F fiskbuggaren skrev:
Priserna sätts dagen innan så det är ingenting mystiskt med det.
Ok, men varför just en måndag mellan 16-17?
 
A AndersS skrev:
Vi ska väl vara lite rättvisa nu, enligt inslaget i SVT hade Polen hjälpt Sverige med el tidigare vid ett flertal tillfällen så man ansåg det lite som att återgälda Polens tidigare hjälp.
Spelar det någon roll?
Ska man köra med oljeverket överhuvudtaget?
Spräng skiten
 
Marike Marike skrev:
Nu bränner vi olja för att sälja till Polen
[länk]
Inget märkvärdigt egentligen det har man ju gjort förr om det varit lönsamt
[länk]
Och hur skulle de annars klara kostnaderna för den industrin.
Ja, hur ska vi klara klimatmålen utan kärnkraft?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Spelar det någon roll?
Ska man köra med oljeverket överhuvudtaget?
Spräng skiten
Förklarade bara orsak, så enkelt var det.
Har ingen åsikt mera än att det kan finnas logik, kanske inte så smart att spränga verket om man vid kyla måste stänga någon kärnkraftreaktor för arbete någon natt när det är kallt och vindstilla.:D
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Spelar det någon roll?
Ska man köra med oljeverket överhuvudtaget?
Spräng skiten
Alternativet är att den el då produceras med ett kolkraftverk eller ännu värre, med brunkol
 
harry73
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ok, men varför just en måndag mellan 16-17?
Just slutet av eftermiddagen, början på kvällen är en period där både energi och hushållen förbrukar mycket ström
 
Marike
A AndersS skrev:
Vi ska väl vara lite rättvisa nu, enligt inslaget i SVT hade Polen hjälpt Sverige med el tidigare vid ett flertal tillfällen så man ansåg det lite som att återgälda Polens tidigare hjälp.
Det var lite det jag syftade på.:whistle:
 
Är man så dum att man tankar för fossilbilspris får man skylla sig själv, full tank idag vart väl 20:- ungefär när jag ladda fullt.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Ja, Eon ändrade då inte priset på stolpen idag, 2.5kr/kWh även idag.
 
Marike
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, Eon ändrade då inte priset på stolpen idag, 2.5kr/kWh även idag.
2,57 kr/kw här tur man har avtal på 0,43kr. Ska man bjuda in folk att tanka el för 1,50kr/kw. :thinking:
 
Marike Marike skrev:
2,57 kr/kw här tur man har avtal på 0,43kr. Ska man bjuda in folk att tanka el för 1,50kr/kw. :thinking:
Så länge du bor typ en minut från mitt jobb så varför inte?
 
Marike
13th Marine 13th Marine skrev:
Så länge du bor typ en minut från mitt jobb så varför inte?
Sorry, du skulle göra slut på halva batteriet på resan.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Initialt är det ju bara montera en annan generator + "laddare" på bilarna, något batteri behövs ju inte.
Ja det är ju klart, möjligen bara ett mindre batteri kanske, för att medge en 1-200 kW laddning under några minuter för att snabbt kunna få iväg elbilen som blivit stående. Det är kanske lite saftigt att ha en 100kW generator, och motorn i bärgaren ska ju också klara att driva generatorn.
Säg en 50kW generator, samt ett batteri på en 10-20kWh, då kan man trycka in 20-30kWh på en kvart.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L
A Alexn72 skrev:
Om vi producerar 100kwh... Med 0g co2 i utsläpp men importerar 1kwh med 100g co2/kwh.
Menar du då att alla 101kwh ska räknas som 100g co2 per kwh

I min värld så är det snarare så att dessa 101kwh får 1g co2 per kwh...
Men om vi producerar 100kWh och importerar 1kWh, och då köper jag en elbil och importbehovet ökar med 5kWh (kolkraft), till 106kWh, vad har jag då "tankat" bilen bilen med?
Fossilt eller fossilfritt.?
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.