Lite inspirerad av en annan tråd så kom jag att tänka på denna produkt som alltid hälldes i tanken på familjens bil när det började frysa på.
Flaska med K-sprit, tillsats för att förhindra fryspunkten i bilens bränsletank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Numera färdigblandad i bensinen, men primärt inte av samma orsak.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
hsd
Inte bortglömd, var tvungen att hälla lite i gräsklipparen en kall höst för ett par år sedan , då det finns en flaska i garaget
 
Jonas Persson
PNO PNO skrev:
Lite inspirerad av en annan tråd så kom jag att tänka på denna produkt som alltid hälldes i tanken på familjens bil när det började frysa på.
[bild]
Numera färdigblandad i bensinen, men primärt inte av samma orsak.
Några liter K-sprit i tanken hjälpte en gammal trött motor igenom miljötestet på bilprovningen.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K-sprit är ju etanol, så vanlig bensin har K-sprit tillsatt redan vid pumpen idag.
 
  • Gilla
tille1 och 1 till
  • Laddar…
finns att köpa på ica-maxi
 
Bensinkedjespecifika kreditkort har jag glömt. De kom upp lite vid sidan om i denna tråd. Förr i tiden, när soppan gick på fyra spänn och "företagsavtalade rabatter" kanske låg på 50 öre eller mer hade jag nog "tankkort" på de flesta större kedjorna. Idag har de självdött och använder enbart generella kreditkort på macken. Hur gör ni andra. Finns det kvar någon fördel med "tankkort" som jag glömt. Ofta kan man koppla vanliga kreditkort och få samma fördelar, tror jag i alla fall.
 
Jag har normalt haft ett bensinbolagskreditkort och tankat på det mest för att något kort ska man ju ändå ha, vilket jag haft har dock varierat. Eftersom att jag slutat tanka bilar har jag dock avvecklat det kortet.

Nu har jag istället ett halvdussin laddappar i mobilen. Hoppas slippa det med med tiden och kunna använda ett generiskt betalmedel även där.
 
T tergo skrev:
Extra drivmedelsrabatt hos Preem. Tanka på Preems stationer och betala med ditt kreditkort från Nordea så får du hela 30 öre i rabatt per liter drivmedel.
15 öre per liter bättre än andra kreditkort med andra ord. Och visst, all rabatt är bra rabatt, men här pratar vi om en kostnadsreduktion på runt 7:50 när man tankar för närmare tusenlappen. Bensinrabatter var bättre förr...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jag istället ett halvdussin laddappar i mobilen.
Ouch! Behöver man så många olika system? Eller är det mer i "utvärderingssyfte"?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bensinkedjespecifika kreditkort har jag glömt. De kom upp lite vid sidan om i denna tråd. Förr i tiden, när soppan gick på fyra spänn och "företagsavtalade rabatter" kanske låg på 50 öre eller mer hade jag nog "tankkort" på de flesta större kedjorna. Idag har de självdött och använder enbart generella kreditkort på macken. Hur gör ni andra. Finns det kvar någon fördel med "tankkort" som jag glömt. Ofta kan man koppla vanliga kreditkort och få samma fördelar, tror jag i alla fall.
Har ett på Q-star.
 
Lite av båda. De sex första nedan är laddappar jag använt. De sista tre är för att hitta laddare.

Ica-appen är Eon egentligen. Hamnade bara på en Maxiparkering före en vanlig Eonladdare, så då blev det den Icabrandade.

Men alla går ju mot samma kreditkort, så det är bara jobbigt när de tappat inloggningen och man ska komma ihåg lösenordet om de är så dåligt gjorda att det inte går att spara hos Apple.
Skärmbild av en smartphone med öppen mapp för billaddningsappar som Fortum, InCharge, och ICA Ladda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Går det inte att stoppa kortet i laddaren? Måste du ha nån j-la "app" i telefonen?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
man ska komma ihåg lösenordet
Bortglömda lösenord är definitivt passande i denna tråd. Rekommenderar en lösenordshanterare. Kör själv med myki.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Bensinkedjespecifika kreditkort har jag glömt. De kom upp lite vid sidan om i denna tråd. Förr i tiden, när soppan gick på fyra spänn och "företagsavtalade rabatter" kanske låg på 50 öre eller mer hade jag nog "tankkort" på de flesta större kedjorna. Idag har de självdött och använder enbart generella kreditkort på macken. Hur gör ni andra. Finns det kvar någon fördel med "tankkort" som jag glömt. Ofta kan man koppla vanliga kreditkort och få samma fördelar, tror jag i alla fall.
Jag har två bensinkort från de två kedjor jag brukade passera på vägen till och från jobbet. Båda fungerar som vanliga kreditkort, men man får rabatt om man köper bensin/diesel.

Att kreditkorten inte har årsavgifter är också en fördel som inte alltid finns hos "vanliga" kreditkort. Jag har dock ett avgiftsfritt kreditkort som ger återbäring lite här och där (verkar vara lite slumpmässigt). Det använder jag normalt för inköp som inte är bränsle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.