EddieHansson
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

Diagram över elförbrukning i kWh/timme som visar ingen minskning trots avstängda eldrivna enheter.

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Kan du lägga ut en graf med dygnsförbrukning också? Timvärden i all ära men det blir lite plottrigt ibland.

Kan du även få med utomhustemperaturen för valda dagar?
 
  • Gilla
Otto Kulladal och 1 till
  • Laddar…
Samt, vad har du för uppvärmningskälla? Värmepump, direktel, vattenburen el, osv
 
  • Gilla
Fridh78 och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
L Låset skrev:
Samt, vad har du för uppvärmningskälla? Värmepump, direktel, vattenburen el, osv
LLVP. Men den var ju avslagen 15-21 på måndagen så vad var det som drog el då? VVB var också avslagen hela måndagen och hela tisdagen.

Huset är 80kvm.
 
Redigerat:
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
EddieHansson
L Låset skrev:
Kan du lägga ut en graf med dygnsförbrukning också? Timvärden i all ära men det blir lite plottrigt ibland.

Kan du även få med utomhustemperaturen för valda dagar?
Stapeldiagram som visar daglig energianvändning i kWh med noteringar om justeringar i hushållet.

Temparuren finns inte med i Vattenfalls data, men jag har den i Greenely-appen. Se nedan. Det ser ut att vara viss korelation med temperaturen.
Diagram som visar korrelation mellan total elförbrukning i kWh och temperatur över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp av graf som visar korrelation mellan total elförbrukning och temperatur under december, med en markering på -10 °C och 42,1 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Annlill
  • Laddar…
Läs av momentanförbrukningen på elmätaren med en påslagen grupp i taget så bör du få en rätt bra uppfattning. Eventuellt får du "räkna blink".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nu är jag så omodern att jag inte använder appar för el-uppföljning. Jag förlitar mig på blinkningar på själva mätaren. Jag brukar räkna tiden för 10 blinknngar t ex och så räknar man lite med hjälp av uppgifterna på mätaren och så får man effekt just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
Jo räkna blink kan man ju göra. Lite omständigt. Finns det nån billig grej som kan logga detta? Måste vara batteridrift isf.

Fattar fortfarande inte varför det inte gav utslag när jag stängde av allt i huset i måndags. Jag värmde med gasol och värmeljus under mer än 5 timmar. Min laptop och WiFi router drar ju knappast över 2kW
 
  • Gilla
Pellwvist
  • Laddar…
finns golvvärme i badrum/hall?
 
EddieHansson
harka harka skrev:
finns golvvärme i badrum/hall?
Nej. det finns ingen annan värmekälla än luftvärmepumpen och VVB (vanlig 220v beredare på 1kw). I gäststugan fanns däremot ett element. Men det stängde jag ju av.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blausten
  • Laddar…
Köp en Ikea "sparsnäs" på ex. Tradera. Ger bra översikt över förbrukning, både momentant och över veckor och månader.
Det syns direkt hur förbrukningen påverkas av in- och urkoppling av förbrukare.
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 6 till
  • Laddar…
Något FTX-aggregat för ventilation?

Något direktverkande elelement någonstans?
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo räkna blink kan man ju göra. Lite omständigt.
Kan du inte få mätaren att visa momentan förbrukning? Kanske i termer av momentan strömstyrka per fas? "billig grej som kan logga detta" är en onödig felkälla om du kan få korrekta värden direkt från din mätare.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Fattar fortfarande inte varför det inte gav utslag när jag stängde av allt i huset i måndags.
Men hur blinkade mätaren då? Gör om och räkna blink så kanske du får idéer kring varför allt inte är allt?
 
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur blinkade mätaren då? Gör om och räkna blink så kanske du får idéer kring varför allt inte är allt?
Kolladw lite snabbt nu när jag kom hem. 7 impulser på 48 sekunder. Vad blir det i kwh?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.