Jag gjorde det nyss till exempel. Körde igår en ID4 i rätt kasst väder i 30 mil och behövde ladda 25 kWh längs vägen för att nå fram. Men då började jag iofs. med 90 % och hade 7–8 % när jag var framme, så lite orättvist räknat kanske.

70 % 110-väg 15 % vardera 100/80. Och snittade kanske 10 över.
 
Jag körde 14 mil i helgen när det var minusgrader. I ena riktningen började jag med 100% laddstatus och hade 55% när jag kom fram. Långsammast möjliga laddning över natten gjorde att jag började på 91% när jag skulle hem. Efter hemresan var det 52% i batteriet. Jag körde lite fortare på ditvägen för att hinna med en tidigare färja. Bilden visar varför varför jag ställde laddningen på lägsta effekt.
Elbil laddas med förlängningssladd och portabel laddare på en snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sunnis och 4 till
  • Laddar…
Klarar man inte åka ens 30 mil med en så pass ny elbil som ID4 är trodde man kom bra mycket längre med de nyare bilarna.
 
Som sagt, det råder väl delade meningar om man kan det, men för mig gick det inte den här gången.

”Problemet” är att testcyklerna snittar 70 km/h och man i verkligheten när man kör långt ofta snittar 50 % mer än det. Lägger man därtill kyla och modd på vägbanan så dras räckvidden ner än mer. Sommartid räknar jag dock med att t.o.m. jag kommer 30+ mil.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Klarar man inte åka ens 30 mil med en så pass ny elbil som ID4 är trodde man kom bra mycket längre med de nyare bilarna.
Tittar man på mina siffror från i helgen ser det ju ut som att det hade gått med 30 mil. Men jag hade möjligheten att ladda över natten. Man skall ju då även tänka på att när det delas på två så måste bilen värmas upp två gånger. Det var ett antal gånger i somras som jag körde 35 mil mellan två laddningar. Då var det flera gånger som den indikerade 15 mil återstående räckvidd. Så sommar och inte för mycket motorväg tror jag det är möjligt att köra de 50 mil som de talar om. Men på vintern blir det en annan sak.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tycker mig sett i reklamen att man kommer över 60 mil och då trodde jag att 50 mil borde man komma i alla fall men det kanske var annan modell. Bara man vet vad man köper så är det väl ok jag kör vidare med fossilbil tills räckvidd och laddnät blivit bättre men en hybrid skulle funka för mig men har inte sett nån lämplig med 4wd men har väl inte aktivt sökt heller.
 
Räckvidd upp till 47.9 - 51.6 mil beroende på modell av ID.4
 
S smurfen72 skrev:
Tycker mig sett i reklamen att man kommer över 60 mil och då trodde jag att 50 mil borde man komma i alla fall men det kanske var annan modell. Bara man vet vad man köper så är det väl ok jag kör vidare med fossilbil tills räckvidd och laddnät blivit bättre men en hybrid skulle funka för mig men har inte sett nån lämplig med 4wd men har väl inte aktivt sökt heller.
Skillnaden mellan sommar och vinter blir mycket större för elbilarna än för bränsledrivna bilar. Det finns Audi A6 som fyrhjulsdriven hybrid. Några på jobbet har sådana.
 
A6 är för stor och dyr räcker bra med en bil i Golf klassen åt mig men 4wd ska den ha och fixa ett normalt släp typ 1400kg dragvikt räcker.
 
S smurfen72 skrev:
A6 är för stor och dyr räcker bra med en bil i Golf klassen åt mig men 4wd ska den ha och fixa ett normalt släp typ 1400kg dragvikt räcker.
Jag inbillar mig att det generellt är sämre tillgång på mindre bilar bland laddhybriderna. De finns men är inte lika vanliga. De kanske har lättare att få ekonomi i de stora och dyra.
 
Eller få plats med allt jox i dem?
 
A Avemo skrev:
Jag körde 14 mil i helgen när det var minusgrader. I ena riktningen började jag med 100% laddstatus och hade 55% när jag kom fram. Långsammast möjliga laddning över natten gjorde att jag började på 91% när jag skulle hem. Efter hemresan var det 52% i batteriet. Jag körde lite fortare på ditvägen för att hinna med en tidigare färja. Bilden visar varför varför jag ställde laddningen på lägsta effekt.
[bild]
Det ser inte så bra ut. Om du laddade med 6A så kan det vara för mycket med kabel på vindan. Nu räddades du nog av det kalla vädret...
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag inbillar mig att det generellt är sämre tillgång på mindre bilar bland laddhybriderna. De finns men är inte lika vanliga. De kanske har lättare att få ekonomi i de stora och dyra.
Volvo har ju haft V60 i många vet inte hur det ser ut i dag. Den är ju i Golfklassen lite mindre inuti och lite större utanpå.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det ser inte så bra ut. Om du laddade med 6A så kan det vara för mycket med kabel på vindan. Nu räddades du nog av det kalla vädret...
Enligt texten på kabelvindan får den belastas med 6A eller 10A om den är helt utrullad. Jag är medveten om att det generellt avråds från skarvsladdar till elbilsladdning. Men jag såg detta som ganska riskfritt. Kallt ute och i värsta fall förstör jag en kabelvinda. Det kändes ingen värme alls i den när jag rullade ihop den igen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Visst är bekvämligheten en faktor, men också just att man slipper hyra bil. Man sparar alltså in den kostnaden. Och man sparar in en hel del tid jämfört med att behöva ta bussen eller cykeln och handla.

Bilpool har jag lite svårt att förstå hur man kan tycka det är smidigt om det är en halvmil till närmsta bilpool... Visst, bor man i lägenhet och det finns en bilpool utanför dörren så.
Du frågade hur man gör utan bil när man gör stora inköp till huset och jag svarade. Vårt hus ligger ca 1 km från närmsta fasta bilpool. Kanske lite i längsta laget enligt vissa, men det är på vägen hem från jobbet så de gånger vi bokade bilen hämtade vi den oftast på väg hem från jobbet. För oss var det definitivt billigare än att ha en egen bil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.