Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F frasen_36 skrev:
Så du tycker dig ha rätt att föra smitta vidare och orsaka andras sjukdom och död?
Vaxxare är väl skyddade mot sjukdom och död?
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Fairlane
FG FG skrev:
Oaktat förekomsten av faktafel och trams så har de rätt många inslag där intervjupersonen är docent eller professor i medicin. Svårt att hitta den här typen av intervjuer i vanlig media.

[länk]
Har inte hunnit se, men läst ingressen och det verkar mer lovande.
Jag fastnade dock på en detalj i ingressen:
"Angående den aktuella pandemin så hävdar han att smittspridningen skedde exponentiellt, inte linjärt vilket många först trodde. "
Var det verkligen vad man trodde?
Låter mycket märkligt
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vill du inte minska risken att bli smittad?
jo, naturligtvis.
 
Fairlane
V växelventil skrev:
Fördelen nu är väl att man hämtar provet i en låda mot tidigare när man stod i kö utanför vårdcentralen.Nackdelen nu är att man måste ha en QR app som man skannar och sedan loggar man in.Lite bökigt efter man tagit provet för att bli registrerad men kanske har sina fördelar.
Sorry lite of topic.
Ok, här i Stockholm är det boka via app (logga in), sen boka via 1177 (logga in), sen boka själv provplatsen och tid (du slipper logga in men du måste komma från en inloggad session på 1177).
Sen finns det kanske 15 ställen i Stockholms län och du ska åka dit med bil, du får ditt testkit av personal på plats och lämnat tillbaks till de.
Väl på plats är det inget problem, men att få komma dit är onödigt struligt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M mickef skrev:
Vaxxare är väl skyddade mot sjukdom och död?
Ingen är säker. De vaccinerade är bara säkrare.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
En del av dem, ja.
Jag tror ingen har förklarat på vilket sätt man är egoist, om man hoppar sprutan, än.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Vaxxare är väl skyddade mot sjukdom och död?
Nej inte 100% (vilket ju verkar vara din måttstock). När vaccinerna kom så var det ett 95% skydd, med nya varianter lite lägre. Dvs har man otur så är man dåligt skyddad trots vaccinering. Mrn visst hjälper det bra i de flesta fall.
Bara för tydlighetens skull, 95% är riktigt bra resultat, så att vänta på något bättre är märkligt
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förmodligen avses media som är skattefinansierade.
Flertalet av de större tidningarna, men inte SVT alltså?
 
P pmd skrev:
Varför?
Jag tror inte på ett liv efter detta utan hoppas att det här blir tillräckligt långt.
 
B b8q skrev:
Så mitt svar i #9538 dög inte för dig?
[länk]
B b8q skrev:
Det är egoistiskt att låta alla andra ta ansvar för att minska belastningen på sjukvården,
Det är egoistiskt att inte vilja bidra till att minska smittspridning, skador och dödsfall så mycket som möjligt.
Det är egoistiskt att inte bidra till att samhället kan öppna upp och återgå till normalläge så fort som möjligt.
"alla andra" som tar ansvar genom gratis vaccinering och får skydd mot svår sjukdom och död är hjältar medan de som inte begagnar sig av dessa förmåner betraktas som egoister?
Övriga påståenden är definition av egoism men hur många som den här tråden vänder sig till tror du skulle svara på att det var anledningarna till att inte vaccinera sig om de fanns som alternativ?
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, här i Stockholm är det boka via app (logga in), sen boka via 1177 (logga in), sen boka själv provplatsen och tid (du slipper logga in men du måste komma från en inloggad session på 1177).
Sen finns det kanske 15 ställen i Stockholms län och du ska åka dit med bil, du får ditt testkit av personal på plats och lämnat tillbaks till de.
Väl på plats är det inget problem, men att få komma dit är onödigt struligt.
Okej verkar skilja lite för själva QR-koden finns i själva påsen (Självtestet) som man tar från lådan och skannar men verkar finnas andra varianter.Man behöver inte boka någon tid så det är ju en fördel på detta sättet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Snailman
Fairlane Fairlane skrev:
Det är vad jag sett när folk länkat saker till SwebbTV, men det kanske kryllar av inslag där man tror på klimatförändringar etc, inlägg som jag missat eftersom ingen länkar till de.
Min bild är iallafall tydlig att SwebbTV inte är det oberoende organ som låter alla komma till tals på samma villkor, men rätta mig gärna om jag har fel. Lite exempel kanske?!
Och det är de andra alltså? Är det väldigt ofta du ser 'klimatförnekare' och 'antivaxers' få säga sin mening i vanliga massmedia? Jag har nog inte sett det en enda gång, bortsett från de gånger man har med en liten utklippt snutt av vad någon säger där man typ valt ut någon som är väldigt dålig på att argumentera för sin sak och dessutom klippt maximalt till nackdel för den personen.

Jag tycker att det är väldigt förståeligt och vettigt att man försöker täcka de områden som saknas hos övrig media i stället för mera av samma? Jag kan faktiskt inte alls förstå hur någon vettig person kan argumentera på det sätt du gör?

Hur kan man så kapitalt misslyckas med att tänka?
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Så har vi fått ytterligare en anledning att vaccinera sig bekräftad.

Vaccinerade sprider smitta kortare tid: ”En bekräftelse” (msn.com)
Behöver ni fler anledningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.