Marike
Maskintok skrev:
har du mätt upp kabeln?
Och kollat relät?
Nej inte än, nu ligger focus på bromspedalen.
 
Angående bromsarna.
Hade en Zafira -04 med svampiga bromsar (godkänd på besiktningen)
Bytte/renoverade ALLT, de var svampiga i alla fall, fan vet var det var för fel på den bilen.
Innan ni undrar: Jo systemet var luftat enligt konstens alla regler, men det hjälpte inte.

PÅ en BMW med samma fel hittade jag problemet efter mycket provande.
Nån hade tidigare bytt huvudbromscylinder, till en med fel diameter.
 
Marike
Isakare Isakare skrev:
Angående bromsarna.
Hade en Zafira -04 med svampiga bromsar (godkänd på besiktningen)
Bytte/renoverade ALLT, de var svampiga i alla fall, fan vet var det var för fel på den bilen.
Innan ni undrar: Jo systemet var luftat enligt konstens alla regler, men det hjälpte inte.

PÅ en BMW med samma fel hittade jag problemet efter mycket provande.
Nån hade tidigare bytt huvudbromscylinder, till en med fel diameter.
Jag har ju bytt huvubromscylindern 3 gånger, köpte på laga, Första var det fel på, fick en annan istället, samma med den, köpte en ny istället men ingen skillnad. jag beställer alltid med OEM nr. Tycker inte det kan vara fel på den. Men man vet ju inte. Det sitter en liten backventil i kolven mellan kamrarna, den hade fastnat på 3 av dem, men på en ny, tveksamt.
 
C
Som sagt, verkar helidiotiskt att försöka fixa detta genom att planlöst börja byta delar.
Finns säkert 100-tals mer eller mindre obskyra villkor som tänder ABS-lampan temporärt. Behöver strikt talat inte ens vara ett problem i bromssystemet. Läs ut felkoderna så det finns något konkret att gå på.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Marike
Jag äger ingen fungerande OBD till den bilen och tänker inte slänga tusenlappar på ingenting fler gånger.
Tyder jag det rätt kan ABS-pumpen orsaka fel som liknar huvudbromscylinderns. Skillnaden är att felet bara yttrar sig när motorn är igång, vilket pekar på ABS-pumpen.
https://www.knowyourparts.com/techn...ponents/understanding-abs-modulator-problems/
Beträffande nr på pumpen gissar jag att de är viktiga då, efter kontakt med inköpsstället, dessa sände mig en annan med överensstämmande nr.
Återkommer med resultat efter bytet som blir när jag känner för det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
Marike Marike skrev:
tänker inte slänga tusenlappar på ingenting
Nä, får man reservdelarna gratis så...
 
Marike
C cpalm skrev:
Nä, får man reservdelarna gratis så...
Jag syftade på OBD felsökningen på verkstad som kostade 1100kr och som verkstadsnisse sa att inga fel fanns, trots att bilen knappt var körbar. Då köper jag hellre delar för de pengarna och hoppas min teori stämmer. Alternativt köper en passande OBD men då en av de jag har säger att den inte kan få kontakt med ECUn tvekar jag, jag vill inte veta av fler fel.
 
C
Marike Marike skrev:
Jag syftade på OBD felsökningen på verkstad
Ah OK. Ja, då förstår jag att du känner att du redan utforskat den vägen och att det inte gav något. :(
Samtidigt hopplöst att angripa ett sånt här fel på ett icke-analytiskt sätt.
 
Dottern har en likadan astra och den ger felkod på sensorn vänster bak........ibland. Har rengjort och sprayat kontakter till just den sensorn och nu har den hållit sig släckt ett bra tag.
Börjar man pilla och byta allting helt planlöst så vet man ju ingenting till slut. Nackdelen med en -99 är väl att man lär ha Op-com eller liknande. De mer vanligare obd protokollen typ -01 uppåt fungerar inte på dessa.
 
Är du säker på att det är abspumpen?
Varför byter du inte givarna innan du byter pump?
Vad var det för årsmodell, har du 16 poliga obd2 uttaget på bilen?
 
Om bilen gått igenom besiktningen så hade jag väntat till lampan lyser permanent, och ohmätt givarna.
 
Marike
Äntligen fick jag tummarna ur och bytte ABS-pumpen. Det blev en markant skillnad, så den behövde bytas.
Om de sporadiska lamptändningarna upphört är för tidigt att säga. Den tändes 1 gång när jag återanslöt batteriet efter luftning av bromsarna. Kanske måste man köra en bit för att ECUn ska registrera det. Vet ej, jag får väl se, jag kan i alla fall utesluta pumpen om problemet kvarstår.
Visst kan det vara en givare som har ändrat värde, men tycker den skulle tändas lite hela tiden då och inte bara ibland när jag slår till tändningen.
 
A
Marike Marike skrev:
Äntligen fick jag tummarna ur och bytte ABS-pumpen. Det blev en markant skillnad, så den behövde bytas.
Om de sporadiska lamptändningarna upphört är för tidigt att säga. Den tändes 1 gång när jag återanslöt batteriet efter luftning av bromsarna. Kanske måste man köra en bit för att ECUn ska registrera det. Vet ej, jag får väl se, jag kan i alla fall utesluta pumpen om problemet kvarstår.
Visst kan det vara en givare som har ändrat värde, men tycker den skulle tändas lite hela tiden då och inte bara ibland när jag slår till tändningen.
märktes skillnad så hade du nog felet där..
 
Marike
Maskintok skrev:
märktes skillnad så hade du nog felet där..
Hoppas det. Bromsen tar nästan direkt, bara pedalspel på ca 2 cm, men det kan ju vara ytterligare fel, "Murphys lag" du vet.:rolleyes:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Hoppas det. Bromsen tar nästan direkt, bara pedalspel på ca 2 cm, men det kan ju vara ytterligare fel, "Murphys lag" du vet.:rolleyes:
Jo.. Men betydligt bättre än när pedalen ligger i golvet
 
  • Gilla
Marike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.