Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Det jag tycker debatten saknar är vilka krav det är rimligt att ställa på de som unga, friska och vaccinerade människor är tänkta att skydda.

Var är råden om hur man skyddar sig mot sjukdom och död rent generellt? Var är restriktionerna mot de som vägrar bry sig om detta? Var är deras solidaritet mot de unga och friska?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Jag har förstått att "ni andra" har lite andra idéer än de som tråden vänder sig till.
Så är det såklart, men det var ju inte mycket till svar på frågan. Kanske frågan var otydlig, så jag formulerar om den. Vilket skydd tror du är bäst för den som brukar hemtjänst av följande (eller tror du att den är samma?)?

1) Brukaren vaccinerad, hemtjänstenpersonalen känner sig helt frisk, hemtjänsten använder skyddsutrustning
2) Brukaren vaccinerad, hemtjänstenpersonalen känner sig helt frisk, hemtjänsten använder skyddsutrustning, hemtjänstpersonalen är vaccinerad.

Det verkar lite som att du tror att vi som förespråkar vaccinering bland hemtjänstpersonalen tycker att man kan strunta i de andra delarna så länge man är vaccinerad, så är det såklart inte.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
E EL0 skrev:
Ska man skjuta i barn vaccinet så som riskerar allvarliga biverkningar för att vaccinet i sig inte räcker för att skydda dom äldre? Man ska skjuta i barn såsom äldre ett halv bra vaccin med risker, för att dem i 80-90+ inte ska dö?
Det är inte bara 80+are som riskerar att dö av covid, det finns många yngre som riskerar att bli svårt sjuk eller dö av covid.


En i min dotters klass (går i lågstadiet) har en syster som riskerar att bli väldigt svårt sjuk om den får covid.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Räcker Inte.

[länk]
Den där artikeln har redan diskuterats flera gånger i tråden och den är kraftigt vinklad och tar inte hänsyn till de barn som riskerar att dö, riskerar att behöva sjukhusvård och riskerar att få postcovid om de insjuknar. Kom med något nytt.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Det jag tycker debatten saknar är vilka krav det är rimligt att ställa på de som unga, friska och vaccinerade människor är tänkta att skydda.
Vaccineringen av 12-15 år är tänkta att skydda dem själva från risken att dö (finns även om den är liten), risken för sjukhusvård och risken för postcovid när de får covid. Så jag har lite svårt att förstå vad du menar?

D Disktrasan skrev:
Var är restriktionerna mot de som vägrar bry sig om detta?
Ovaccinerade har hela hösten haft särskilda råd om att hålla avstånd och undvika all kontakt med folk som tillhör en riskgrupp och/eller är över 70 år.
 
harry73
E EL0 skrev:
Hört talas om vaccinbiverkningar?
Just det med mensrelaterade biverkningar är för oss anledning att inte vaccinera våra döttrar.
Äldsta dottern har endometrios, så att hon behöver åka in till akuten två ggr i månaden.
Vi betalade en secondhand opinion och operation i utlandet ur egen ficka och hoppas att hennes endometriossmärta snart minskar (första månader efter operationen blir smärtan ofta värre)
Vid 14 år blev hennes symptom plötsligt värre efter att hon fick diverse medicin, bl a stesolid.
Så vi vet att medicin (som anses vara säkra) kan påverka hennes endometrios och histaminintolerans negativt och är väldig återhållsam med nya medicin.
Just covidvaccinet kan påverka mensen och vi har hört om opererade endometriospatienter där endon kom tillbaka efter vaccinet.

Sedan vet vi att kvinnovården i Sverige är under all kritik och att det tar i genomsnitt 8 år att få en diagnos. I min dotters fall fick hon höra flera gånger att hon absolut inte hade endometrios, trots att det senare i utlandet visade sig att hon har endo.

Alla biverkningar hon får på läkemedel, bla stesolid, propofol, antibiotika, blir nonchalera av vården och allergiläkare har sagt till oss att histaminintolerans inte finns på riktigt.
Det är dessa läkare som behöver hjälpa oss ifall hon skulle få biverkningar av vaccinet.
Vi har just absolut noll förtroende för vården just nu och kommer inte att ge våra döttrar ett vaccin som kan äventyra deras hälsa.

Och nu jag ändå skriver om endometrios får ni gärna nedanstående namninsamling om endometriosvård i Sverige det finns hårresande inlägg bland kommentarerna. Och när ni är där får ni såklart gärna skriva under.
https://www.skrivunder.com/signatur...metriossjukvarden&page_number=217&num_rows=10
 
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
En i min dotters klass (går i lågstadiet) har en syster som riskerar att bli väldigt svårt sjuk om den får covid
Då borde hon vaccinera sig så fort man godkänner vaccinet för hennes ålder.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
E EL0 skrev:
Hört talas om vaccinbiverkningar?
Det du tar upp verkar vara betydelselöst i förhållande till de kring 15 miljonerna doserna i Sverige medan de ung. 3 miljoner sjukdomsfallen har orsakat:

15 170 avlidna
8 014 som behövt intensivvård
5 500 (ungefär) som har diagnosticerats med postcovid
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
https://covid19dataportal.se/data_types/health_data/post_covid/

Så:
Hur många har dött av vaccinet?
Hur många har behövt intensivvård pga. vaccinet?
Hur många har fått symtom som kvarstått i minst 3 månader av vaccinet?
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då borde hon vaccinera sig så fort man godkänner vaccinet för hennes ålder.
Det tror jag dom kommer att göra.
Bägge barnen har haft en del hemstudier, när smittan har varit som värst i våra trakter.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det såklart, men det var ju inte mycket till svar på frågan. Kanske frågan var otydlig, så jag formulerar om den. Vilket skydd tror du är bäst för den som brukar hemtjänst av följande (eller tror du att den är samma?)?

1) Brukaren vaccinerad, hemtjänstenpersonalen känner sig helt frisk, hemtjänsten använder skyddsutrustning
2) Brukaren vaccinerad, hemtjänstenpersonalen känner sig helt frisk, hemtjänsten använder skyddsutrustning, hemtjänstpersonalen är vaccinerad.

Det verkar lite som att du tror att vi som förespråkar vaccinering bland hemtjänstpersonalen tycker att man kan strunta i de andra delarna så länge man är vaccinerad, så är det såklart inte.
Jag tror inte att det är en nackdel att vara vaccinerad om man inte blir övermodig och fuskar med skyddsutrustningen. Jag utgår från att utrustningen är samma i båda exemplen och säker mot smittspridning.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Jag tror inte att det är en nackdel att vara vaccinerad om man inte blir övermodig och fuskar med skyddsutrustningen. Jag utgår från att utrustningen är samma i båda exemplen och säker mot smittspridning.
Nej, skyddsutrustningen är inte säker i den bemärkelse du brukar kräva. Den hindrar inte smitta, om vi använder din tolkning av ordet hindra. Den är nämligen inte 100%, men bra är den absolut.
Att man skulle börja fuska med skyddsutrustning för att man är vaccinerad tror jag inte ett dugg på.

Förresten allt detta om att vaccinerade tar större risker och ovaccinerade lever försiktigare, har du någon tanke på hur det stämmer in på konsertbesökarna i detta fall: länk
Konserten fick ställas in när det krävdes vaccinpass. Folk ville sälja sina biljetter för att de inte hade vaccinationspass. Här är några inlägg på Facebook:
  • ”STOR SORG att en inte får komma in för lagen...”
  • ”Jag måste sälja min biljett på grund av covid-restriktionerna”
  • ”Jag var alldeles för snabb med att köpa biljett, tänkte fan va fett! Men har inte vaccinbevis så måste sälja”.
Frågan är om det var ovaccinerade som hade tänkt gå på konsert, eller om det var vaccinerade som inte ville skaffa vaccinbevis... Jag tror på det första alternativet.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, skyddsutrustningen är inte säker i den bemärkelse du brukar kräva. Den hindrar inte smitta, om vi använder din tolkning av ordet hindra. Den är nämligen inte 100%, men bra är den absolut.
Att man skulle börja fuska med skyddsutrustning för att man är vaccinerad tror jag inte ett dugg på.

Förresten allt detta om att vaccinerade tar större risker och ovaccinerade lever försiktigare, har du någon tanke på hur det stämmer in på konsertbesökarna i detta fall: länk
Konserten fick ställas in när det krävdes vaccinpass. Folk ville sälja sina biljetter för att de inte hade vaccinationspass. Här är några inlägg på Facebook:
  • ”STOR SORG att en inte får komma in för lagen...”
  • ”Jag måste sälja min biljett på grund av covid-restriktionerna”
  • ”Jag var alldeles för snabb med att köpa biljett, tänkte fan va fett! Men har inte vaccinbevis så måste sälja”.
Frågan är om det var ovaccinerade som hade tänkt gå på konsert, eller om det var vaccinerade som inte ville skaffa vaccinbevis... Jag tror på det första alternativet.
Och det är nästan bara ovaccinerade ute i kollektivtrafiken.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Räcker Inte.

[länk]
Ditt inlägg är obegripligt jämfört med @pmd :s fråga.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Och det är nästan bara ovaccinerade ute i kollektivtrafiken.
Källa på det?
På vilket sätt är det relevant för frågan om hemtjänstpersonal ska vara vaccinerad eller inte?

Du kan ju också passa på att svara på Fairlanes fråga till dig:
"Vilket skydd tror du är bäst för den som brukar hemtjänst av följande (eller tror du att den är samma?)?

1) Brukaren vaccinerad, hemtjänstenpersonalen känner sig helt frisk, hemtjänsten använder skyddsutrustning
2) Brukaren vaccinerad, hemtjänstenpersonalen känner sig helt frisk, hemtjänsten använder skyddsutrustning, hemtjänstpersonalen är vaccinerad."
#9732
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
En artikel om anti-vaxare som dör i Covid-19. En fick till och med behandling med ivermektin, men dog visst ändå: Länk
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.