F fribygg skrev:
För mig vore det en fördel att ha batteriet fulladdat av solen under april-september, tydliga nackdelar vore räckvidd, oförmåga att dra släp och prislappen.
Finns elbilar för upp till 1800kg om inte minnet sviker mig
 
Grannen har dels en Kia elhybrid som tanten pendlar med till jobbet varje dag 4 mil enkel resa.

Dels har de en Hynda ren elbil som guben pendlar med till jobbet 1 km enkel resa.

Hur miljövänligt är deras åkande?
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du torde vara ganska ensam om att tro att man köper billiga kläder på HM och samtidigt räddar världen.
Alla vi andra har en liten klump i magen när vi lämnar affären för att vi vet vilka arbets och miljöförhållanden som råder vid tillverkningen.
Då har du även en klump i magen när du rattar din elbil?
Är firmabilen med en el bil tänkte för du är ju (el)ektriker
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Titta på etiketterna i kläderna du står och går i, står det Kina så kan du med 99% sannolikhet anta att de är producerade under exakt samma förhållanden som HM har (eller värre, tyvärr) ...
@Maskintok syr sina egna kläder av det han får tag på hos naturens egna återbruk (myrorna):crysmile:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
@Maskintok syr sina egna kläder av det han får tag på hos naturens egna återbruk (myrorna):crysmile:
njä men nog lagar jag skjortor och byxor när de går sönder.. byter dragkedjor mm..
Jag skulle aldrig ha råd att hålla på och köpa kläder som vissa fruntimmer...
Eller köpa fjällräven bara för att jag ska lägga upp någon bild...

Jag åker varje år upp till ett tält i funäsdalen, det är ett norskt par som säljer märkeskläder de köpt in från konkursboet eller liknande..
säljer för bra priser...

Men klädbutiker som folk springer i normalt.. Där sätter inte jag min fot...
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Lite sorgligt är det att det inte finns fler idéer som bygger på något annat än att klämma åt fattiga (de med begränsade resurser).

På alla nivåer hör man det måste kosta mer att släppa ut CO2. Både lokalt och internationellt.

Allt blir bättre om låter lite fattiga svälta ihjäl långt borta och här hemma slutar skjutsa ungar på träning.

Bäst jag köper något med batterier så jag hjälper till att rädda världen.

/ATW
 
  • Gilla
  • Wow
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Lite sorgligt är det att det inte finns fler idéer som bygger på något annat än att klämma åt fattiga (de med begränsade resurser).

På alla nivåer hör man det måste kosta mer att släppa ut CO2. Både lokalt och internationellt.

Allt blir bättre om låter lite fattiga svälta ihjäl långt borta och här hemma slutar skjutsa ungar på träning.

Bäst jag köper något med batterier så jag hjälper till att rädda världen.

/ATW
Nä vet du va!
Ska jag köpa något med batteri så blir det en lampa.. Inget annat..
Hade jag 378.000 kr över och fick välja mellan batteri till bilen eller att ge fattiga en god jul... Då hade jag köpt en billig bil och sedan tomtat ut mig åt de fattiga för 300.000 kr... För det är något som ger framtid det...
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
njä men nog lagar jag skjortor och byxor när de går sönder.. byter dragkedjor mm..
Jag skulle aldrig ha råd att hålla på och köpa kläder som vissa fruntimmer...
Eller köpa fjällräven bara för att jag ska lägga upp någon bild...

Jag åker varje år upp till ett tält i funäsdalen, det är ett norskt par som säljer märkeskläder de köpt in från konkursboet eller liknande..
säljer för bra priser...

Men klädbutiker som folk springer i normalt.. Där sätter inte jag min fot...
Nä... där är vi 2,köpt ett par jeans sen 2018
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
DrKnowLittle DrKnowLittle skrev:
[länk]
40-50st... Och 1 eller 2 var elbilar.... låter som vi måste gå över ännu snabbare till elbilar;)

Eller va säger ni
@frasen_36
@Marike
@Krilleman
@Jeppson
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Bullens Pilsnerkorv123 och 2 till
  • Laddar…
Elbil kommer det att bli vare sig man vill eller inte men jag ska isåfall ha drag på min med en dieselbil på transportsläp bakom som jag har som livräddningsbil vintertid när det blir -20
 
A Alexn72 skrev:
40-50st... Och 1 eller 2 var elbilar.... låter som vi måste gå över ännu snabbare till elbilar;)

Eller va säger ni
@frasen_36
@Marike
@Krilleman
@Jeppson
Räddningstjänsten bärgar inga bilar så de andra i elbilarna kanske väntade in bergaren
 
C
A Alexn72 skrev:
40-50st... Och 1 eller 2 var elbilar....
Rött ljus på den faktakollen alltså. :crysmile:
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Faktakoll? Det behövs väl inte när det handlar om elbilar? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla som kört en elbil vet att det är en bättre bil.
Jag håller inte med. Har bara provat bilar jag har råd med att casha. Dyrare bilar är inte intressant.
Så 250 max har de kostat.
De var okej bilar, inte något wow över intrycket av bilen i sig. Ioniq var trevlig men jag hoppade den. I3 i samma prisklass var ju snabb och fräck. Men värdelös bil praktiskt sett.

Jag är inte imponerad så det får dröja några år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.