P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag försöker själv hitta anledningar att skaffa en el-bil, jag var helt inställd på att köpa en Mach-E när Fård påstod att de skulle säljas under 500k
Men den är ju så ful! Kan vi inte få en elektrisk Mustang istället?
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Visst kan man producera el idag själv, men om 30 år när anläggningen är förbrukad var ska du då göra av solpanelerna och den utbrända kiseln?
Hur ska du då ha råd att byta solpaneler utan subventioner?
Vanligen fonderar man för underhåll och utbyte av en anläggning så det bör man nog göra även för en elproducerande anläggning.

Ett alternativ är att låna till installationen och göra samma sak när det är dags att förnya.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nu är vi där igen. Fossilbil eller fossilbränsle? Skillnaden är stor.
Det finns bränsle som inte är fossilt.

Men som vanligt förnekas det. Klassisk politik.
Jag gör det enkelt för mig . Fossil.... utdöd... lägre än 50 % verkningsgrad.
Med utsläpp där man är.
Missförstå mig rätt. Omställningen ska bytas ut inte skrotas ut. Men om det på 100 år fortfarande kommit längre så...
Sen att de kan finnas en plats för de än då...
Min första elbil hade bensinvärmare. Där kan vi snacka om bra verkningsgrad.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men att människor med hörselnedsättning dör av elbilar är inga problem?
De har jag inte hört... fattar du... hört...:crysmile:
Nä men ... va sa du nu... Det finns ju till och med en högtalare som spelar ljud i låg fart:rofl:
 
O OskarJ skrev:
Okej, då räknar vi igen.

Vi behöver istället 16,5 miljoner kubikmeter etanol.

Det blir alltså 55 miljoner kubikmeter cellulosa. Snällt räknat är det då kanske runt 60 miljoner kubikmeter flisad grot. Jag är väldigt osäker på hur väl det packar sig och hur mycket av grotet som sen kan bli användbar cellulosa. Det känns som jag räknar lågt.

Och var hittar vi de mängderna grot eller annan råvara år efter år? Jag har svårt att greppa hur mycket det egentligen är om man räknar om det till den skogsareal det motsvarar.

Men totalt närmare halvmiljonen lastbilar...

Om vi ska dra nytta av etanolens fördelar med högre oktantal så är det många motorer att bygga om eller i alla fall förse med uppdaterad mjukvara. Fyra miljoner fordon i Sverige, det är inte gjort i en handvändning.

Sen dök en av etanolens nackdelar upp. Kallstartsegenskaper vintertid är inte jättebra och har varit ett problem på vissa bilar. Motorvärmare löser förstås detta vintertid.

Räknar på 100 dagar per år, två timmar per dag och tre miljoner fordon. En motorvärmare drar runt 500w.
300GWh landar jag på...

Jämförelsevis så är det lite jämfört med de 12TWh som behövs om man övergår helt till eldrift så där finns bra marginal i alla fall.

Men många motorvärmarstolpar blir det :)
Ironiskt så har man alltså innan fossilmotorn startats använd el som kunde kört elbilen nästan hela 4km som krilleman säger att de kan köra:crysmile:
 
F frasen_36 skrev:
Det stod klart och tydligt. Läs om.
Tror inte vi kommer längre. Jag citerade vad personen som blev intervjuad sa.. o h han sa att han trodde det var för att batteriet var slut.
Det är inte fakta. Dessutom så har jag redogjort för resonemangen om att de måste vara väldigt korkade människor som sitter kvar i en bil som inte ens kan köras till en snabbladdare.. en elbil gör man inte de med frivilligt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur menar du då att vi ska lösa bristen på el när kärnkraftverken ska stängas. Vattenkraften har EU klassat som smutsig och vindsnurrorna inte orkar med.

Tysk kolkraft? Karlshamns elverk? 1000st snurrur ....
För min del så tycker jag de ska drivas i denna ordning.
1. Vindkraft, solkraft, vågkraft mfl
2. Vattenkraft
3. Kärnkraft
4. Som backup valfritt(ska aldrig behöva användas)
De första 3 dimmentionerar man dessutom så de kan köras och med tillräcklig kapacitet för att inte behöva starta kolkraft mfl
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte. Elbilar är en perfekt bil idag för dem som har mindre än 4 mil till jobbet,...

Ändrade lite så det stämmer bättre med verkligheten;)
 
Marike Marike skrev:
Vad jag hörde tog batterierna slut när de försökte hålla värmen.
Räkne exempel.
En elbil med dagens mått mätt stillastående borde behöva runt 1kw för att hålla sig varm.
Står den 10h så är det 10kwh.
Idag skulle jag säga att alla elbilar har minst 20-30kwh.
Då skulle det innebära att de redan kört minst 5-10mil innan de blev fast i kön.
Med tanke på att den dagliga snittpendligen för jag tror det är 95% av befolkningen är 3mil. Så säger de mig att elbilarna inte var tomma men magen kanske var... Eller för den delen tålamodet
 
Marike Marike skrev:
De ska först få Svensson att satsa sina sista slantar, sen kommer det. Angående solceller har det så smått börjat.Såg på grannens tak idag, solceller för 350000, fullt med snö, inte en kw när han som mest behöver det. Tycker faktiskt lite synd om honom.
På 350000kr så borde han ha runt 30-50kw
Det ger honom ca 30-50kkwh
Räknar man med att varje kwh ger 1kr i fickan så är anläggningen betald på 7-11år..
Han tycker nog synd om dig som inte har några alls.
;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ingen vattenslinga monterad?
Så gjorde en kompis när han installerade.
satte upp vattenslingor som går dygnet runt..
Han eldar med flis så anläggningen går dygnet runt. och detta tinar av hans paneler..
Han köper ingen ström alls.
De funkar inte så... lyser jnte solen så lyser inte solen.
Men för att få bort snön när det väntas sol mitt i vintern så funkar de.
 
Marike Marike skrev:
Genererar han mer än han använder måste han betala nätavgift och skatt samt registrera sig som elleverantör, troligtvis som företagare och få kostnader som följer med det. Om jag uppfattat saken korrekt.
Microproducent innebär att man inte ska producera mer än man köper under 1 år...


Så din granne har mest troligt en förbrukare ingen på 30-50kkwh per år..

Är det industri eller bondgård?
 
Marike Marike skrev:
Ja då kan han ju inte leverera nåt överskott, kan ju va en bra ide, så länge man inte får behov av lite tillskott.
... okunskapen här är total...

1 har man en nätinverter så slutar den ge energi om man kapar nätet.
2 den som har anläggningen dimmentionerar det efter sina behov. Blir det förmy ket så är det bara att stänga eller köra värmefläkt i logen. Eller varför inte ac på sommaren i hela stallet
 
P pmd skrev:
Det är dock ganska dumt att ignorera att dagens elbilar inte är så jättebra anpassade till vinterväder.

Vilka bilar har värmepump för att värma upp kupén? Det låter som en bra idé men i hur stor utsträckning hjälper det?
En hel del har uppvärmt batteri och nog alla elbilar idag har värmepump.
Min nissan leaf från 2012 har inte de men den som står bredvid från 2014 har de. Så kan kan konstatera att de drar mindre el för att hålla värmen på vintern
 
F frasen_36 skrev:
Mycket relevant fråga. Det kan absolut ingen överblicka idag. Dessutom handlar det om många tusen år. Vi vet ingenting om hur eventuella efterlevande till oss hanterar det vi gömt.
Det jag ville komma fram till, är att forskning inom det området har gjorts. Var man som är intresserad kan googla sig fram och se hur pass farligt det vore.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.