A Alexn72 skrev:
Finns elbilar för upp till 1800kg om inte minnet sviker mig
Fullt möjligt, men jag nämnde prislappen
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Grannen har dels en Kia elhybrid som tanten pendlar med till jobbet varje dag 4 mil enkel resa.

Dels har de en Hynda ren elbil som guben pendlar med till jobbet 1 km enkel resa.

Hur miljövänligt är deras åkande?
Gubben är ju extremt lat iallafall. Tar 12 minuter att gå för en tjock människa.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självfallet kommer de veta mer. Men du kan inte jämföra det med tiden före upplysningstiden
Vad vet du om vad de om några tusen år kommer att kalla "vår" tid?
 
A
F frasen_36 skrev:
Vad vet du om vad de om några tusen år kommer att kalla "vår" tid?
idiotins era? ;)
Eller kanske... batteritiden... :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
Du resonerar som en femåring ungefär.

Eftersom andra inte slänger skräpet i papperskorgen behöver inte jag heller göra det, det blir ju ändå skräpigt.

Vi ska se till att göra våran del av jobbet, skiter vi i det händer ingenting i andra länder heller.

Att miljörörelsen är en samling klantarslen som fokuserar på sugrör och plastpåsar verkar vi få leva med, men det är inte så svårt att se förbi det och fokusera på de viktiga sakerna istället.
Vår del av jobbet är 1-2 % (eftersom det är så stor del av växthusgasutsläppen som kommer från Sverige). Om alla i vårt land minskar sina växthusgasutsläpp med 2 % så är jobbet gjort. Det kan inte vara speciellt svårt.

Jag har redan reducerat mina växthusgasutsläpp med 99.9 % jämfört med tiden innan pandemin, så jag kan bjuda några andra som inte har lyckats lika bra.

Jag har räknat på bilkörning, men givetvis finns det lite annat jag gör som släpper ut växthusgaser. Det lär dock inte handla om så värst mycket. Huset värms upp med 100% fossilfri elektricitet, t.ex.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraften har idag inga subventioner
Det innebär dock inte att alla subventionerade vindkraftverk måste betala tillbaka de subventioner de har fått.
 
P
T Tommynorskens skrev:
Men är inte problemet att vi(Sverige och övriga västvärlden) Har flyttat över vår produktion för vårt konsumtionssamhälle till framförallt Kina. Så en stor del av deras utsläpp är framförallt beroende på¨vår eviga konsumtion.
Jo, så det delvis. För en rättvis jämförelse bör man dock räkna bort Sveriges koldioxidutläpp för exportvaror.

Kinas varor kommer dock inte alltid att vara svinbilliga. Arbetskraften blir dyrare i Kina med tiden.
https://www.statista.com/statistics/744071/manufacturing-labor-costs-per-hour-china-vietnam-mexico/
https://www.china-briefing.com/news...w-to-read-the-numbers-region-industry-trends/

Jokern i leken är hur mycket slavarbete Kina kan fortsätta med.
http://www.endslaverynow.org/act/action-library/learn-about-forced-labor-in-china
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Som du ser väldigt lite om man jämför med fossilbränslet och detta borde ju vara det första man adresserar inom politiken, ta bort fossilsubventionerna omedelbart. Man ska inte sponsra det som är dåligt.
Hur mycket "subventioneras" fossila bränslen av den svenska staten?
 
P
S Stuff skrev:
Så i ett och samma inlägg säger du att ingen har frågat samerna men samtidigt så har du koll på vad samerna skulle svara. Är du själv same?
Varken positiv eller negativ rasism är bra. Jag har själv förfäder som var samer (enligt gammal folkbokföring), men det skulle inte falla mig in att tala för "samerna". Som om alla som tillhör rasen samer har samma åsikt i allting. Fast numera säger vi förstås "folkgrupp" istället för "ras" fastän det är samma unkna tänkande bakom. Varför måste man klassificera en del människor som tillhörande en viss folkgrupp? Det är rasism.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Nej tyvärr Road jag har inga uppgifter tillhanda.
Och efter att ha fått det besked jag fått så kommer jag inte ge mer information än jag gett.
Affärshemlighet?
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Men ni som förnekar sanningen kan fortsätta handla miljövidriga elbilar!
Varför är elbilar miljövidriga?
 
P
Maskintok skrev:
Nä med röjsåg som man pluggar in i ledningen.. ;)
Nä, man lägger en slinga under kraftledningen …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.