Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det handlar inte om att övertyga mig om vad swebbtv gör utan att du ska ha en åsikt om dem och inte framföra två motstridiga. Du måste bestämma dig för vad som är riktigt, låter de alla komma till tals eller bara de med vissa åsikter.
Vad jag ska ha och inte är inte upp till dig.
SwebbTV är inte ett Speakers Corner utan en plats där olika aktuella ämnen tas upp med initierade gäster. Om någon typ Tegnell eller, för all del, Greta skulle anmäla sitt intresse för att delta i ett program har jag svårt att tro att de skulle nekas, vad tror du?
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den delen har jag inget emot. De får tala om vad de vill, även om väldigt mycket är kvasiveteskap av allvetaren Lars Bern.

Det var påståendet om att alla åsikter får komma fram som jag vänder mig emot.


Det gör man arbetsgivare, vad det nu har med saken att göra. Jag får inte en krona betalt för att skriva här.
Ber om ursäkt, det där sista var inte menat till dig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Vad jag ska ha och inte är inte upp till dig.
SwebbTV är inte ett Speakers Corner utan en plats där olika aktuella ämnen tas upp med initierade gäster. Om någon typ Tegnell eller, för all del, Greta skulle anmäla sitt intresse för att delta i ett program har jag svårt att tro att de skulle nekas, vad tror du?
Jag tror att de antingen nekats eller alternativt fått sitt med Lars Bern som hittar på diverse saker som inte stämmer med fakta, men som folk tycker "låter korrekt" för det bekräftar den världsbild de redan har. Sen skulle kommentatorfältet fyllas av hatiska kommentarer.

Åskådargruppen är inte den grupp som man så lätt får att ändra åsikt när de hlr fakta (som de garanterat hört innan) så jag förstår att ingen av ovanstående sätter sig där, så även om det teoretiskt är möjligt så är det i praktiken omöjligt.

Du har för övrigt skrivit flera gånger att du inte sett folk här skriva om konspirationer etc. Det har jag. Jag har fler gånger sett folk skriva allt från att vaccinet är ett gift för att kontrollera folk, eventuellt och döda folk till de som inte tror på vaccinets effekt utan kallar det "vaccin". De hämtar ofta sin "kunskap" från SwebbTV och andra liknande källor.
Det sitter ju till och med en tomte i riksdagen (ovaccinerad såklart) och säger sådana saker. Knappast typen som är försiktig och undviker att träffa andra människor.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Mask i kollektivtrafik. Vad grundar dom detta på. Det finns gott om studier som visar att ansiktsmask inte har någon positiv effekt. En trolig anledning är att om man ser folk med mask så skräms man och påminns om sjukan. Jag misstänker att detta är enda anledningen.
Det finns också gott om studier som visar att det har effekt.

S SnickareHobb skrev:
Vaccinpass. Att någon är vaccinerad innebär inte att personen inte kan vara smittsam. Se t.ex. på julbordet i norge där en massa personer blev sjuka trots att alla var dubbelvaccinerade. Om man nu är så rädd för denna influensa skulle det vara smartare att ha en ir-termometer och inte släppa in dom som har feber.
Det är välkänt och det handlar inte om att eliminera smittspridningen utan att hålla nere den på en nivå som inte överlastar sjukvården och låter så mycket som möjligt fungera i samhället så att inte onödigt mycket av statskassan måste gå till stödåtgärder.

Det är också välkänt att vaccinerade sprider mindre virus när de insjuknar än ovaccinerade. Det har redan varit uppe i tråden idag.

Restriktioner införs inte för att regeringen är rädd.

Nej, febertermometer vore rätt meningslöst eftersom det är högst normalt att covidsjuka inte har någon feber.

S SnickareHobb skrev:
Eventuella råd från regeringen angående vilken sjukdom som helst borde grunda sig på vetenskap.
Ja, och det gör de också i det här fallet.

S SnickareHobb skrev:
Plötsligt införs restriktioner trots att andelen smittade av dom som testats inte gått upp alls (det har snarare gått ner).
Andelen positiva prov har inte mycket att göra med hur sjukvården belastas.
Högst normalt att andelen går ner när fler vaccinerade föräldrar med förkylning testas, på samma sätt som andelen gick upp när den gruppen inte testades. Det är förstås nödvändigt att korrigera för ändrad teststrategi.

S SnickareHobb skrev:
Enda anledningen att deras grafer visar på en ökning är att antalet testade är mycket högre än för några veckor sedan.
Det blir fler som testar sig när smittspridningen ökar.

S SnickareHobb skrev:
Sedan eldar massmedia på och skrämmer folk med den nya varianten som är så farlig. Samma som när deltavarianten kom. Den skulle också vara jättefarlig och folk skulle dö som flugor.
Du borde ändra vilka media du läser/ser om du tycker så. Jag har inte sett något om att vare sig delta eller omikron skulle leda till att folk skulle dö som flugor. Däremot är det välkänt att delta ledde till att en större andel av de smittade blev allvarligt sjuka och behövde sjukhusvård.

S SnickareHobb skrev:
Snart införs vaccintvång även i sverige.
Knappast eftersom det kräver en grundlagsändring och sådan kan inte införas "snart".

S SnickareHobb skrev:
Vaccin var 6:e månad livet ut för att skydda mot den nya xyz-varianten.
Det är ju bara din gissning. Jobba för att minimera smittspridningen i stället så behövs vare restriktioner för att skydda sjukvården eller en massa vaccinering för att skydda sjukvården och hålla nere antalet som dör.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir fler som testar sig när smittspridningen ökar.
Ja. Men det är också så att fler som testar sig pga att direktiven ändrades från att vaccinerade inte skulle testa sig (under tre veckor), till att vaccinerade åter ska testa sig.
 
Du ska hålla dig hemma 7 dagar minst. Om du har varit sjuk i Corona. Så undrar hur mycket man smittar dom sista 12 timmarna.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Ja. Men det är också så att fler som testar sig pga att direktiven ändrades från att vaccinerade inte skulle testa sig (under tre veckor), till att vaccinerade åter ska testa sig.
När vissa vaccinerade inte behövde testa sig minskade antalet fall väl med typ 10-20 % men när när det ändrades tillbaks steg antalet fall mycket mer än så. Antalet ovaccinerade bekräftade fall har ökat under tiden också.
Stapeldiagram som visar antal bekräftade fall av covid-19 per vecka uppdelat på ovaccinerade och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Som jag nyss skrev i nyhetstråden såg man också en ökning av virushalten i avloppsvattnet i de tre storstadsområdena för 3 veckor sen.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
BirgitS
garvin garvin skrev:
Du ska hålla dig hemma 7 dagar minst. Om du har varit sjuk i Corona. Så undrar hur mycket man smittar dom sista 12 timmarna.
Det varierar.
Är man så allvarligt sjuk att man behöver sjukhusvård är man ofta smittsam mer än 7 dagar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag nyss skrev i nyhetstråden såg man också en ökning av virushalten i avloppsvattnet i de tre storstadsområdena för 3 veckor sen.
Hmm.. Det står precis tvärtom i nyheterna:
Låga halter av coronavirus storstädernas avloppsvatten
Att mäta virushalter i avloppsvatten har under pandemin varit en metod för att få en uppfattning om åt vilket håll smittspridningen är på väg.
I Stockholm, Göteborg och Malmö påvisas fortfarande låga halter av coronaviruset, rapporterar DN.
– Jämfört med för fyra veckor sedan ligger vi lite högre, men det viktigaste är att vi inte ser någon uppgång de senaste veckorna, säger Zeynep Cetecioglu Gurol vid KTH, till tidningen.

Källa https://www.svt.se/
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Jämfört med för fyra veckor sedan ligger vi lite högre, men det viktigaste är att vi inte ser någon uppgång de senaste veckorna, säger Zeynep Cetecioglu Gurol vid KTH, till tidningen.
Det gick alltså upp för tre veckor sen som jag skrev.

Men annars är ju antal på sjukhus och IVA bra indikeringar eftersom belastningen där måste hållas nere.
Stapeldiagram visar antal COVID-19 patienter på IVA i Sverige över tid, med bekräftade och uppskattade fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram som visar antal coronapatienter i slutenvård i Sverige, exklusive IVA, med data fram till 2021-12-07.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Alltså uppgångsfas sen 1,5 månad eller så.
 
Snailman
Fairlane Fairlane skrev:
Klart att de gör så. Det är påståendet om att alla får komma fram där, till skillnad från i SVT som jag reagerar på. Vi verkar ju överens om att det påståendet är felaktigt.
Om de begränsar det pga ekonomi, övertygelse eller annat spelar ingen roll för att falsifiera det påståendet.
Det är väl ungefär 100 gånger troligare att de skulle göra det, än att tex DN eller Expressen skulle göra det. Det närmaste jag har sett är vad Hakelius skriver (han är rätt mycket bättre på att uttrycka sig diplomatiskt än vad jag är) men har inte sett att han kommenterat Corona eller klimatet? Men sen någon månad så har Expressen placerat honom bakom sin betalvägg, det blev väl för jobbigt för dem att för många läste honom ;)
 
Snailman
A Abies koreana skrev:
Ett exempel med den gode Bern som är en återkommande gäst hos Swebb TV inom vitt skilda områden men för att hålla mig till trådens ämne så får det bli om vaccinering.

Nej, covidvacciner får inte kroppen att producera gift - Källkritikbyrån Källkritikbyrån (kallkritikbyran.se)

Kommentarer?
Det finns väl två typer av vaccin, dels den som består av de där spikarna som Corona har och den andra mRNA, får kroppens egna celler att producera spikar. Som jag förstått saken så är det spikarna i Corona och i vaccinera som kan skada /irritera blodkärlen.

Så om man tex har lust att kalla spikarna ett gift eller inte vet inte jag.;):thinking:

Jag har nog inte sett något med Bern på nåt halvår /år så hur han uttrycker sig numera vet jag inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att de antingen nekats eller alternativt fått sitt med Lars Bern som hittar på diverse saker som inte stämmer med fakta, men som folk tycker "låter korrekt" för det bekräftar den världsbild de redan har. Sen skulle kommentatorfältet fyllas av hatiska kommentarer.

Åskådargruppen är inte den grupp som man så lätt får att ändra åsikt när de hlr fakta (som de garanterat hört innan) så jag förstår att ingen av ovanstående sätter sig där, så även om det teoretiskt är möjligt så är det i praktiken omöjligt.

Du har för övrigt skrivit flera gånger att du inte sett folk här skriva om konspirationer etc. Det har jag. Jag har fler gånger sett folk skriva allt från att vaccinet är ett gift för att kontrollera folk, eventuellt och döda folk till de som inte tror på vaccinets effekt utan kallar det "vaccin". De hämtar ofta sin "kunskap" från SwebbTV och andra liknande källor.
Det sitter ju till och med en tomte i riksdagen (ovaccinerad såklart) och säger sådana saker. Knappast typen som är försiktig och undviker att träffa andra människor.
Man måste väl vara uppkopplad dygnet runt för att hinna läsa såna inlägg, idiotier plockas väl bort så fort de uppmärksammas.
Tegnell är väl inte kontroversiell men jag förstår att många inte vågar sätta sig där då de förmodligen blir tvingade att svara för sina påståenden.
En tomte i Riksdagen? Du borde hänga mer i samhällsdebatten än här.
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Det finns väl två typer av vaccin, dels den som består av de där spikarna som Corona har och den andra menar, får kroppens egna celler att producera spikar.
De fyra vaccin som är godkända i Sverige är alla typer som får kroppen att själv tillverka spikprotein.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Men sen någon månad så har Expressen placerat honom bakom sin betalvägg, det blev väl för jobbigt för dem att för många läste honom ;)
Jag tror snarare att Expressen märkte att många läste honom så de vill tjäna pengar på det genom att sätta det bakom en betalvägg.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.