S SN_V skrev:
Det är inte det jag säger, att jag inte har pengarna - det har jag. Det jag säger att det är tråkigt att sitta på den summan pengar, när man ser till vad man skulle kunna göra för dem.
Jag förstår nog inte. Du har pengar idag till en rejäl buffert på runt miljonen, står i begrepp att bygga ett hus för runt fem miljoner och känner ett starkt behov av att i närtid konsumera din miljon därför "att det är tråkigt att sitta på den summan pengar". Är det rätt uppfattat?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
S SN_V skrev:
Hallå alla!

vi ska bygga ett vinkelhus med totalentreprenad med Trivselhus. Självklart behöver man ha en buffert för oförutsedda kostnader, men hur stor behöver den vara när man bygger med totalentreprenad?

Vad har ni som byggt med totalentreprenad haft för oförutsedda kostnader? Kostnader som inte inkluderar markberedningskostnader för de förstår jag kan svänga väldigt.
Skulle säga att det är grunden som är den största osäkerhetsfaktorn. Ju längre i projektet man kommer så bör osäkerheten minska om man planerar rätt och därmed behovet av bufferten.
Ha ni räknat med allt, så som att anlägga garageuppfat och stengångar, trädgård mm.


Ett sätt att minska på behovet av buffert är att kunna ändra på scopet.
Dvs kan du välja bort visa saker efterhand för att hålla budgeten. I senaste programmet av "Grand design Sverige" så valde man exempelvis bort den sista sektionen av växthuset med pool i.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Nu byggde vi ett lösvirkeshus som vi ritade själva, så inte samma upplägg, men den där miljonen är inte så dum.

Visst vill man kunna maxa sin budget men det kommer bli dyrare än vad ni tänkt. Vi prutade ner materialet runt en miljon, men fick en halv miljon mindre vid försäljning av lägenhet än vad vi räknat med pga dipp på marknaden. Väder kostade oss 150kkr extra, ett par designändringar under byggets gång lika mycket, valde att förbereda vind gick på en extra hundring osv. Priset kan gå väldigt snabbt upp och ner när man bygger hus.
Byggde ni i år och fick betala typ dubbla materialpriserna?
 
  • Gilla
Docky
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Byggde ni i år och fick betala typ dubbla materialpriserna?
Nej vi byggde 2017
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte. Du har pengar idag till en rejäl buffert på runt miljonen, står i begrepp att bygga ett hus för runt fem miljoner och känner ett starkt behov av att i närtid konsumera din miljon därför "att det är tråkigt att sitta på den summan pengar". Är det rätt uppfattat?
Det är så klart roligare att bygga till en bastu och ett spabad än att ha pengar på ett konto, så ja det är väl korrekt uppfattat.
 
  • Gilla
Pochis och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Skulle säga att det är grunden som är den största osäkerhetsfaktorn. Ju längre i projektet man kommer så bör osäkerheten minska om man planerar rätt och därmed behovet av bufferten.
Ha ni räknat med allt, så som att anlägga garageuppfat och stengångar, trädgård mm.


Ett sätt att minska på behovet av buffert är att kunna ändra på scopet.
Dvs kan du välja bort visa saker efterhand för att hålla budgeten. I senaste programmet av "Grand design Sverige" så valde man exempelvis bort den sista sektionen av växthuset med pool i.
Det är Grand design som har skapat den här osäkerheten hos mig måste jag erkänna. Men våra utsvävningar med totalentreprenad kan knappast mäta sig med deras.:rofl: Men som du säger, man kan/ får anpassa scopet allt eftersom budgeten tillåter.
 
Det finns exempel där extrakostnaderna vid totalentrepenad blivit i princip 0, och det finns exempel där de blivit "oändliga", full betalning men inget hus byggt. Fullt så illa skall det väl inte behöva gå, men jag skulle nog ge det lite tråkiga rådet: Behåll pengarna tills du ser hur bygget går.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har ex. ett exempel som inte är från Sverige. En kollega i USA blev trött på byggfirman som aldrig färdigställde . Hans lösning blev att köpa byggfirman, sedan blev det färdigbyggt. Kan vara bra med lite buffert...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
S SN_V skrev:
Det är så klart roligare att bygga till en bastu och ett spabad
Om det inte finns stora samordningsfördelar skulle jag nog spara dessa trevliga men inte omedelbart nödvändiga projekt tills själva husbygget är klart. Ett husbygge brukar för de flesta vara ett tillräckligt omfattande projekt tänker jag. Men visst, allas situation är naturligtvis unik så vad som är rätt för er vet ni naturligtvis bäst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har ex. ett exempel som inte är från Sverige. En kollega i USA blev trött på byggfirman som aldrig färdigställde . Hans lösning blev att köpa byggfirman, sedan blev det färdigbyggt. Kan vara bra med lite buffert...
också en lösning men riktigt så mycket pengar har vi inte:crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om det inte finns stora samordningsfördelar skulle jag nog spara dessa trevliga men inte omedelbart nödvändiga projekt tills själva husbygget är klart. Ett husbygge brukar för de flesta vara ett tillräckligt omfattande projekt tänker jag. Men visst, allas situation är naturligtvis unik så vad som är rätt för er vet ni naturligtvis bäst.
Visst, vissa grejer skulle bli billigare att färdigställa i samband med huset men kanske får se det som en ”säkerhetspeng” den extra kostnaden för att göra det senare.
 
S SN_V skrev:
Visst, vissa grejer skulle bli billigare att färdigställa i samband med huset men kanske får se det som en ”säkerhetspeng” den extra kostnaden för att göra det senare.
Det finns ju naturligtvis en massa aspekter på detta. En är väl om allt ska lejas bort eller om bastubygget ses som ett trevligt pyssel som ni själva gärna gör i lagom takt.
 
  • Gilla
SN_V och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte ett 100 år gammalt hus. Satte en första budget till 1,5mille i renovering. Grovt uppskattat. Sen har vi bytt inriktning och omfattning.

vi visste att det var osäkert vad vi skulle landa på men med mer tid i huset under totalrenoveringen och 8 ändringar efter ursprungskontraktet är vi idag på 3,2 och mitt i bygget. Bara löpande arbete. Fakturor var 20 dag för att ha koll på läget.

Planerad renoveringstid september till april.

Många förändringar är kopplade till optimeringar av huset.

Det som stuckit iväg
Garagelagande 150”
Skorstens/taklagande: 100”
Ventilation extra: 50”
Adderad dränering: 150”
Nytt golv på övervåning: 100”
El extra: 100”
Flytta väggar: 200”
Osv

knepigt att projektera/bygga i gammalt hus. Vi bygger för att bo där i 50år så kommer helt underbart att flytta in. Vi jobbar kvällar/helger utöver alla byggarna som grejar på dagarna. Vi går back på renoveringen, inga 3,2 upp i värdering tror vi men vi ska som sagt bo där till kistan.

nu ska jag dammsuga bort skit från blandning av cement inomhus. Skönt att inte bo i bygget och göra hyfsat klart innan vi börjar flytta in.

Bufferten är bara på 300” nu men jag har gått ner i tid från årsskiftet för att hålla nere/minska på slutsiffra när vi är klara. Förhoppningsvis hamnar vi under 3. De tunga/svåra momenten är klara.
 
Redigerat:
  • Gilla
SN_V
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Aldrig byggt hus men hört nått om att det kostar 20% mer än vad man tänker sig så 3 miljoner gånger 0,20 är 600 000 kr i buffert :)
Men bygger man för 5 miljoner så behövs ju en miljon i buffert.
Låter överdrivet med 1 miljon/20% i buffert om man räknat hyfsat rätt och har ett fast pris. Byggde själv nytt för 5 år sen försöket räkna på allt och det blev 5 miljoner och det var väl ca 5 % över budget, men det berodde mest på att man la på lite saker under resans gång och missade 100 000 på hur mycket vi behövde spränga. Markarbetet är nog största risken, men har ni fast pris på det så minskar risken. Tror ni mest kommer sakna pengar för att tex färdigställa trädgård osv, men sånt kan vänta i värsta fall. Vet inte vad ni kommer ifrån, men vi kom ifrån gammalt hus och det är mycket billigare att bo i ett nytt hus. Klart ni skall ha buffert men många säger utgå ifrån vad ni tror och lägg på 10% så är ni hemma med råge och kan sova gott. Räkna med lite höjda räntor. Men har ni totalentreprenad så skulle jag inte tänka mer än max 500 000 som ni sen har till trädgård när ni är färdiga för då blir boendekostnaden låg. .
 
  • Gilla
SN_V
  • Laddar…
Det handlar ju inte om att sitta med 1 miljon på bankkontot, snarare att ha lite låneutrymme kvar.
Vi lånade så bufferten vid inflytt var ca 100 000. Det förbrukades på markiser och en massa småplock under första året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.