D djac skrev:
En stor del av Sverige men en liten del av bilflottan :rofl:
Liten del av bilflottan som har de största avstånden
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror inte att alla fulltankat sin ICE-bil efter varje tur heller.
Nä. Definitivt inte. Men det är ju enklare att hämta en dunk än att vänta på bärgare.
 
skoge skoge skrev:
En liten undran apropå att dieselfordon anses döda här... har ni tänkt på att matpriserna kommer att stiga nåt djävulskt när bönderna inte kan ha kvar traktorerna?
tror du på riktigt att det blir så? Dieselbilar kommer köras länge länge ännu eftersom elbilar inte passar alla och fortfarande är för dyra, nyttofordon som traktorer finns ju inte ens på kartan över något som ska bytas. NÄR det väl är dags att byta sker det ju som en del av normala livscykeln och kommer då antagligen inte ens vara någon merkostnad jämfört med dagens maskiner. Vi pratar antagligen om 20-25 år från nu.

Fokusera på vad som går att göra nu istället för att gnälla om det som inte går - ingen ska ju köpa eltraktor nu ändå.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
tror du på riktigt att det blir så? Dieselbilar kommer köras länge länge ännu eftersom elbilar inte passar alla och fortfarande är för dyra, nyttofordon som traktorer finns ju inte ens på kartan över något som ska bytas. NÄR det väl är dags att byta sker det ju som en del av normala livscykeln och kommer då antagligen inte ens vara någon merkostnad jämfört med dagens maskiner. Vi pratar antagligen om 20-25 år från nu.

Fokusera på vad som går att göra nu istället för att gnälla om det som inte går - ingen ska ju köpa eltraktor nu ändå.
Ja jag är övertygad om det, redan idag har de svårt med lönsamheten...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Ja jag är övertygad om det, redan idag har de svårt med lönsamheten...
bränslepriserna har slagit hårt på våra bönder och på de som har djur ändå....
Nästa år om detta fortsätter kommer det bli ännu jobbigare för många...
Skulle sälja något lass med hö i fredags..
De hade 2 hästar... De hade fått betala 7 kr per kg för småbalshö...
Jag tog 3 kr och sa god jul... Det är sjukt vad vissa spär på problemen... m
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
[länk]
Dessutom,
Fordon som inte är skattepliktiga
Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

  • motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
  • mopeder
  • traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
  • tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
  • motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
  • räddnings- och brandfordon, efter ansökan
  • påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
  • lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
  • terrängskotrar
  • snöskotrar
  • terränghjulingar.
Och även här står det. [länk]
Så jag som kör 300 mil om året ska sponsra elbilarnas slitage på vägarna. Rättvist?
Detta trots att en elbil släpper ut mer co2 än jag under året. Rättvist?
Skattebefrielsen är en morot för att få folk att skaffa miljövänligare bilar.

Komiskt att du fokuserar på att elbilarna sliter något mer, men inte på lastbilarna med sina 1000gånger mer?
Eller att det är vikten som är problemet, så borde du inte vara sur på alla som kör stora tunga bilar istället?
Dessutom sponsrar du väl ändå hela fordonsflottan genom att köra så pass kort.

Själv har jag sponsrat vår laddhybrid genom att betala full skatt på bensinbilen som inte gick mer än några 100mil sen vi skaffade hybriden.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
bränslepriserna har slagit hårt på våra bönder och på de som har djur ändå....
Nästa år om detta fortsätter kommer det bli ännu jobbigare för många...
Skulle sälja något lass med hö i fredags..
De hade 2 hästar... De hade fått betala 7 kr per kg för småbalshö...
Jag tog 3 kr och sa god jul... Det är sjukt vad vissa spär på problemen... m
Ja, jag läste senast i dag om en som räknade med en förlust på 500000 pga höjda el- och bränslepriser... förra året gick han med vinst på 5-600 kr
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Ja, jag läste senast i dag om en som räknade med en förlust på 500000 pga höjda el- och bränslepriser... förra året gick han med vinst på 5-600 kr
fy fan.. det var inte roligt..
 
Maskintok skrev:
fy fan.. det var inte roligt..
Nä, gör inte saken bättre att de får dåligt betalt för produkterna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
K Nils Andersson1 skrev:
Det stämmer inte riktigt. De nya krigen kan pågå utan att blanda in hela länder och deras ekonomi. Det är sjukt egentligen. Det är begränsade krig på olika lokala ställen och mellan olika intressen. Jag skulle säga att de drivs av olika intressegrupper också.
Inom EU?
 
P
D djac skrev:
Sen är det såklart vetenskapen som styr när man forskar etc, men dessa rön kan på många områden aldrig användas då de krockar med populasens tro.
Vetenskapen har lett till en enorm välståndsökning de senaste 100-150 åren. Mest de senaste 50 åren.
Det syns tydligt på utvecklingen för barnadödlighet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Nä, gör inte saken bättre att de får dåligt betalt för produkterna
Nä absolut inte.
såg att Ica hade en skylt om att nästa vecka börja höja matpriserna pga leverantörs kostnader ökat...
 
Marike
13th Marine 13th Marine skrev:
Skattebefrielsen är en morot för att få folk att skaffa miljövänligare bilar.

Komiskt att du fokuserar på att elbilarna sliter något mer, men inte på lastbilarna med sina 1000gånger mer?
Eller att det är vikten som är problemet, så borde du inte vara sur på alla som kör stora tunga bilar istället?
Dessutom sponsrar du väl ändå hela fordonsflottan genom att köra så pass kort.

Själv har jag sponsrat vår laddhybrid genom att betala full skatt på bensinbilen som inte gick mer än några 100mil sen vi skaffade hybriden.
Jag är medveten om att jag sponsrar alla som kör längre än jag men nu är det ju elbilar som diskuterats här.
Och att jag redan har sponsrat en mängd andra gör inte att jag känner att jag kan sponsra fler.
Skattesystemet är helt galet, vägtrafikskatten borde avskaffas, det riktiga vore km-skatt.
Jag har även en gammal kombi som rulla max 50 mil på året så den sponsrar ännu mer.
En elbil släpper ut i genomsnitt 61gram. En Ottobil 157gram Elbilen kan således köra knappt 3 gånger så långt och släppa ut samma mängd co2 som Ottobilen. De båda är alltså likvärdiga vid ca 1000 mil el och ca 350 mil bensin. jag betalar 2 bilskatter elbilisten ingen. Hur f.n kan man tycka det är rätt. Dessutom släpper elbilen ut mycket mer än vad mina bilar gör, för det är väl sällsynt att elbilsföraren nöjer sig med att köra under 2000 mil på året.
Jag är inte sur, jag är luttrad, och det är inte det minsta komiskt.
Att jag sedan inte tror på co2 hysterin gör det inte roligare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, jag tror personligen att utbildning är det första svaret.
Tyvärr är det en nedåtgående spiral. 1970-tals-pedagogiken har genomsyrat den svenska solan så länge att de som nu utbildas till gymnasielärare har svårt att klara utbildningen. Det finns ett tryck från statsmakterna på lärosätena att utexaminera ("producera") lärare så kraven sänks för godkänt. Det kommer knappast att göra skolan bättre.

Produktionstänkandet i den svenska högskolan kanske är ett utslag av New Public Management som fortfarande tycks ha ett fast grepp om den svenska offentliga sektorn.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P
K Nils Andersson1 skrev:
Men den yttersta forskningen, naturvetenskapliga, vet redan att sådant som telepati är något som finns och funkar.
Man bör undvika att använda ordet "vet" i vetenskapliga(!) sammanhang. Man bör använda ordet evidens istället, och någon evidens för att telepati existerar finns mig veterligen(!) inte.

Det närmaste man kan komma torde vara "kvantsammanflätning" (quantum entanglement) men det är på elementarpartikelnivå.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.