G GammaltSomNytt skrev:
Glad att jag har Tibber som ger mig svart på vitt i enkelt format vad elpriset är per timme. Men jävlar, morgondagens elpristopp är inte att leka med. Kommer bli valfråga av detta.
Ja, fy fan, det är 5:e december och jag har 853kr i elförbrukning (utan nätavgifter) med en förväntad elförbrukning på 6200 kr för december... Tacka fan för ränteläget i alla fall...
 
  • Gilla
GammaltSomNytt och 1 till
  • Laddar…
G GammaltSomNytt skrev:
Kommer bli valfråga av detta.
Man kan ju alltid hoppas.
 
T
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Imorgon blir det ju kul... Vad fa....?
Skönt man bundit elpriset i 2 år på 34 öre/kWh (Stockholm) :cool:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Skönt man bundit elpriset i 2 år på 34 öre/kWh (Stockholm) :cool:
bästa just nu är Skellefteå kraft med 69öre på 36 månader...
2020 hade jag meddelpris på 28öre men för 2021 har jag haft 72öre så knappast lönsamt över 3 år, men, men...
 
T
anders07 anders07 skrev:
bästa just nu är Skellefteå kraft med 69öre på 36 månader...
2020 hade jag meddelpris på 28öre men för 2021 har jag haft 72öre så knappast lönsamt över 3 år, men, men...
Har jävligt svårt att se att nuvarande regering helt plötsligt sänker priserna på elen. Tror elen bara kommer stiga. Inte på vintern vi har elbrist, utan på sommaren.

Antingen väljer man miljön, eller så väljer man att lägga ner kärnkraften. Indoktrinerade MP!
 
anders07 anders07 skrev:
bästa just nu är Skellefteå kraft med 69öre på 36 månader...
2020 hade jag meddelpris på 28öre men för 2021 har jag haft 72öre så knappast lönsamt över 3 år, men, men...
Hade man kunnat binda till det på 6 mån skulle jag gjort det direkt...
 
Förra året var det rätt tydligt vart det barkade. Då hoppade jag av Tibber tillfälligt och band över vintern och gick sedan tillbaka till Tibber över vår, sommar och höst och band igen nu i oktober då jag antog att det skulle bli samma visa även denna vinter. Jag band dock bara med 6 månader så i mars/april hoppas jag att det återgått till det normala och kan köra vidare på Tibber igen.

Men ärligt talat ser det mörkt ut om det fortsätter så här. Det är supertrevligt med Tibber att kunna ladda elbilar på nätterna per automatik osv, men det går inte att komma ifrån att i mitt hushåll åtminstone så är det stora elbehovet under dagen/kvällen och vinsten och möjligheterna små att lägga de stora förbrukarna på tider med låga elpriser. Det kanske hade varit annorlunda om elbilen hade gått längre sträckor varje dag.
 
J JockeHX skrev:
Förra året var det rätt tydligt vart det barkade. Då hoppade jag av Tibber tillfälligt och band över vintern och gick sedan tillbaka till Tibber över vår, sommar och höst och band igen nu i oktober då jag antog att det skulle bli samma visa även denna vinter. Jag band dock bara med 6 månader så i mars/april hoppas jag att det återgått till det normala och kan köra vidare på Tibber igen.

Men ärligt talat ser det mörkt ut om det fortsätter så här. Det är supertrevligt med Tibber att kunna ladda elbilar på nätterna per automatik osv, men det går inte att komma ifrån att i mitt hushåll åtminstone så är det stora elbehovet under dagen/kvällen och vinsten och möjligheterna små att lägga de stora förbrukarna på tider med låga elpriser. Det kanske hade varit annorlunda om elbilen hade gått längre sträckor varje dag.
Ja, marknaden har onekligen förändrats, och det fort...

Var kan man binda på 6 månader, det kortaste jag hittade var 2 år...?

Men så jäkla skönt att veta att det inte blir mer förbrukat kärnbränsle i alla fall... Tänk nu att ha en massa radioaktivt material nedgrävt fler hundra meter under marken där det redan ligger en massa likadant... Nä, då betalar jag hellre 8,13kr/kWh och låter tysk gasbrist styra priset på el när vi själva inte kan vara självförsörjande! Mycket bättre!
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
[...] Det är supertrevligt med Tibber att kunna ladda elbilar på nätterna per automatik osv, men det går inte att komma ifrån att i mitt hushåll åtminstone så är det stora elbehovet under dagen/kvällen och vinsten och möjligheterna små att lägga de stora förbrukarna på tider med låga elpriser. Det kanske hade varit annorlunda om elbilen hade gått längre sträckor varje dag.
Vi har inte gjort jättestora uppoffringar, och egentligen är det bara tre saker vi har gjort: ladda bilen när det är billigast, kör tvätt/disk tidig morgon och sedan sköter värmesystemet (som styr baserat på pris) sig själv. Trots att vi duschar och lagar mat på högst normala tider så hamnade vårt snitt på 85,20 öre/kWh i november mot 104,29 för månadspris. Fast i afton när priset går över 9 kr inkl allt så har vi faktiskt förberett några matlådor från helgens rester. Värmen är den stora boven/vinsten förstås, eftersom även en bergvärmepump drar ganska många kWh per dag när det ligger runt tio minusgrader.
 
Skönt att det är -16 idag också... Perfekt timing!
 
anders07 anders07 skrev:
Skönt att det är -16 idag också... Perfekt timing!
Även den kungliga huvudstaden kan få vinter ibland! Roligt för barnen i alla fall att ha lite vinter. Ser ut att bli mildare framåt slutet på veckan, så kanske priserna dämpas en aning tills vintern kommer på riktigt.
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, marknaden har onekligen förändrats, och det fort...

Var kan man binda på 6 månader, det kortaste jag hittade var 2 år...?

Men så jäkla skönt att veta att det inte blir mer förbrukat kärnbränsle i alla fall... Tänk nu att ha en massa radioaktivt material nedgrävt fler hundra meter under marken där det redan ligger en massa likadant... Nä, då betalar jag hellre 8,13kr/kWh och låter tysk gasbrist styra priset på el när vi själva inte kan vara självförsörjande! Mycket bättre!
Elskling.se listade ett antal leverantörer som hade 6 månaders i oktober. Vet inte hur det är nu. Tack vare Tibber och Watty så kan jag tydligt se att min befintliga värmepump är något underdimensionerad för huset efter att vi gjorde en tillbyggnad så det är ju bra. Nackdelen är att jag är beroende av att kolla i appen hur mycket huset drar..:
 
J JockeHX skrev:
Elskling.se listade ett antal leverantörer som hade 6 månaders i oktober. Vet inte hur det är nu. Tack vare Tibber och Watty så kan jag tydligt se att min befintliga värmepump är något underdimensionerad för huset efter att vi gjorde en tillbyggnad så det är ju bra. Nackdelen är att jag är beroende av att kolla i appen hur mycket huset drar..:
Gick ju snabbt att kolla... Elskling hade 1.14kr/kWh, 6 mån som billigaste, elområde 3. Ska göra en kalkyl på detta i kväll... Om sommarförbrukningen är så liten så att det är värt att byta...
Min lokala elleverantör hade 88 öre för 1 års bindingstid... Avtalsstart 1 Februari... (Värt att tänka på om man binder om, att det tar nån månad innan man är igång...)
 
Nu har jag då skickat in för byte av elbolag till Jämtkraft, det egentligen av två orsaker, huvudorsaken är att de "lagrar" min solel som jag överproducerar på sommaren (april-oktober) och sen pytsar de ut de kWh under november-mars då jag får tillbaka dem "gratis" (elnätsavgift tillkommer förstås). Det torde bli en mycket bättre affär än att få några tiotals ören när jag säljer överskottet direkt på sommaren via Tibber...

Den andra orsaken är deras "Jämtpris" som verkar vara en rätt smart variant som kapar de värsta topparna (men kan också kapa "dipparna"). Man låser sig på 3 månader i gången men man kan byta mellan rörlig/jämtkraft så ofta man vill (med tre månader fördröjning när man ligger på "Jämtpris" då).

Så, jag är fortfarande glad över Tibber och tycker att de gör ett kanon jobb men nu får dessvärre ekonomin styra...
 
anders07 anders07 skrev:
Nu har jag då skickat in för byte av elbolag till Jämtkraft, det egentligen av två orsaker, huvudorsaken är att de "lagrar" min solel som jag överproducerar på sommaren (april-oktober) och sen pytsar de ut de kWh under november-mars då jag får tillbaka dem "gratis" (elnätsavgift tillkommer förstås). Det torde bli en mycket bättre affär än att få några tiotals ören när jag säljer överskottet direkt på sommaren via Tibber...

Den andra orsaken är deras "Jämtpris" som verkar vara en rätt smart variant som kapar de värsta topparna (men kan också kapa "dipparna"). Man låser sig på 3 månader i gången men man kan byta mellan rörlig/jämtkraft så ofta man vill (med tre månader fördröjning när man ligger på "Jämtpris" då).

Så, jag är fortfarande glad över Tibber och tycker att de gör ett kanon jobb men nu får dessvärre ekonomin styra...
Hur stor är månadsavgiften hos jämtkraft? Står ju bara att den varierar beroende på hur mycket du sparar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.