A Alexn72 skrev:
... okunskapen här är total...

1 har man en nätinverter så slutar den ge energi om man kapar nätet.
2 den som har anläggningen dimmentionerar det efter sina behov. Blir det förmy ket så är det bara att stänga eller köra värmefläkt i logen. Eller varför inte ac på sommaren i hela stallet
Tesla säljer väl ett system för detta, en stor jäkla batterivägg egentligen, så man kan spara överskottet till senare. Powerwall eller nånting har jag hört om, en bekant i USA köpte ett sånt, 20k USD eller nåt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Var sig du vill eller inte så kompletterar dom varandra. Det ena ger inte svaret på den andra. Här måste det ske ett komplement om jag får sia om framtiden. För alla kan inte köra på el. Stirrar vi oss blinda på vindsnurror så kommer hela Sverige vara täckt och det räcker fortfarande inte.

Lösningen är att fler tankar HVO100 så producenterna får upp ögonen för detta.
Plus att kärnkraftverken kan producera en stabil elförsörjning så laddning nattetid kan ske + industrins efterfrågan.

Ingen som tankar HVO är ett misslyckande.
Ingen som tillverkar nya kärnkrafverk i Sverige är också ett misslyckande.
Jaha, så nu är elbilar vettiga ändå? :thinking:
 
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men att människor med hörselnedsättning dör av elbilar är inga problem?
Nu låter din argumentation väldigt desperat. :rofl: :crysmile:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Du går och köper 3st färgade T-shirts i butik för "3st för 100:-" och tror att du räddar världen.
Du torde vara ganska ensam om att tro att man köper billiga kläder på HM och samtidigt räddar världen.
Alla vi andra har en liten klump i magen när vi lämnar affären för att vi vet vilka arbets och miljöförhållanden som råder vid tillverkningen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du torde vara ganska ensam om att tro att man köper billiga kläder på HM och samtidigt räddar världen.
Alla vi andra har en liten klump i magen när vi lämnar affären för att vi vet vilka arbets och miljöförhållanden som råder vid tillverkningen.
vilket jävla hyckleri...
vem fan väljer att ens handla där?
veta om alla dessa saker och ändå handla där...
Nä det gör jag inte..
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vilket jävla hyckleri...
vem fan väljer att ens handla där?
veta om alla dessa saker och ändå handla där...
Nä det gör jag inte..
Titta på etiketterna i kläderna du står och går i, står det Kina så kan du med 99% sannolikhet anta att de är producerade under exakt samma förhållanden som HM har (eller värre, tyvärr) ...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[länk]
Det bevisar ju det andra försöker säga - Elbilen har kommit för att stanna.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det gör jag.

Jag tror inte att du förstår så mycket i den här frågan, faktiskt. Du tycks ha hakat up dig på något jag skrev som du blev upprörd över och kan inte riktigt komma över det.

Jag är inte religiös.

Jag får upprepa min fråga, tror jag: Har du något att säga i sakfrågan?
Aldrig erkänna ett fel.
Missförstå frågor.
Svara på egna frågor.
Förolämpningar dolda i frågor.
Alltid ha sista ordet.

SÅ duktig du är.

/ATW
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Fungerade? Preteritum, så det fungerar alltså inte snubblande när så nu? Vilken tid och rum syftar du på?
Jag har lämnat de bolagen :)
 
D
P pmd skrev:
Det är dock ganska dumt att ignorera att dagens elbilar inte är så jättebra anpassade till vinterväder.

Vilka bilar har värmepump för att värma upp kupén? Det låter som en bra idé men i hur stor utsträckning hjälper det?
Många har det idag och det framhålls som en lösning, jag är också nyfiken på om någon här har en bil med värmepump och menar att det fortfarande inte blir varmt?
 
F frasen_36 skrev:
De hade nog tröttnat på dem..;)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/kalla-elbilar-stoppade-upp-e6-under-snokaoset
Här verkar det iallafall vara mer fakta.
Men där skriver dem några elbilar....
Jag gissar att det även var några fossilbilar... några... lastbilar...

Så var är nyhetsvärdet egentligen?
Jag tror faktiskt att de hela varit väldigt odramatiskt....

Telefon samtal nr 1. Hej vi sitter fast...
Nr 2... shit fortfarande fast efter 1 timme
3 alltså... de verkar inte lösa sig kan ni hämta oss.
4( tio timmar senare) perfekt ni är på väg. Då möts vi vid avfart 55.

Jag kan inte låtabli att fundera.... Hade det inte varit ganska smart... om alla de?100 som satt fast använde 25 bilar till att hålla värmen istället för alla ? 100?

Förslagsvis så använder man i första hand elbilarna tills dess att energin behövs för värme och hemfärd.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tesla säljer väl ett system för detta, en stor jäkla batterivägg egentligen, så man kan spara överskottet till senare. Powerwall eller nånting har jag hört om, en bekant i USA köpte ett sånt, 20k USD eller nåt.
Det finns batteri ja... tesla bla säljer.
Men om man köper de så vet man vad man köper.

Här låter de som nån som köpt en cykel men kommer hem med en lastbil. Den som behöver en lastbil köper också en lastbil
Samma gäller solceller och inverter.
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Titta på etiketterna i kläderna du står och går i, står det Kina så kan du med 99% sannolikhet anta att de är producerade under exakt samma förhållanden som HM har (eller värre, tyvärr) ...
nåjo garphyttan.
blåkläder.
Det är väl de jag har på mig konstant..
köper jag andra så kollar jag eller frågar jag efter tillverkningsland..
köper på HM?
aldrig i livet.. sätter inte ens min fot där.
Jag går i arbetsbyxor och en rutig skjorta stort sätt jämnt.
köper kvalitet och sedan sliter jag ut dem, lagar och sliter ut igen..

Varför stöda en marknad med dålig människosyn?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, det är inte fel på motorn i sig. Det är drivmedlet som man kan diskutera. Men redan idag finns det kompetenta alternativ i form av HVO100 som ett ypperligt exempel. Detta är framtidens bränsle utan att investera i smutsiga elbilar!

Åter till sakfrågan:
Är det förbränningsmotorn du fördömer eller bränslet som den drivs av?
Här är det viktigt att hålla koll på skillnaden. Men det visste du väl? Eller? :thinking:

Jag åker till jobbet varje dag med HVO100. Är det då förbränningsmotorn med framtidens bränsle i befintlig fordonspark som är problemet...

Nej!

Men hos miljöpartiet har det alltid varit förbränningsmotorn och vedeldarna som är syndabockarna. Man måste ju ställa sig frågan varför? Och även fast man inte är miljöpartist så är det många som följer i dess kölvatten. Politik utan verklighetsförankring. Är det då konstigt att dom hade mindre än 2% i sista novus och dom "frivilligt" valt att lämna regeringen... Det är som att erkänna förlust fast man endå inte vill säga att man är sämst. Dock tyckte folket annorlunda. Är det detta som är demokrati?

Den stora frågan är ju då om dom som "följt" miljöpartiet väljer att hålla i samma linje...

Vattenkraften är ju som redan nämnts icke hållbar enligt EU. Hur ska vi då ladda alla våra elbilar med befintlig undermålig infrastruktur? Vindkraft är inte svaret då hela Sverige skulle vara nerlusat med snurror för att ens komma i närheten av behovet. Hur många snurror skulle då vara på Lidingö? Antagligen inga alls. Och hur ska en ensamstående trebarnsmamma ha råd att köpa en elbil med dagens priser? Var ska alla som bor i lägenhet ladda sina smutsiga elbilar?

Indien, Kina, Australien, USA, och Kina står för dom största utsläppen i världen, lilla Sverige står för 0,016%. Men vi ska ligga i "framkant" och rädda världen. Man baxnar när sanningen presenteras...

Inget av detta går ihop. Men det inser ser bara en realist.
HVO100 räcker inte på långa vägar, det går inte att ersätta flera miljoner år av nedbruten biomaterial som vi relativt lättvindigt kan trycka upp ur berggrunden men biomaterial som växte för något år sedan. Det finns inte helt enkelt landarealer eller år nog att ersätta det fossila. Dessutom ska HVO100 beskattas från och med nästa år.

Dessutom har du fel om MP liksom många andra. MP har aldrig någonsin varit för elbilar, kärnfrågan de driver är kollektiv transport och har alltid varit. Elbilar är ett litet särintresse som inte MP vill ha en heltäckande politisk drivning i. Det finns en ganska enkel förklaring till deras "syntax error" politik när det gäller elbilar och det är att de inte vill ha det utan de vill ha kollektiv trafik och nya järnvägar. De har både höjt förmånsvärdet på elbilar, de kommer att sänka bonusen kraftigt om något år - såvida inte det blir ändrat av något mer EV-vänligt parti i oppositionen eller S.

Det är ingen idé i att försöka förstå logiken i MP elbilssatning då den aldrig har funnits.

Dessutom är inte elbilar någon svensk idé, vi ligger snarare ganska efter på den fronten med allt, de satsningar som finns kommer egentligen direkt från EU med laddstöd, utformning av bidrag för laddstationer m.m. De flesta EU medlems-länder har någon form av Bonus-Malus.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
O OskarJ skrev:
Om vi ska dra nytta av etanolens fördelar med högre oktantal så är det många motorer att bygga om eller i alla fall förse med uppdaterad mjukvara. Fyra miljoner fordon i Sverige, det är inte gjort i en handvändning.
Det där är inget större problem, jämfört med att tillverka en nyproducerad elbil så kan man nytillverka en bil perfekt tunad för etanol. Det är tillräckligt känd och mogen teknik för att inte bereda våra biltillverkare något problem, de måste bara få signalen att det är det som gäller (och att det inte heller är vanlig kappvändarpolitik som inte ens håller en valperiod i tid).

O OskarJ skrev:
Sen dök en av etanolens nackdelar upp. Kallstartsegenskaper vintertid är inte jättebra och har varit ett problem på vissa bilar. Motorvärmare löser förstås detta vintertid.
Samma här, det är ett tekniskt problem som lätt har en enkel teknisk lösning, blir självklart ifall det börjar tillverkas bilar som är endast avsedda att köras på ren etanol. Ja alla nackdelar med etanolen är hanterbara, ganska enkelt. De problemen som funnit beror på att man egentligen hela tiden byggt bilar runt en otto-motor avsedd för bensin, och sen försökt ändra så lite som möjligt.

Jag sticker ut hakan och påstår att det finns ett enda problem med att helt gå över till etanol som bränsle, så skippa allt annat. Det är mängden etanol och vad detta innebär.
Går det att producera tillräckligt, utan alltför kraftig miljö och klimatpåverkan, utan att konkurrera ut yta för matproduktion osv.
Ja då kan jag tänka att det är spåret vi borde gå. Men glöm inte att det finns länder mer mycket mindre yta och många fler människor, lösningen måste fungera där också.

Om vi försöker vara så löjligt inskränkta i tanken att bara tänka Sverige, ja då behöver vi inget annat alls än att byta ut hela fordonsflottan mot elbilar, ty då är lösningen enkel, och faktiskt redan på plats.

Men klimatet delar vi med alla andra länder på jorden, så jag är inte beredd att ta någon diskussion som endast skulle gälla vår egen ankdamm, utan då kan jag konstatera att vi redan har lösningen klar och är på väg dit iom att det säljs nästan inga nya avgasbilar alls, nu längre.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.