Nånstans på mätaren står det "xxx imp/kWh".
 
EddieHansson
Fotografen Fotografen skrev:
Nånstans på mätaren står det "xxx imp/kWh".
Ja 1000 imp/kWh
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Kolladw lite snabbt nu när jag kom hem. 7 impulser på 48 sekunder. Vad blir det i kwh?
525 W.
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
525 W.
Eller med konstant förbrukning, 12,6 kWh/dygn.
 
  • Gilla
Anncharlotte Holsö och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
E etompau skrev:
525 W.
Tack. Det är med värme och tv och dator påslagen.... Så hur i hela blir det så fel då....

Men jag får väl fota mätaren en gång i timmen och logga på det viset ett tag.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Läser jag fel eller har du totalt 1040 kWh i november? Det är väl inte mycket?

EddieHansson EddieHansson skrev:
Det är med värme och tv och dator påslagen.... Så hur i hela blir det så fel då.
Värmepumpen (och en del annat) kan säkert "variera" sin förbrukning över dygnet.
 
  • Gilla
Pjoder och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tack. Det är med värme och tv och dator påslagen.... Så hur i hela blir det så fel då....

Men jag får väl fota mätaren en gång i timmen och logga på det viset ett tag.
Svårt att säga vad som går fel. Värme, är det din luftvärmepump?
525 W kan vara en rimlig förbrukning för en större dator och TV, kanske även något kylskåp därtill.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
E etompau skrev:
Svårt att säga vad som går fel. Värme, är det din luftvärmepump?
525 W kan vara en rimlig förbrukning för en större dator och TV, kanske även något kylskåp därtill.
Ja.. Såklart. Men min poäng är ju att i måndags så stängde jag ju av allt och ändå visar debiteringen nästan 3kwh vid toppen, dvs 6 gånger högre. Min llvp kan inte dra mer än ca 1000w vid max belastning.
 
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Läser jag fel eller har du totalt 1040 kWh i november? Det är väl inte mycket?

Värmepumpen (och en del annat) kan säkert "variera" sin förbrukning över dygnet.
Ja, runt 1000-1300 har jag legat per månad sen maj...

Men nu är problemet att jag inte ser att uppmätta värden stämmer med hur jag förbrukar.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Så hur i hela blir det så fel då.
E etompau skrev:
Svårt att säga vad som går fel.
TS kanske kan förtydliga vad det är TS anser "blir fel". Vi tolkar nog saker lite olika här.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Inte om de är avstängda
Men hur många kilowattimmar gjorde du av med i november? Allt var väl inte avstängt hela november antar jag.

Edit Såg att du redan svarat.
 
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
TS kanske kan förtydliga vad det är TS anser "blir fel". Vi tolkar nog saker lite olika här.
Från första inlägget :

I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Med andra ord så stängde vi av alla förbrukare vi känner till men ändå registrerar vattenfall en ökning under dessa timmar.
 
  • Gilla
Bragul och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja.. Såklart. Men min poäng är ju att i måndags så stängde jag ju av allt och ändå visar debiteringen nästan 3kwh vid toppen, dvs 6 gånger högre. Min llvp kan inte dra mer än ca 1000w vid max belastning.

Har du kollat att mätar-ID (siffror på elmätaren) stämmer med ditt abonnemang?
Det kommer nu så många uppgifter om vad som testas och stängs av, svårt att hänga med.

Mer än 1000 W kan en luftvärmepump dra. Kolla spec för just din pump och se vad där anges.
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
EddieHansson
E etompau skrev:
Har du kollat att mätar-ID (siffror på elmätaren) stämmer med ditt abonnemang?
Det kommer nu så många uppgifter om vad som testas och stängs av, svårt att hänga med.

Mer än 1000 W kan en luftvärmepump dra. Kolla spec för just din pump och se vad där anges.
Mätarens ID står inte med på fakturan eller på lina sidor. Däremot finns en separat skylt ovanför elmätaren med mitt anläggningsid, som även finns med på fakturan.

Angående Värmepumpen så drar den max 0.82kw enligt databladet. Jag kom ihåg fel.
 
Eller om du
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja, runt 1000-1300 har jag legat per månad sen maj...

Men nu är problemet att jag inte ser att uppmätta värden stämmer med hur jag förbrukar.
1000-1300 kWh/månad tycker jag inte är helt orimligt om man också värma ett gästhus och annat. På din graf verkar effekten snittar runt 2.5 kW vilket inte heller är orimligt.
Varför den effekt/forbrukning som din leverantör redovisar timme för timme kanske beror på hur ofta dom avläser din mätare.Då kan ju timsvärdet blir konstigt medan dygnsförbrukning borde stämma bättre.
Där för litar jag mer på blinkeriet.
 
  • Gilla
FredIsak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.