N Nybyggt torp skrev:
[bild]
Det går framåt. Emellanåt ganska snabbt men också mycket jobb med att få det i våg. Tänkte sätta en 45-regel i stegen istället för sten. Tror det blir fint.
I satte lecablock och klädde med granit (har två trappor). Eftersom pedestalerna står en bit in på plattan i avsluten måste man vara aktsam på att de inte kan "vippa". Finns ju speciella pedestaler från vissa leverantörer för kantavsluten. Vi köpte några men använde dem inte.
 
  • Gilla
Nybyggt torp
  • Laddar…
Är intresserad av att bygga upp ett klinkerdäck. Men på grund av höjdskillnad funderar jag på hur det fungerar för er som satt pedistalerna på träreglar?

Behöver ni justera dem ofta? Blev det stabilt? Några andra problem?
 
H Hedberge skrev:
Är intresserad av att bygga upp ett klinkerdäck. Men på grund av höjdskillnad funderar jag på hur det fungerar för er som satt pedistalerna på träreglar?

Behöver ni justera dem ofta? Blev det stabilt? Några andra problem?
Är också nyfiken. Vi valde i slutänden att inte göra så då vi hela tiden möttes av "levande material kommet att röra sig". Dessutom var priset på tryck virke så att vi släpade in tiotals ton med bergkross istället. En av våra byggare hade en referens men vi besökte dem aldrig.

Med självnevilerande premium pidestaler så borde det ju inte vara något problem men verkar vara få som velat prova.
 
Klart intressant och roligt att det nu verkar vara flera som väljer denna variant till sina altaner. Jag har en rätt stor, helt slät altan som jag vill lägga terassklinker på likt detta. Har inget problem med att det bygger 2cm, men inte så mycket mera. tänker att man borde kunna lägga klinkern direkt på gamla altangolvet som är tryckt - eller vad säger ni om det?

Altan i trä med möbler och pergola vid skymning, diskussion om att lägga terassklinker på befintligt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde väl gå att sätta med nåt lämpligt fästmedel, och även i trappan?
 
rampante rampante skrev:
Klart intressant och roligt att det nu verkar vara flera som väljer denna variant till sina altaner. Jag har en rätt stor, helt slät altan som jag vill lägga terassklinker på likt detta. Har inget problem med att det bygger 2cm, men inte så mycket mera. tänker att man borde kunna lägga klinkern direkt på gamla altangolvet som är tryckt - eller vad säger ni om det?

[bild]
Borde väl gå att sätta med nåt lämpligt fästmedel, och även i trappan?
Jag hade nog provat utan att fästa dem. Väger ju 15-20 kg (60x60 cm plattor). Ligger stabilt pga vikten. Finns ju också plastdistanser man att lägga i korsningarna. Hade nog nöjt mig med att fästa dem i trappan/på kanterna.
 
rampante rampante skrev:
Klart intressant och roligt att det nu verkar vara flera som väljer denna variant till sina altaner. Jag har en rätt stor, helt slät altan som jag vill lägga terassklinker på likt detta. Har inget problem med att det bygger 2cm, men inte så mycket mera. tänker att man borde kunna lägga klinkern direkt på gamla altangolvet som är tryckt - eller vad säger ni om det?

[bild]
Borde väl gå att sätta med nåt lämpligt fästmedel, och även i trappan?
Borde fungera bra med en klick fix för utomhusbruk i varje hörn på plattan.
Då får den en stabil grund att vila på.
Lätt att justera in nivån också.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Har tänkt på klinkerdäck, men vill kolla vad priset blir först och jag vill själv lägga det,
Dom stora inom det, Pronto kakel ligger här i Vellinge, bara en bit bort, problemet är att jag inte riktigt vet hur jag vill ha det ännu, men får väl gå in och få ett ca pris så man har något att gå efter.
Gå in och prata med dem, fick också ett pris av dem för ett par år sedan, blev ganska dyrt jämnfört med trall vid den tidpunkten iallafall...
 
Magnus E K
Har bara läst rubriken men det låter inget vidare. Stötigt, bullrigt och ömtåligt. Jag skulle ha beställt fyra nya vanliga gummidäck.
 
  • Haha
  • Gilla
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har bara läst rubriken men det låter inget vidare. Stötigt, bullrigt och ömtåligt. Jag skulle ha beställt fyra nya vanliga gummidäck.
Du har nog rätt - trädäck är ju åtminstone beprövat!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Snackade med en på Protokakel (tror det hette så) - och han rekommenderade deras lägsta fötter, som bara bygger 10mm ändå, för att kunna justera för eventuellt nån sne planka eller temperaturförändringar mellan trä/granit osv...
 
rampante rampante skrev:
Snackade med en på Protokakel (tror det hette så) - och han rekommenderade deras lägsta fötter, som bara bygger 10mm ändå, för att kunna justera för eventuellt nån sne planka eller temperaturförändringar mellan trä/granit osv...
Kan bara hålla med. De ligger stilla men kommer "vippa" när du går på dem annars. Det är också bra att ha en referens. Våra ligger på 7cm pidestaler och det blir lite "ljud" när man går. Det känns mer premium i trappor osv där det är stumt. Men då har vi andra aspekter med avrinning och anslutning mot träfasad på kåken.
 
rampante rampante skrev:
[länk] var det jag pratade med
Hade lite att göra med dem för ett par år sedan, skulle inte frivilligt ha det igen
 
A ajn82 skrev:
Hade lite att göra med dem för ett par år sedan, skulle inte frivilligt ha det igen
Usch då - vad var det som gick fel?
 
Var där och prata med en av deras säljare, väldigt trevlig kille, och kom fram till en lösning för ombyggnad av vår tvättstuga samt gäst-wc.

Går någon månad och e kommer sen och tittar på plats och vill börja göra allt lättare för sig, mindre plattor osv. Killan vi pratat med jobbade inte längre kvar. Efter mycket om och men når vi en kompromiss och bokar in att de ska göra jobbet, betalar handpenning osv. Efter ett par dagar återkommer de med att de inte kan få tag på plattorna längre och vill hoppa av vårt kontrakt.

Hade man själv velat hoppa av i det skedet hade de väl behålla handpenningen.. men var vid det laget så trött på allt tjafs från dem så kändes lika bra att bara släppa det. Vände oss till en annan leverantör, och var inga problem att få det gjort så som planen var från början, så var egentligen tur att det inte fungerade med pronto.

För övrigt träffade jag på deras duktiga kille hos en annan kedja ett år senare, min känsla var att han var den enda som var bra hos pronto, så kanske lika bra för honom att gå vidare (när jag frågade pronto efter honom så blev de obekväma, och verkar som de hade velat bli av med honom)

Har varit sugen på klinkerdäck själv, därför jag följer tråden, men inte blivit av just för att det verkar som att pronto är den stora leverantörer av det här i området, och de är på min lista av företag att inte göra affärer med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.