Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Så uppfattar jag det inte. Desinformation är inte samma sak som att argumentera mot vaccinering.
Jag har inte uppfattat att det är desinformation i den här tråden. Det kanske har yttrats några tokigheter ibland men det kan man ignorera om man inte känner att det behöver redas ut.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag har inte uppfattat att det är desinformation i den här tråden. Det kanske har yttrats några tokigheter ibland men det kan man ignorera om man inte känner att det behöver redas ut.
Nu är det ju forumägarna som inte vill ha desinformation i sitt forum. Men det har funnits många inlägg med rena lögner om vaccinet.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag har inte uppfattat att det är desinformation i den här tråden.
Det är för att den anmälts och rensats bort. Jag har hunnit se några stycken innan de togs bort.
 
J
M mickef skrev:
Jag har inte uppfattat att det är desinformation i den här tråden. Det kanske har yttrats några tokigheter ibland men det kan man ignorera om man inte känner att det behöver redas ut.
Det förekommer ju massor av desinformation i tråden, oftast i videoformat.
 
  • Älska
pmd
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Här kommer lite till "propaganda"

140 Research Studies Affirm Naturally Acquired Immunity to Covid-19
Och så var vi tillbaka på ruta 1 - vilken nytta har en immunitet mot en potentiellt dödlig sjukdom om du måste genomgå sjukdomen för att få immuniteten? Vaccin löser det problemet med mycket mindre risk.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
harry73
V vanpire skrev:
Och så var vi tillbaka på ruta 1 - vilken nytta har en immunitet mot en potentiellt dödlig sjukdom om du måste genomgå sjukdomen för att få immuniteten? Vaccin löser det problemet med mycket mindre risk.
Allt är potentiellt dödligt, men risken kan variera avsevärd. Största risken vid covid är åldern. Men oavsett finns det många som redan har genomgått sjukdom innan de kunde vaccinera sig, varför ska de nu behöva utsätta sig för riskerna vaccinet medför (hur stor eller liten dr må vara)

Att vi är på ruta ett igen är för att du med många andra inte vill föra een diskussionen.
 
harry73 harry73 skrev:
Allt är potentiellt dödligt, men risken kan variera avsevärd. Största risken vid covid är åldern. Men oavsett finns det många som redan har genomgått sjukdom innan de kunde vaccinera sig, varför ska de nu behöva utsätta sig för riskerna vaccinet medför (hur stor eller liten dr må vara)

Att vi är på ruta ett igen är för att du med många andra inte vill föra een diskussionen.
Nej, vi är på ruta ett för att du för fram argument som redan avhandlats i tråden. Det för definitivt inte diskussionen framåt.
 
harry73
V vanpire skrev:
Nej, vi är på ruta ett för att du för fram argument som redan avhandlats i tråden. Det för definitivt inte diskussionen framåt.
Vi har nog olika syn på vad framåt är.
Att du tycker att du har bra argument betyder inte att det är bra argument
 
harry73 harry73 skrev:
Vi har nog olika syn på vad framåt är.
harry73 harry73 skrev:
Vi har nog olika syn på vad framåt är.
Att du tycker att du har bra argument betyder inte att det är bra argument
Om man står och tittar åt olika håll så är det nog det, så din (ofrivilliga?) liknelse med ”syn” passar bra.
De som haft Covid har utan tvekan ett skydd men det är de som inte haft Covid som verkligen behöver vaccinera sig då risken för komplikationer av Covid är så mycket större än risken för biverkningar av vaccinet. Så den som har valt att inte vaccinera sig för att i stället skaffa sig en immunitet genom sjukdom tar en mycket större risk.
 
J
harry73 harry73 skrev:
Allt är potentiellt dödligt, men risken kan variera avsevärd. Största risken vid covid är åldern. Men oavsett finns det många som redan har genomgått sjukdom innan de kunde vaccinera sig, varför ska de nu behöva utsätta sig för riskerna vaccinet medför (hur stor eller liten dr må vara)

Att vi är på ruta ett igen är för att du med många andra inte vill föra een diskussionen.
Denna studie postades i andra tråden.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.04.21267114v1

Om man bara ser till sin egen hälsa så är nog vinsten med vaccination för de med genomgången sjukdom rätt begränsad om man inte är i riskgrupp (än så länge, så småningom bör nog även de överväga vaccination om de undviker att bli smittade igen). Är man intresserad av att hjälpas åt att kunna återgå till ett normalare liv och inte sprida smitta till sina nära och kära så verkar det finnas skäl att vaccinera sig också för de med genomgången sjukdom.
 
  • Gilla
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju forumägarna som inte vill ha desinformation i sitt forum. Men det har funnits många inlägg med rena lögner om vaccinet.
Det har jag full förståelse för. Jag brukar inte kolla länkarna så där kanske jag har missat några "lögner" och så händer det ju saker när jag inte är inne.
 
A
J Jonobe skrev:
Denna studie postades i andra tråden.
[länk]

Om man bara ser till sin egen hälsa så är nog vinsten med vaccination för de med genomgången sjukdom rätt begränsad om man inte är i riskgrupp (än så länge, så småningom bör nog även de överväga vaccination om de undviker att bli smittade igen). Är man intresserad av att hjälpas åt att kunna återgå till ett normalare liv och inte sprida smitta till sina nära och kära så verkar det finnas skäl att vaccinera sig också för de med genomgången sjukdom.
Eller så om det är brist på vaccin/vaccinationstider så avvaktar de med genomgången infektion och släpper fram de med större behov först, det är också att hjälpa till. Men det motarbetas nog ganska effektivt med kraven på vaccinpass eftersom genomgången infektion då inte duger.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Jag tror att vi måste se vaccinet som ett skydd mot allvarlig sjukdom och att målet behöver vara att alla blir infekterade ibland
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Eller så om det är brist på vaccin/vaccinationstider så avvaktar de med genomgången infektion och släpper fram de med större behov först, det är också att hjälpa till. Men det motarbetas nog ganska effektivt med kraven på vaccinpass eftersom genomgången infektion då inte duger.
Fast för några månader sen var det ju varken brist på vaccin eller vaccinationstider.

Det är väl få med genomgången sjukdom som kan använda sig av det beviset, dels ska det vara inom de senaste 6 månaderna och dels finns det regler om hur testet ska ha tagits, t.ex. hemtester duger ju inte.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Fast för några månader sen var det ju varken brist på vaccin eller vaccinationstider.

Det är väl få med genomgången sjukdom som kan använda sig av det beviset, dels ska det vara inom de senaste 6 månaderna och dels finns det regler om hur testet ska ha tagits, t.ex. hemtester duger ju inte.
Nu handlar det för mig inte om att få gå på bio eller inte (även om jag tycker det är förfärligt hur man stänger ovaccinerade ur det sociala livet). För mig handlar det om att jag själv vet att jag haft covid och därmed inte behöver ett vaccin för att skydda mig.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.