Krilleman
A Alexn72 skrev:
Min replik var de övergivna "elbilarna"... inte huruvida en bil kan värmas upp på distans
Ingen bil kan värmas på distans oavsett slut på bränsle, men min diesel kan köra nästan lika långt på samma mängd "laddad" bränsle på vintern som på sommaren. Dessutom kan den "laddas" av en hjälpande hand hos assistanskåren (eller likvärdig) på ett par minuter.

Kan en elbil köra lika långt när det är mindre än -10 ute likväl som +20??

I den frågan vet vi båda att svaret är nej.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Guld bryts inte primärt i Afrika, däremot kobolt...

Men det förnekar du väl också?

[länk]
Vad är din kommentar @Alexn72 ?
 
Krilleman
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är din kommentar @Alexn72 ?
Absolut, vad missar jag nu?

:thinking::thinking:

Skärmdump av forumdiskussion kring mineralutvinning med textinlägg och länkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och hur bra är nu arbetsförhållandena i Mellanöstern där en hel del olja produceras? :thinking:
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Jo det är sant, det borde du gjort.
Den man intervjuat säger ju själv att personen antar att batteriet är tomt...
De har inte i den intervjun pratat med ägaren av bilen
 
Krilleman
A Alexn72 skrev:
Var det bryts spelar ingen roll. Ett liv till spillror är fortfarande ett liv.
Men just kobolt...
[länk]
Koboltfritt..
Är tesla den enda tillverkaren av elbilar med miljövidriga batterier?

Nej, det passar sig ju inte att vara "smutsig" i den branschen som klassar sig som ren, och man svär sig fri väldigt fort för att vara fri från synd. Vanligt förekommande att tvätta sitt rykte när det passar...

Vattenfalls tyska kolkraft hälsar och säger hej!
Det är dom som värmer din handdukstork när kärnkraften ska stängas i Sverige och vattenkraften har dömts ut som "smutsig" enligt EU. (y)

  • Vad hävdade Greta när hennes gratis lånade Tesla i Nordamerika var full med plastpåsar?
  • Vem sponsrade segelbåten Malizia som korsade Atlanten till klimatmötet med greta i spetsen, med logotypen var noga borttagen inför mediauppbådet?
  • Vem flög hem besättningen som bemannade båten som seglade över Atlanten?
 
Redigerat:
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur bra är nu arbetsförhållandena i Mellanöstern där en hel del olja produceras? :thinking:
Om man bortser från de övre lagren, så har de under det ganska vidrigt. Slaveri (med lite lön) och hela den biten är väl etablerad.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ingen bil kan värmas på distans oavsett slut på bränsle, men min diesel kan köra nästan lika långt på samma mängd "laddad" bränsle på vintern som på sommaren. Dessutom kan den "laddas" av en hjälpande hand hos assistanskåren (eller likvärdig) på ett par minuter.

Kan en elbil köra lika långt när det är mindre än -10 ute likväl som +20??

I den frågan vet vi båda att svaret är nej.
Skulle du säga att bränslemotorn har ett tekniskt försprång på 100 år? Vilken teknik hade inte blivit ganska pålitlig på ett sekel?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Krilleman
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Skulle du säga att bränslemotorn har ett tekniskt försprång på 100 år? Vilken teknik hade inte blivit ganska pålitlig på ett sekel?
Absolut, det är inte fel på motorn i sig. Det är drivmedlet som man kan diskutera. Men redan idag finns det kompetenta alternativ i form av HVO100 som ett ypperligt exempel. Detta är framtidens bränsle utan att investera i smutsiga elbilar!

Åter till sakfrågan:
Är det förbränningsmotorn du fördömer eller bränslet som den drivs av?
Här är det viktigt att hålla koll på skillnaden. Men det visste du väl? Eller? :thinking:

Jag åker till jobbet varje dag med HVO100. Är det då förbränningsmotorn med framtidens bränsle i befintlig fordonspark som är problemet...

Nej!

Men hos miljöpartiet har det alltid varit förbränningsmotorn och vedeldarna som är syndabockarna. Man måste ju ställa sig frågan varför? Och även fast man inte är miljöpartist så är det många som följer i dess kölvatten. Politik utan verklighetsförankring. Är det då konstigt att dom hade mindre än 2% i sista novus och dom "frivilligt" valt att lämna regeringen... Det är som att erkänna förlust fast man endå inte vill säga att man är sämst. Dock tyckte folket annorlunda. Är det detta som är demokrati?

Den stora frågan är ju då om dom som "följt" miljöpartiet väljer att hålla i samma linje...

Vattenkraften är ju som redan nämnts icke hållbar enligt EU. Hur ska vi då ladda alla våra elbilar med befintlig undermålig infrastruktur? Vindkraft är inte svaret då hela Sverige skulle vara nerlusat med snurror för att ens komma i närheten av behovet. Hur många snurror skulle då vara på Lidingö? Antagligen inga alls. Och hur ska en ensamstående trebarnsmamma ha råd att köpa en elbil med dagens priser? Var ska alla som bor i lägenhet ladda sina smutsiga elbilar?

Indien, Kina, Australien, USA, och Kina står för dom största utsläppen i världen, lilla Sverige står för 0,016%. Men vi ska ligga i "framkant" och rädda världen. Man baxnar när sanningen presenteras...

Inget av detta går ihop. Men det inser ser bara en realist.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Nu har det skrivits många inlägg så det är inte lätt att hinna räkna i det här tempot.

Låt säja att vi har följande behov av bränslen i Sverige (avrundat men hyggligt nära sanning)
3 miljoner kubikmeter bensin
7 miljoner kubikmeter diesel
detta motsvaras av drygt 14 miljoner kubikmeter e85 om man ska ha samma energiinnehåll.

låt säga att man lyckas konvertera alla fordon med bibehållen energieffektivitet för enkelhetens skull.

14 miljoner kubikmeter etanol motsvarar då enligt tidigare uppgift 46 miljoner kubikmeter skogsråvara. (1 kubik cellulosa ger 0,3 kubikmeter etanol). Gissningsvis är det inte så välpackat när man hämtar det i skogen men låt säga att det är 50 miljoner kubikmeter flis. En lastbil med släp tar 120-130 kubikmeter flis.

Det blir alltså 400000 lastbilslass med råvara per år. Över 1000 lastbilar om dagen!

Jämförelsevis så tillverkar vi runt 10 miljoner ton papper och kartong i Sverige varje år. Den verksamheten skulle nog få konkurrens om råvaran i det här fallet.

Jag har därför svårt att tro att bli helt självförsörjande på etanol skulle vara möjligt i dagens läge.

Men som alternativ där batterier inte är lämpliga av olika anledningar ser jag helt klart potential i etanol. Men inte för hela landets transportbehov.

Men jag kan ju räknat fel också... :)
 
  • Gilla
  • Älska
bakterie och 1 till
  • Laddar…
R
Krilleman Krilleman skrev:
Har du forskat i var pengarna som betalas för "klimatnetralitet" erhålls?

Antagligen inte...

Bara för att man betalar sin neutralitet, är man då neutral?

Bondfångeri eller med ett finare ord, idioti!

Follow the money...
Greta har ett helt entourage kring sig som berättar vad hon ska säga...
Vem tror du ligger bakom?
Det var @Maskintok som verkade tro att ett fossilt bränsle blir klimatneutralt om tillverkaren klimatkompenserar, inte jag.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Har du forskat i var pengarna som betalas för "klimatnetralitet" erhålls?

Antagligen inte...

Bara för att man betalar sin neutralitet, är man då neutral?

Bondfångeri eller med ett finare ord, idioti!

Follow the money...
Greta har ett helt entourage kring sig som berättar vad hon ska säga...
Vem tror du ligger bakom?
Du menar miljölobbyister..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Det var @Maskintok som verkade tro att ett fossilt bränsle blir klimatneutralt om tillverkaren klimatkompenserar, inte jag.
Jo ta och erkänn nu det fick jag göra..
;):crysmile:
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.