13th Marine 13th Marine skrev:
Och har du några bevis på att accerelation och därmed abrasiv påverkan som är störst.
Eller är det som jag läst på alla andra ställen att det är tryckkrafter från fordonets vikt som påverkar absolut mest.
Tryckkraften påverkar absolut men det som är det intressanta är vilken värme som frigörs i omvandlingen till kinetiskt energi. Värme är vibrationer. Den värmen är lika stor som friktionstalet multiplicerat med kraften och sträckan medan energitalet är per tidsenhet. Den totala arbetet är således densamma på hela sträckan. Den stora skillnaden är skillnad i energi.
 
P pmd skrev:
Vad är då skatten på arbete till för …?
Jag tycker den uppfyller sitt syfte, inte vill jag gå till jobbet:rofl:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Tryckkraften påverkar absolut men det som är det intressanta är vilken värme som frigörs i omvandlingen till kinetiskt energi. Värme är vibrationer. Den värmen är lika stor som friktionstalet multiplicerat med kraften och sträckan medan energitalet är per tidsenhet. Den totala arbetet är således densamma på hela sträckan. Den stora skillnaden är skillnad i energi.
Det totala arbetet är ju energin. Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Den kinetiska energin vid en viss hastighet är oberoende av hur lång tid det tog att accelerera dit.
Vad menar du med att accelerationen ökar med kvadraten?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Tryckkraften påverkar absolut men det som är det intressanta är vilken värme som frigörs i omvandlingen till kinetiskt energi. Värme är vibrationer. Den värmen är lika stor som friktionstalet multiplicerat med kraften och sträckan medan energitalet är per tidsenhet. Den totala arbetet är således densamma på hela sträckan. Den stora skillnaden är skillnad i energi.
Har du någon som helst källa på att det är abrasion och inte tryck som är det stora slitaget?

All känsla jag fått är att det är den tunga trafiken som sliter mest på vägarna.

Edit: en 40t lastbil sliter ungefär som 10000 personbilar påstår denna debattartikel att amerikanska vägverket säger.
https://www.nyteknik.se/opinion/krav-ersattning-av-lastbilsakarna-for-vagslitaget-6343074
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[länk]

Intressant att de pratat med en ägare till bärgningsfirma...
intressant är också att det inte går att "bara"... Gick ju att bogsera igång..
ladda lite fort.. osv osv... teori och verklighet går inte alltid ihop...
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
intressant är också att det inte går att "bara"... Gick ju att bogsera igång..
ladda lite fort.. osv osv... teori och verklighet går inte alltid ihop...
Bärgare är väl inte så korkade att de vill dra igång bilar i undermåliga vägar =)

Hatar kyla så extremt när jag kör bil. Hur tusan hade de funkat med en elbil då. Jag har rump, rattvärme och 27 grader inställt på mätaren. Aldrig under 20 mil på dieseln och närmar jag mig 20 mil så tankar jag upp INNAN jag ger mig ut på stora vägar.

Ironiskt egentligen att man vill undvika stora vägar för att de små är "dåliga"
 
A
R Rkarlsson skrev:
Bärgare är väl inte så korkade att de vill dra igång bilar i undermåliga vägar =)

Hatar kyla så extremt när jag kör bil. Hur tusan hade de funkat med en elbil då. Jag har rump, rattvärme och 27 grader inställt på mätaren. Aldrig under 20 mil på dieseln och närmar jag mig 20 mil så tankar jag upp INNAN jag ger mig ut på stora vägar.

Ironiskt egentligen att man vill undvika stora vägar för att de små är "dåliga"
Jag skrev aldrig att bärgaren skulle ha gjort jobbet;)
utan bärgaren hade exakt samma åsikt som jag lyft här i tråden förut.. bärga bort.
Medans klanen av hysteriker med elbilsnyckeln då fått fnatt...

Ska jag ut i skit väder är det full tank som gäller och ett extra batteri... slå det du elbilsjävel.. :crysmile:
 
  • Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Ja, givetvis, men det gäller ju alla sorters olyckor. Det hörs ju på namnet att det är olyckligt att de hände. Dessa både olyckor blåstes upp enormt helt enkelt för att det handlade om dödsmördarstrålning som skulle kunna utrota oss alla.

Trots dessa olyckor (och Fukushima) är kärnkraften en av de allra säkraste (dvs minst antal döda per producerad watt) som finns. Många gånger säkrare än fossilkraft, och i samma storleksordning som vindkraft.
Och hur många har dödats av produktion av vindkraft eller av fossilkraft?
 
  • Haha
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag skrev aldrig att bärgaren skulle ha gjort jobbet;)
utan bärgaren hade exakt samma åsikt som jag lyft här i tråden förut.. bärga bort.
Medans klanen av hysteriker med elbilsnyckeln då fått fnatt...

Ska jag ut i skit väder är det full tank som gäller och ett extra batteri... slå det du elbilsjävel.. :crysmile:
Elbilar har redan 2 batteri ;)
 
A
A Alexn72 skrev:
Elbilar har redan 2 batteri ;)
Och ändå så dåliga... :confused:
man kan ju inte ens bli besviken... nästan förutsägbart... :rolleyes:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag skrev aldrig att bärgaren skulle ha gjort jobbet;)
utan bärgaren hade exakt samma åsikt som jag lyft här i tråden förut.. bärga bort.
Medans klanen av hysteriker med elbilsnyckeln då fått fnatt...

Ska jag ut i skit väder är det full tank som gäller och ett extra batteri... slå det du elbilsjävel.. :crysmile:
Bilen ska självklart klara sig en 10 timmar på tomgång med go värme. Stannar aldrig bilen om jag blir tvungen att stanna i en sådan kö. Dels är det livsfarligt att ha släckta lampor dels är kylan totalt brutal.

Ingen elbil hade fixat stoppet på österlen 09 eller om det var 10. 500 bilar fast i 24 timmar lagom till julafton. Körde ju serviceresor då och vi som var stationerade i norra skåne fick totalförbud att köra ner på östra sidan av skåne.

Det var så illa att till och med folk i bensinbilar fick hoppa över i andras bilar för soppan tog slut.

Själv hade jag nog med lämnat bilen och börjat gå om det hade stått still så länge =)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varken positiv eller negativ rasism är bra. Jag har själv förfäder som var samer (enligt gammal folkbokföring), men det skulle inte falla mig in att tala för "samerna". Som om alla som tillhör rasen samer har samma åsikt i allting. Fast numera säger vi förstås "folkgrupp" istället för "ras" fastän det är samma unkna tänkande bakom. Varför måste man klassificera en del människor som tillhörande en viss folkgrupp? Det är rasism.
Om jag såg en same på stan i full tradionell mundering hade jag haft svårt att inte tänka där har vi en same. Om samma same sökte jobb hos mig hade jag bara tittat på dennas kunskaper.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon som helst källa på att det är abrasion och inte tryck som är det stora slitaget?

All känsla jag fått är att det är den tunga trafiken som sliter mest på vägarna.

Edit: en 40t lastbil sliter ungefär som 10000 personbilar påstår denna debattartikel att amerikanska vägverket säger.
[länk]
Det är allmänna fysikkunskaper. Det finns två sätt att förhålla sig på. Det ena är vägens bärighet. I det här fallet är Normalkraften = Tyngdkraften = Kontaktkraften. Klarar inte underlaget det så deformeras underlaget till sprickor eller sjunker. Där har accelerationen snarare en bättre påverkan eftersom vägen inte utsätts för samma tryckkraft per tidsenhet eftersom hastigheten blir högre fortare. Det är samma fenomen som att isen håller för att åka skridskor i en viss fart men går sönder om man står stilla. Själva nötningen av underlaget utgörs av friktionskraften och där är k multiplicerat med hastigheten i kvadrat per tidsenhet multiplicerat med friktionstalet som avgör. Där utför kraften inget arbete.

Således pratar man om deformation av vägen i debattartikeln du länkar till. Inte att ytskiktet nöts. Vägen tål inte belastningen helt enkelt.
Detta har även varit uppe på tapeten hos Vägverket angående att godkänna 74 tons lastbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.