13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, men vilken är den huvudsakliga anledningen till att vägen behöver lagas, är det på grund av friktionen eller deformationen?

Om det är det senare så är det ju hyfsat irrelevant om elbilar accelererar snabbare (vi kommer nog se elbilar med klenare motorer över tid, idag har de kraftiga motorer för att attrahera en köpstark grupp).
Svaret är både och. Många vägar har för dålig bärighet. En väg blir ju aldrig starkare än underlaget den vilar på och många vägar byggdes ju för att klara en viss vikt över tid. Dom parametrarna är vi förbi med råge på vissa sträckor. Dagens lastbilar har ju också en helt annan acceleration än de som byggdes för 20 år sedan. Numera har det tillkommit bilar med en acceleration man bara kunde drömma om för en tid sedan. Därför tycker jag att man borde se över skattereglerna så att dom som sliter mest på vägen också är dom som betalar mest. Det kan ge köpkraft åt bilar i budgetklassen med lägre acceleration.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Alla övriga partier har ju "tävlat" om hur effektivt man kunnat utestänga SD.
Det är inte unikt. Bra länge utestängdes kommunisterna från inflytande i riksdagen.
Någon diktatur är det inte frågan om. Mandatfördelningen i riksdagen speglar fortfarande valresultatet.

Det finns inget krav på ett riksdagsparti att samarbeta med ett annat riksdagsparti. Om två partier ligger tillräckligt långt ifrån varandra så är det inte heller så lämpligt. Det är ärligare mot väljarna att hålla fast vid sina vallöften.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Vikt, moment och CO2 vore lämpligt. Då kan små, bränslesnåla bilar som gör litet avtryck både i slitage och CO2 bli billiga! Vill man kompensera kan man köpa en tung men CO2 snål Tesla X, vill man vara snål kan man köpa en superliten fossilbil. De nya små elbilarna med "lagom" batteri, låg effekt och låg vikt kommer vara extremt billiga, vilket tycker jag vore smartare än att subventionera TeslaX ägare, de har nog råd ändå.
 
P
A ArneTW skrev:
SÅ duktig du är.
Tack!
 
hsd hsd skrev:
I de (få) fall jag har varit med om stopp på motorväg och det var långvarigt stopp har trafiken omletts, med assistans av polisen
Det längsta jag fått vänta är 45 minuter och det var planerat vägarbete, sprängning
Jag har stått längre än 2h ett par gånger, i min tidigare dagliga pendling på E4 genom Stockholm.
De har bestått i bla stadsbesök (och oannonserad men planerad avstängning av Essingeleden), ett rån där man strött fotanglar och tänt eld på ett flertal bilar på E4 samt gången när snön kom tidigare än väntat och folk lämnade sina bilar på Essingeleden (fossilbilar, det var 10 år sen) och gick hem. Då kom om jag minns rätt även militären med Hägglunds bandvagnar och räddade folk utåt Nynäshamn. När södertäljebron pajade pga lastbil som körde in i räcket. En midsommar tog det ett par timmar mellan Stockholm och Norrtälje. Sista "stoppet" var för om jag minns rätt 2 år sen, då tog det (när snön föll oväntat tidigt) 1h mellan avfart häggvik och kista, där vände jag och åkte hem och jobbade hemifrån... :D Men detta är under mer än 20 års pendling. Som jag uppfattat är detta en av de mer jävliga sträckorna om det blir störningar. De med dåligt med soppa i tanken och bara tunn kavaj eller pumps klarade sig nog inte så bra dessa gånger heller, men iom det är i tätbebyggt område går det väl alltid att lämna bilen och pulsa till nån nattöppen pizzeria... När jag pendlade mellan uppsala-stockholm under några år var det aldrig längre stopp.

Det kan bli stopp på bränslebilar av andra anledningar, sommartid är det inte ovanligt att vissa bilar kokar och kräver bärgning. Jag tänker att om man sitter fast av helvete i ett stopp och har bara ett par mil kvar på batteriet så tar man på jackan, stänger av allt onödigt och i värsta fall försöker ställa bilen på ett säkert ställe så fort det rör sig lite granna. Det skulle inte vara fel om myndigheter vid denna typ av katastrofer deklarerade ett sätt att ta undan bilen från vägbanan och lämna väg för plog och räddningsbilar då folk, oavsett drivmedel, oftast inte kan lösa situationen själva utan kräver hjälp. Och kommer inte plogbil och bärgningsbil fram och flyttar det som blockerar för alla andra så är det kört oavsett drivmedel. Så fram för regler kring öppna "räddningsvägar (filer)" på våra flerfiliga vägar, dvs att man håller öppet filer där bara räddningsfordon får köra tills man rett ut situationen
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
blåkläder.
Enligt Blåkläder själva så har de tillverkning i Sverige, Vietnam, Sri Lanka och Myanmar, men hur fördelningen är mellan länderna har jag inte hittat något om.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
D
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Och ändå så dåliga... :confused:
man kan ju inte ens bli besviken... nästan förutsägbart... :rolleyes:
Vad är skillnaden på en elbil med tomt batteri och en ICE med tom tank, något jag inte fattar?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Dessvärre inte. På vissa saker som monteras ihop i Sverige står det ändå kina på dock. Typ cyklar. Båda mina trek står det tyvärr made in china på ramen.
Tyvärr? Jag tycker att det är bra om varor märks med ursprungsland (eller länder) för tillverkningen och inte bara märks med det land där man har skruvat ihop dem.
Större delen av varans klimat- och miljöpåverkan torde oftast komma från tillverkningen av dess ingående komponenter.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
W witten skrev:
Ja för att bli stående krävs normalt att man börjar tulla på marginalerna. Men informationen finns där i alla fall i min bil

Svårt när man generaliserar elbilar och det finns så många modeller och generationer.

De som inte gillar elbilar använder mindre bra elbilar som exempel, och vi som gillar dem använder bra elbilar som exempel.
Kanske handlar om att vi har för många körkort i cirkulation?
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Enligt Blåkläder själva så har de tillverkning i Sverige, Vietnam, Sri Lanka och Myanmar, men hur fördelningen är mellan länderna har jag inte hittat något om.
Jag köper mycket stenströms, de var fram till för några år sedan helt svensktillverkat (tygerna kom dock från Italien främst). Men även de har flyttat tillverkningen. Tror det är svårt hitta 100 procent inhemskt.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Vad är skillnaden på en elbil med tomt batteri och en ICE med tom tank, något jag inte fattar?
En del. Men den största praktiska skillnaden för att lösa situationen är väl att till ICE-bilen kan man gå och hämta en reservdunk eller låta en kompis komma förbi med en.
Reservdunkar för el finns än så länge inte, men vem vet, kanske en kommande produkt.

Den skillnaden blev jag ordentligt upplyst om den gång jag provade att köra min bil till tomt batteri, bara för att testa vad som händer i slutet. Jag höll mig väldigt nära hemma, men det blev tvunget att lösas med bogsering.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En del. Men den största praktiska skillnaden för att lösa situationen är väl att till ICE-bilen kan man gå och hämta en reservdunk eller låta en kompis komma förbi med en.
Reservdunkar för el finns än så länge inte, men vem vet, kanske en kommande produkt.

Den skillnaden blev jag ordentligt upplyst om den gång jag provade att köra min bil till tomt batteri, bara för att testa vad som händer i slutet. Jag höll mig väldigt nära hemma, men det blev tvunget att lösas med bogsering.
Branschen får fixa en standard för ett litet extra batteri med någon mils räckvidd så kan det få ersätta bensindunken :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tack!
Var så god.

/ATW
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Branschen får fixa en standard för ett litet extra batteri med någon mils räckvidd så kan det få ersätta bensindunken :)
När bärgningsbilarna blir elektriska kommer de att kunna snabbladda bilarna för att klara sig till närmsta laddstation.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.