A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad bogsera man med? En elbil:crysmile:
en vanlig bil hade ju kunnat ha gjort detta..
Men det jag misstänkte är att det i verkligheten inte fungerar..
 
O OskarJ skrev:
Av de som jag sett skriva mest här så får jag känslan av att de flesta röstar på andra partier än MP. Men det kan vara mina fördomar som spökar också....
Så du menar att jag och @Maskintok utgör fler än 50% av skribenterna i tråden? Det skulle isåfall betyda att du är den enda MP:are här som skriver under olika alias...(y)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ironisk nog är det svårt att påverka de fossila bränslet.... elen kan man faktiskt idag vara med och producera själv... Idag....
I dag?
När jag kollat och räknat har februari till oktober varit månader med nämnvärd produktion av solel men du kanske avser nån annan elproduktion?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Jo vi skulle faktiskt kunna tillverka ca 2 års behov inom några månader av etanol... Bara Sveriges riksdag beslutade om att inte då anse detta för alkohol som i drickbarform...
utan klassa det som bränsle..
med en beskattning på ca 40%
och detta exkl moms.
Detta är ingen subvention.
Verkligen? Sverige gör av med ca 10 miljarder liter diesel och bensin varje år. Det blir alltså mer än 20 miljarder liter etanol på två månader. Hur gör vi det tänker du? Jag vill gärna se siffror på det.

Dessutom måste vi ju kunna göra om det var annat år om det ska fungera i längden så den biologiska råvaran måste förnyas på max två år.

Genuint intresserad av lite fakta för det låter lite osannolikt för mig. Men nu gissar JAG.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Många av de soliga länderna styrs idag av diktaturer. Skulle det då börja byggas stora solcellsparker i dessa länder där avundsjukan är lika utbredd som här skulle det i förlängningen leda till krig
Lyft blicken, det byggs och har byggts många solcellsparker i fattigare länder.

Puerto Rico som 2017 träffades av orkanen Maria som totalt slog sönder deras enorma solcellsparker på fälten. Det nyheterna rapporterade om då var inte antalet döda eller att deras elproduktion låg i spillror utan att Trump stod och kastade toapapper till innevånarna vid sitt besök. Och ja, solcellsanläggningar genererar problematiskt avfall.

Och så har vi Marocko som en av de få länder som kan klara 1,5 graders målet i Parisavtalet tack vare världens största solcellsanläggning som de byggt i öknen.

Världens största solkraftspark (energi.se)

En liten översikt;

Solcellsparker – en del av svensk solenergi | Bixia
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man har idag jäst grot som ligger på avlägga som inte flisindustri vill ha.
Denna har nu börjat spjälka loss sockret.
Och detta finns det finska försök som visar från deras industri..

flisindustrierna skulle bli glada att bli av med detta..
och det handlar om ca 8 kbm med etanol som det finns möjlighet med hjälp av Finland att producera inom 6 månader.
Detta är alltså ren etanol från skogen.
Sedan har vi bio etanol från övriga råvaror.

vi gör av med ca 4.5 m3 bensin per år..
Skulle vi subventionera en ombyggnadsamsats för alla bilar mellan säg
år 2018 och ner till 1978 så skulle detta ge en enorm fördel... säg 500 kr så betalar konsument 500 kr... plus att det ger jobb och skatteintäkter...
Det här räkneexemplet bygger alltså enbart på din egen förbrukning?

Hur mycket energi behövs för att tillverka denna mängd etanol?
 
Mikael_L
A Alexn72 skrev:
En elbil drar lika mycket eller mindre
Dvs i ditt fall max 3kw.
Har den en värmepump så drar den mellan 500w-3000w
I praktiken drar den dock inte fullt så mycket som din bil för där värmer du även motorutrymmet.
Elbilen värmer också olika utrymme men inte lika mycket
Framförallt värmer fossilbilen en massa avgaser, som verkligen inte blir värme i kupén.
Ottomotorns energiförluster tror jag är ca 40% som avgasvärme. Dieselmotorn något lägre.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Visst kan man producera el idag själv, men om 30 år när anläggningen är förbrukad var ska du då göra av solpanelerna och den utbrända kiseln?
Hur ska du då ha råd att byta solpaneler utan subventioner?
Solcellerna på mitt tak är bekostnad med 30% subvention.
Idag får jag "samma" paneler för samma pris som jag gav med subvention för... 5 år? sen.
Skulle köpa en omgång paneler till men solcellsgrossen som jag skulle köpa av verkar ha lagt ner så fick aldrig köpt....


Argumentet om avfallet får vi ta när avgaserna har börjat återvinnas;)
 
A
R RoAd skrev:
Verkligen? Sverige gör av med ca 10 miljarder liter diesel och bensin varje år. Det blir alltså mer än 20 miljarder liter etanol på två månader. Hur gör vi det tänker du? Jag vill gärna se siffror på det.

Dessutom måste vi ju kunna göra om det var annat år om det ska fungera i längden så den biologiska råvaran måste förnyas på max två år.

Genuint intresserad av lite fakta för det låter lite osannolikt för mig. Men nu gissar JAG.
Jag kan naturligtvis förklara så gott det går med min primitiva lilla hjärna enligt dig;):rofl:

Men vi har idagens Sverige en massa skogar som behöver röjas..
Detta är en råvara, istället för att mala ner detta ner i jorden genom att låta skiten ligga och då bli co2 så kan vi koka detta och göra alkohol..

just nu finns det så mycket grot efter att flis marknaden med stubbar och grot slog ihop att detta vore helt möjligt.
Vi kunde då även producera alkohol av bästa kvalitet, bättre än Brasilien.. :D
samt att vi då lyfter bort ännu mera co2.

Nu ska man vara nykter och se detta med att de 2 första åren så går man inte all in utan får blanda ut eller köra jämsides..
Men är inte det bättre att ha byxa, skärp, hängslen än byxorna vid fotknölarna... säg vilket land som skulle ha gjort allt detta så fort och därmed skjutit fram de politiska stegen så långt så snabbt?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Att fasa om bränslebilparken till elbil är fel väg att gå innan man har byggt ut kollektivtrafiken.
Jag anser att man bör göra både och, samtidigt, och nu.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag tror att nyhetsvärde var större om man skrev elbilar... Att de blev övergivna för samma anledning som folk har övergivit bilarna i alla förhållande, dvs att det går att gå till fots men inte med bil... står där elbilar så måste det vara för de har slut på bränsle...
Stämmer såklart säkert på både fossila bilar som elbilar.
Måste vara dem som behöver köra 100 mil och nu när de har 1 mil hem blir strandad...
Nu var det elbilarnas ägare som fick gå medan de med fossilbilar satt i sin varma goa bil och poppa musik
 
Maskintok skrev:
Jo vi skulle faktiskt kunna tillverka ca 2 års behov inom några månader av etanol... Bara Sveriges riksdag beslutade om att inte då anse detta för alkohol som i drickbarform...
utan klassa det som bränsle..
med en beskattning på ca 40%
och detta exkl moms.
Detta är ingen subvention.
Jag försökte räkna på det men har inga bra data på just odling och traktor men fick fram att det gick åt väldigt stor del bränsle av de man odlade för att driva jordbruket....
Men det hindrar inte att man använder restavfall till detta ändå. Men just odling verkar inte var produktivt... kanske på giftig mark....
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt värmer fossilbilen en massa avgaser, som verkligen inte blir värme i kupén.
Ottomotorns energiförluster tror jag är ca 40% som avgasvärme. Dieselmotorn något lägre.
Ottomotorn är utdöende.
 
A
O OskarJ skrev:
Det här räkneexemplet bygger alltså enbart på din egen förbrukning?

Hur mycket energi behövs för att tillverka denna mängd etanol?
Nej inte alls det bygger på hur mycket extra vi kan producera med enbart den grot vi har liggande.
Och det är baserat på fordonens förbrukning per år av bränsle..

Skulle vi be Finland om hjälp så kan vi med även hjälp av Norge producera ca 75% av allt bränsle vi behöver på 1 år.

Det finns vägar framåt men det kräver engagemang och åtgärder...
Detta har jag försökt förklara i många år..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag kan naturligtvis förklara så gott det går med min primitiva lilla hjärna enligt dig;):rofl:

Men vi har idagens Sverige en massa skogar som behöver röjas..
Detta är en råvara, istället för att mala ner detta ner i jorden genom att låta skiten ligga och då bli co2 så kan vi koka detta och göra alkohol..

just nu finns det så mycket grot efter att flis marknaden med stubbar och grot slog ihop att detta vore helt möjligt.
Vi kunde då även producera alkohol av bästa kvalitet, bättre än Brasilien.. :D
samt att vi då lyfter bort ännu mera co2.

Nu ska man vara nykter och se detta med att de 2 första åren så går man inte all in utan får blanda ut eller köra jämsides..
Men är inte det bättre att ha byxa, skärp, hängslen än byxorna vid fotknölarna... säg vilket land som skulle ha gjort allt detta så fort och därmed skjutit fram de politiska stegen så långt så snabbt?
Om dina beräkningar stämmer har jag ingen aning om, men att straffa etanol och rötgas som är utmärkta bränslen är vansinne, speciellt när vi tvingat mackar och biltillverkare att bygga upp ett fungerande system för detta...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.