Alfredo Alfredo skrev:
Eller med konstant förbrukning, 12,6 kWh/dygn.
Ursäkta sidospår, men hur ser formeln ut för den beräkningen?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Mätarens ID står inte med på fakturan eller på lina sidor. Däremot finns en separat skylt ovanför elmätaren med mitt anläggningsid, som även finns med på fakturan.
OK.
Som sagt, lägg några kronor på en energimätare. Ger direkt en bra bild över elförbrukningen.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
T Thomas_Blekinge skrev:
Eller om du

1000-1300 kWh/månad tycker jag inte är helt orimligt om man också värma ett gästhus och annat. På din graf verkar effekten snittar runt 2.5 kW vilket inte heller är orimligt.
Varför den effekt/forbrukning som din leverantör redovisar timme för timme kanske beror på hur ofta dom avläser din mätare.Då kan ju timsvärdet blir konstigt medan dygnsförbrukning borde stämma bättre.
Där för litar jag mer på blinkeriet.
Problemet är ju timdebiteringen om de av lästa värdena är fel! Det är ju här det är fel. Jag stängde i princip av huset och körde med stearinljus i 5 timmar och det visar sig inte öht!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
EddieHansson
B Bonzo2000 skrev:
Ursäkta sidospår, men hur ser formeln ut för den beräkningen?
500W=0.5kW x 24h =12kWh
 
  • Gilla
Ramsnäset och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat om grannarna har hönshus? :)

Gör om övningen där du stänger ned allt som du kan i rimligt god tid innan ett helt klockslag.
Börja med att se om blinkningarna motsvarar den förbrukning du tror är kvar.
Skriv ned mätarställningen.
Vänta någon eller helst några timmar, läs av mätarställningen igen och kolla att antalet blinkningar är i närheten av det du hade i början.
Nu vet du hur många Wh som du förväntar dig se i Vattenfalls vy.
Om Vattenfall visar något annat är det dags att kontakta dem med en felanmälan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
EddieHansson
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du kollat om grannarna har hönshus? :)
Deras blinkningar är många gånger snabbare än mina. Så mycket kan jag se.
 
EddieHansson
Så här ser elmätaren ut. Det blinkar i den undre av de två dioder a uppe i högra hörnet. Betydligt snabbare hos mina grannar med samma storlek på hus. Mellan 17 och 18 har räkneverket inte ökat något.

Mitt anläggningsid står på den grå skylten ovanför mätaren. Mätarens idnummer hittar jag inte i fakturan eller på mina sidor.
 
  • Elmätare från Vattenfall uppmärkt med anläggnings-ID, dioder och energiförbrukning visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
EddieHansson EddieHansson skrev:
500W=0.5kW x 24h =12kWh
Hur fick man fram värdet 525W?

Glöm det. (7/48)x3600 ger såklart antalet blink/timme och i ditt fall motsvarar en blink 1Wh.
 
B Bonzo2000 skrev:
Hur fick man fram värdet 525W?
3,6 / tid mellan blink ( i sekunder) = effektförbrukning i kW.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
E
Blir det strömlöst i ditt hus om du drar ur propparna för den mätaren?
 
EddieHansson
E Emil_K skrev:
Blir det strömlöst i ditt hus om du drar ur propparna för den mätaren?
Japp. Den bryter huset :)
 
  • Gilla
jekde
  • Laddar…
E
Slå av eller skruva ur alla gruppsäkringar. Slå på eller skruva i en grupp i taget och notera när mätaren börjar blinka snabbare.

Nu har du hittat den grupp som drar mycket ström. Undersök vad som finns anslutet på gruppen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
EddieHansson
E Emil_K skrev:
Slå av eller skruva ur alla gruppsäkringar. Slå på eller skruva i en grupp i taget och notera när mätaren börjar blinka snabbare.

Nu har du hittat den grupp som drar mycket ström. Undersök vad som finns anslutet på gruppen.
Visst. Nu verkar dock inte mätaren blinka så mycket..

Kollar mätarställning några timmar nu:
17:00 - 96172
18:00 - 96172
19:00 - 96173
20:00 - 96174
21:00 - 96175

Alltså en bit under 1kWh/h. Det ser rimligt ut. Har allt igång det vanliga som tv, värmepump och dator. Ska bli intressant och se om jag får samma siffror i Mina Sidor om några dagar.
 
Ja, nu har du ju kontrollerat att mätaren visar siffror som verkar rätt och rimliga.
Då återstår bara att se att de siffrorna också är samma som vattenfall presenterar för dig.
Om det mot förmodan skiljer sig så verkar ju den viktigaste spelaren, elmätaren, iallafall visa rätt och du får kontakta kundtjänst så att de löser problemet.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Kollade nu igen kl 7.00. 96188. Det betyder alltså 13kWh på 10 timmar. Ett snitt på 1.3kWh/h vilket jag tycker är rimligt eftersom vi satte på VVB (som nästan var tom/kall) , tvätt, disk samt höjde temperaturen till 21c under den tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.