W witten skrev:
När bärgningsbilarna blir elektriska kommer de att kunna snabbladda bilarna för att klara sig till närmsta laddstation.
Det lär dröja...winchar tar mycket ström,tar även mycket ström att driva hydraulik
 
skoge skoge skrev:
Det lär dröja...winchar tar mycket ström,tar även mycket ström att driva hydraulik
Isåfall isåfall kan installera en snabbladdare redan idag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fattiga människor körde häst och vagn långt efter att bilen introducerades. Inget nytt att det krävs kapital för att vara early adopter.
Fattiga människor gick, cyklade, och om de hade råd och möjlighet buss och tåg långt efter att bilen introducerades, häst och vagn var främst för transport av 'fint folk' och av gods som hö, potatis, is och ved.
Utan prisvärda bränslen och rimligt prissatt och skattad elkraft kommer det ju återgå till transport med apostlahästarna och bilåkande kan i framtiden ses som en 60-70 årig parentes i historien.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Vad är skillnaden på en elbil med tomt batteri och en ICE med tom tank, något jag inte fattar?
Jo det är väl det...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ärligt talat är ju radioaktiv strålning rätt läskigt, nåt som man inte ser som kan döda eller skada en osv.
Jo, så är det. Cirka 400 personer i Sverige dör varje år av strålning från solen.
Sen har vi till det en miljörörelse som i flera tiotals år närt just den känslomässiga aspekten för att vinna röster, ty logiken brister det alltför ofta på, därborta på den kanten.
Motståndet mot kärnkraft blandas med motståndet mot kärnvapen. I Sverige finns Folkkampanjen mot Kärnkraft och Kärnvapen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-nuclear_movement
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
En del. Men den största praktiska skillnaden för att lösa situationen är väl att till ICE-bilen kan man gå och hämta en reservdunk eller låta en kompis komma förbi med en.
Reservdunkar för el finns än så länge inte, men vem vet, kanske en kommande produkt.

Den skillnaden blev jag ordentligt upplyst om den gång jag provade att köra min bil till tomt batteri, bara för att testa vad som händer i slutet. Jag höll mig väldigt nära hemma, men det blev tvunget att lösas med bogsering.
Självklart men det jag menar och tycker är att detta är ett ovanligt moment i bilåkningen, aldrig sett AMS tex testa långtidsköegenskaperna, det är nog inte relevant.

Problemet här ligger inte i bränslevalet utan i föraren, här fick man redan dagen innan reda på att Sveriges första röda varning utfärdades, sen tittade man ut och såg kraftigt snöfall, därefter kör man en bit i detta förvarnade förhållande, med antingen lite bränsle eller låg laddning, för att till sist får stopp, till sist blir det så en skillnad i hur man fyller upp bilen igen men jag menar att det fanns gott om möjligheter att ändra förloppet innan detta.
 
  • Gilla
Alexn72 och 5 till
  • Laddar…
Marike
P pmd skrev:
Vad finns det för undantag?
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Femarig-skattebefrielse/
Dessutom,
Fordon som inte är skattepliktiga
Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

  • motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
  • mopeder
  • traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
  • tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
  • motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
  • räddnings- och brandfordon, efter ansökan
  • påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
  • lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
  • terrängskotrar
  • snöskotrar
  • terränghjulingar.
Och även här står det. https://www.hedinbil.se/bilar/nya-skatteregler
Så jag som kör 300 mil om året ska sponsra elbilarnas slitage på vägarna. Rättvist?
Detta trots att en elbil släpper ut mer co2 än jag under året. Rättvist?
 
Redigerat:
D djac skrev:
Självklart men det jag menar och tycker är att detta är ett ovanligt moment i bilåkningen, aldrig sett AMS tex testa långtidsköegenskaperna, det är nog inte relevant.

Problemet här ligger inte i bränslevalet utan i föraren, här fick man redan dagen innan reda på att Sveriges första röda varning utfärdades, sen tittade man ut och såg kraftigt snöfall, därefter kör man en bit i detta förvarnade förhållande, med antingen lite bränsle eller låg laddning, för att till sist får stopp, till sist blir det så en skillnad i hur man fyller upp bilen igen men jag menar att det fanns gott om möjligheter att ändra förloppet innan detta.
Alla har inte laddningsmöjligheter hemma och dessa typer av stopp inträffar väldigt sällan. Hur förberedd ska man vara? Om man har 200 km räckvidd kvar och ska åka 20 km så tror man ju inte att det ska ta sex sju timmar. Det här tillhör de mest extrema händelserna. Som när de stängde ned Södertäljebron. Det var bara ren flax att jag hade laddat bilen i Tystberga. Hade jag inte behövt åka till kontoret dagen därpå så hade jag inte fyllt på.
Ska man verkligen planera för något som händer ytterst sällan? Nä. Då lever man snart i en bunker utan fönster. Snö = Kan ta längre tid med stopp i trafiken = Inte att det ska bli totalstopp hela dagen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
Silver78 Silver78 skrev:
Alla har inte laddningsmöjligheter hemma och dessa typer av stopp inträffar väldigt sällan. Hur förberedd ska man vara? Om man har 200 km räckvidd kvar och ska åka 20 km så tror man ju inte att det ska ta sex sju timmar. Det här tillhör de mest extrema händelserna. Som när de stängde ned Södertäljebron. Det var bara ren flax att jag hade laddat bilen i Tystberga. Hade jag inte behövt åka till kontoret dagen därpå så hade jag inte fyllt på.
Ska man verkligen planera för något som händer ytterst sällan? Nä. Då lever man snart i en bunker utan fönster. Snö = Kan ta längre tid med stopp i trafiken = Inte att det ska bli totalstopp hela dagen.
Jag tror inte att alla fulltankat sin ICE-bil efter varje tur heller.
 
P
D djac skrev:
Det finns mycket att tillägga men en sak är att de flesta inte bor i extrema klimatzoner, ännu mindre del av turerna går där, så det är ju lite av ett särintresse och dessutom ett tillkortakommande som ständigt blir mindre.
Nu råkar ju större delen av Sverige finnas i extrema klimatzoner, så diskussionen om elbilars prestanda i vinterväder är högst relevant för den här tråden.
Sen kan man ju i första hand ifrågasätta den "kapten" som missbedömer förutsättningarna så till den milda grad att de försätter sig i en situation att de parkerar fordonet i en snödriva, det var ju en dålig färdplan från början, man får börja i rätt ände ;)
Givetvis. Samt att de bilar som lämnades åt sitt öde på E6 häromdagen till största delen skulle ha varit elbilar är förmodligen en tidningsanka.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har bildats en organisation, ECY.
ECY har en .COM-domän och inte en .SE-domän. Har ECY haft sin webplats sen tiden innan det fanns .SE? :)
Filosofiskt sett måste man nog först bestämma sig för ifall elinstallationer faktiskt är så svårt och livsfarligt som de som skyddar systemet tycker, eller om man vill avdramatisera det hela, och inse att det dör 10ggr fler varje år utav Alvedon än elolyckor, och därmed kan man anse att det kanske inte behövs några sådana här reglerade system för denna verksamhet, att det räcker att det är som de flesta andra slags arbeten i de flesta andra branscher.
Staten kanske bör bestämma sig för att reglera elbranschen på ungefär samma sätt som andra branscher där den anser att reglering behövs istället för att låta ett privat företag vara en slags myndighet?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
En liten undran apropå att dieselfordon anses döda här... har ni tänkt på att matpriserna kommer att stiga nåt djävulskt när bönderna inte kan ha kvar traktorerna?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Nu råkar ju större delen av Sverige finnas i extrema klimatzoner, så diskussionen om elbilars prestanda i vinterväder är högst relevant för den här tråden.

Givetvis. Samt att de bilar som lämnades åt sitt öde på E6 häromdagen till största delen skulle ha varit elbilar är förmodligen en tidningsanka.
En stor del av Sverige men en liten del av bilflottan :rofl:
 
hsd hsd skrev:
I de (få) fall jag har varit med om stopp på motorväg och det var långvarigt stopp har trafiken omletts, med assistans av polisen
Det längsta jag fått vänta är 45 minuter och det var planerat vägarbete, sprängning
Då har du aldrig suttit fast i snöoväder =) Det var några km bak till påfarten och det satt ett par hundra bilar i värsta snöstormen. Det var inte plogat på hela dagen trots det snöat hela dagen och tänk på sketna trailerdragare som inte kommer upp för backarna. Körde från jobbet kl 16 var hemma kl 20. För att snabbt äta och sen ploga uppfarten.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tyvärr? Jag tycker att det är bra om varor märks med ursprungsland (eller länder) för tillverkningen och inte bara märks med det land där man har skruvat ihop dem.
Större delen av varans klimat- och miljöpåverkan torde oftast komma från tillverkningen av dess ingående komponenter.
Tyvärr för jag hade varit gladare om det tillverkats i företagets hemland. Nu får jag vara glad åt att vi har cykelbutiker som skruvar ihop alla delar i sverige dock.

Det finns åtminstone några företag som tillverkar i Sverige fortfarande =)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.