A
F fribygg skrev:
Gör det, du kanske får råvaran gratis och kan bli effektiv nog
Nä jag menar skickat iväg till industri.
Jag har redan kokat sprit själv och kört på så jag vet att det funkar... oja det var björksav också...
 
Marike
Krilleman Krilleman skrev:
Här ligger ytterligre en aaspekt för elbilsägarna.

Om alla skulle köra elbil, hur ska då staten få in sin skatt för traditionella bränslebilar? Skatten ska in, oavsett. Det vet vi redan. Någon måste ju bekosta nya vägbeläggningar, eller ska någon "annan" betala för det?

YES, ni visste svaret. Det kommer en skatt som kompletterar likt bränslebilarnas skatt på 58% för bensin/diesel.

Vem sa det först? :thinking:
De ska först få Svensson att satsa sina sista slantar, sen kommer det. Angående solceller har det så smått börjat.Såg på grannens tak idag, solceller för 350000, fullt med snö, inte en kw när han som mest behöver det. Tycker faktiskt lite synd om honom.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Nästa bilbyte blir definitivt en elbil, varför skulle man köpa något annat? Skulle fungera utmärkt för oss.
En rak vridmomentkurva är inte fy skam.
 
A
Marike Marike skrev:
De ska först få Svensson att satsa sina sista slantar, sen kommer det. Angående solceller har det så smått börjat.Såg på grannens tak idag, solceller för 350000, fullt med snö, inte en kw när han som mest behöver det. Tycker faktiskt lite synd om honom.
ingen vattenslinga monterad?
Så gjorde en kompis när han installerade.
satte upp vattenslingor som går dygnet runt..
Han eldar med flis så anläggningen går dygnet runt. och detta tinar av hans paneler..
Han köper ingen ström alls.
 
C
Maskintok skrev:
ca 75% av all etanol är väl tillverkad där om jag inte minns fel... står säkert på hemsidan, om de har någon...
Oj, det påståendet får du nog backa upp på något sätt.
Alla siffror jag hittar är väldigt, väldigt, väldigt långt ifrån detta.
 
P
Maskintok skrev:
Jo mp har väldigt mycket med detta att göra, så på fler än ett sätt är det deras fel... ingen idé att förneka.. Då blir diskussionen skev, och det vill vi ju inte.. Eller hur?
Oj, jag har helt missat att det är Miljöpartiet som har skapat växthuseffekten.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Oj, jag har helt missat att det är Miljöpartiet som har skapat växthuseffekten.
länge sedan jag såg det ordet..
klimatförändringar brukar man skriva eller säga..
 
A
C cpalm skrev:
Oj, det påståendet får du nog backa upp på något sätt.
Alla siffror jag hittar är väldigt, väldigt, väldigt långt ifrån detta.
Ja det är fullt möjligt att det är så.
Jag skrev väl att detta fanns att se på deras hemsida om den finns..
Och detta var en antagen mängd inte fastställd..
 
Marike
Maskintok skrev:
ingen vattenslinga monterad?
Så gjorde en kompis när han installerade.
satte upp vattenslingor som går dygnet runt..
Han eldar med flis så anläggningen går dygnet runt. och detta tinar av hans paneler..
Han köper ingen ström alls.
Genererar han mer än han använder måste han betala nätavgift och skatt samt registrera sig som elleverantör, troligtvis som företagare och få kostnader som följer med det. Om jag uppfattat saken korrekt.
 
A
C cpalm skrev:
Oj, det påståendet får du nog backa upp på något sätt.
Alla siffror jag hittar är väldigt, väldigt, väldigt långt ifrån detta.
ah nu vet jag vart jag mindes fel.
volymmässigt är etanol det största biobränsle med 75% av den globala produktionen.
 
A
Marike Marike skrev:
Genererar han mer än han använder måste han betala nätavgift och skatt samt registrera sig som elleverantör, troligtvis som företagare och få kostnader som följer med det. Om jag uppfattat saken korrekt.
inte en aning där.
Han kapade iallafall nätet helt när han satte upp dessa. vilket andra här påstått gått bra.
 
P
Marike Marike skrev:
Själv tror jag mer solens påverkan än att vi småkryp skulle på något sätt skulle vara avgörande.
Varför tror du det?
Självfallet kan vi inte påverka solaktiviteten och den + vår nedsmutsning gör att vi har det som vi har det och det sistnämnda kan vi påverka, och bör göra, men det är nog en mindre del av problemet.
Jag tycker inte att man ska räkna utsläpp av växthusgaser som nedsmutsning. De flesta växthusgaser är inte giftiga utan påverkar oss på andra sätt.
[länk] finns mycket fakta om detta men som kommit i skuggan med hjälp av aktivisternas framfart.
Kan du sammanfatta innehållet i studien som har publicerats i Nature Geoscience och som refereras i artikeln?
 
Marike
P pmd skrev:
Oj, jag har helt missat att det är Miljöpartiet som har skapat växthuseffekten.
Nåt har de gjort, det sa de själva när de avgick, de var mycket nöjda med så mycket de åstadkommit när det satt i regeringen.
När en miljöpartist är nöjd ska man dra öronen åt sig.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
vi må vara oense i frågan men japp jag skojar inte om att stå helt på sidan om det ni kallar miljöhot... Det existerar inte för mig alls...
Jag tror dig på den punkten. Jag har förstått att du bor i en miljö som inte är speciellt hotad.
Klimathotet, däremot, kommer att drabba oss alla. Det är globalt.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Marike
Maskintok skrev:
inte en aning där.
Han kapade iallafall nätet helt när han satte upp dessa. vilket andra här påstått gått bra.
Ja då kan han ju inte leverera nåt överskott, kan ju va en bra ide, så länge man inte får behov av lite tillskott.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.