Jag tycker att gammelnördens förslag är intressant. Själv får jag ångest över tanken på att bo så men smaken är ju som baken och compact living en trend. TS med partner verkar ju inte helt främmande för det.

Utan att ha räknat efter kan det ju inte skilja många kvadratmetrar jämfört med tvåvåningsalternativet, efter att man räknat bort ytan trappen upptar på båda planen. Dessutom skulle man säkert kunna bo så där, även när man blir äldre. För att inte tala om de ekonomiska fördelarna jämfört med den nedsänkta delen.

20 cm ytterväggar innebär kanske 95+45 mm isolering. Det kanske inte spelar så stor roll eftersom huset är så litet. En sak jag tänkte på att det inte finns någon plats för teknik.
Behövs kanske inte så mycket om man värmer med direktverkande el och/eller luf-luft-värmepump och ventilerar med en frånluft i kök och badrum samt tar tilluft genom väggen. Däremot lär det ju behövas en någorlunda stor varmvatten beredare. Det kanske går att knöka in i badrummet om man offrar skåpet i hörnet.

Bra förslag iaf!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
N nybyggarn3 skrev:
Däremot lär det ju behövas en någorlunda stor varmvatten beredare. Det kanske går att knöka in i badrummet om man offrar skåpet i hörnet.
Man kan ju byta ut tvättpelaren mot en kombinerad tvättmaskin och torktumlare för att sen ha varmvattenberedaren ovanpå.

Det brukar vara enkel ventilation och uppvärmning i Attefallare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skulle man kunna bygga @Gammelnördens förslag med ett stort sovrum, med två dörrar, för att sedan efter slutbesked sätta in en avskiljande vägg som delar rummet i två lika stora delar? Om man sedan behöver ha ett mer tillgängligt sovrum får man ta bort väggen igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju byta ut tvättpelaren mot en kombinerad tvättmaskin och torktumlare för att sen ha varmvattenberedaren ovanpå.

Det brukar vara enkel ventilation och uppvärmning i Attefallare.
Smart. Som barnförälder är kombinerad maskin inte aktuellt för att det bromsar upp outtömliga strömmen av tätt. Men för ett par fungerar det säkert hur bra som helst.

Apropå tvätt så finns det väldigt begränsade möjligheter att hänga tvätten. Kanske går att komma på något smart där också.
 
N nybyggarn3 skrev:
Smart. Som barnförälder är kombinerad maskin inte aktuellt för att det bromsar upp outtömliga strömmen av tätt. Men för ett par fungerar det säkert hur bra som helst.

Apropå tvätt så finns det väldigt begränsade möjligheter att hänga tvätten. Kanske går att komma på något smart där också.
Tvätt hängs på samma ställe bilar förvaras och repareras om man bor på små ytor, "Blåhallen" fungerar även till frystorkning av tvätt.
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
N nybyggarn3 skrev:
Smart. Som barnförälder är kombinerad maskin inte aktuellt för att det bromsar upp outtömliga strömmen av tätt. Men för ett par fungerar det säkert hur bra som helst.

Apropå tvätt så finns det väldigt begränsade möjligheter att hänga tvätten. Kanske går att komma på något smart där också.
Vi bor i lägenhet med litet badrum (mindre än Gammelnördens förslag) med sån kombimaskin och har ett hopfällbart torktorn samt en vädringsställning uppställd utanför badrummet.

Typ det som kallas för Flex på sidan https://smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/latt-torka-tvatt/ och kan ställas i duschen.
Gammalt typ https://www.clasohlson.com/se/Vädringsställ/p/Pr348739000
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har knåpat ihop 30 kvm som inkluderar ett minsta tillåtna sovrum (2,2m x 2,2m) och köksuppställning (ingen diskmaskin) samt badrum (1,90m x 1,90m) efter en modell som fanns som underlag till ett attefallshus på "enkelrum" tror jag det var. 20 cm tjocka ytterväggar och 15 cm tjocka inneväggar.
Stor brasklapp att mitt inspirationsförslag är möblerat rätt tajt. Jag tänker mig att man har två lätta fåtöljer som går att svänga runt mot TV:n när man vill det. Heltokigt är att den 90 cm breda skjutdörren in till det minsta sovrummet inte helt går att öppna. Dörrbladet står ut dryga 30 cm i dörröppningen men döljer på så sätt sängen från allrummet. Det skulle kanske funka med vikdörrar till sovrummen istället? Jag önskar att jag hade fått till mer förvaring...
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Verkligen jättebra förslag! Dörrar är väl inte nödvändigt. Kan räcka bra med draperi.
Ang 200 vägg tänker jag mig gips 13 mm 95 regel med bästa polystyrenisoleringen eventuellt sprutisolering som jag har här i huset i Frankrike.
Den tror jag har lambda 0.02 , sedan 13 mm OSB3 +
80mm polystyren + äggskalsputs. vilket bör ge ca 5-6 i R värde
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
J
efter att man räknat bort ytan trappan upptar på båda planen...
Om man nu skall vara petig så kan man väl inte trappan räkna bort den yta som upptas på övre planet? Om så det bara blev 1m2 så är ju 1m2 mera än noll som är fallet utan sovloft.
30m2 är verkligen inte mycket, håller med. Jag tror nog att eftersom vi gör jobbet själv, dock inte grund, så kan vi nog klara det för 500.000. Jag har verkligen snöat in på detta med ett sovloft med 1.7 m takhöjd.
Totalt 4 meter. Tak med fall 40cm, golvbjälklag 12 cm ? Det måste väl gå att hitta något starkt/styvt nog som kan bära på 2.5 meter och är 12 cm tjockt? I-balk? Plywood? Då blir totalen 40+12= 52.
Återstår 148cm, fattas 30cm = 2 trappsteg. Om det skulle visa sig att det kostar 100.000 extra att göra nersänkningen så tycker jag att det är värt det. Ang. trappa, den bygger inte så himla mycket.
En spartrappa 60cm bred höjd 220, 17cm steghöjd, 20cm djupa steg ger vid vanlig trappa 12 steg.
Spartrappa ger 6 steg och ett djup på 120cm. I stegen kan man göra smålådor och under trappan skåp.
Trappan upptar alltså 0.70 m2 plus ansats men den går kanske att kombinera med annan nödvändig friyta
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Om man nu skall vara petig så kan man väl inte trappan räkna bort den yta som upptas på övre planet? Om så det bara blev 1m2 så är ju 1m2 mera än noll som är fallet utan sovloft.
30m2 är verkligen inte mycket, håller med. Jag tror nog att eftersom vi gör jobbet själv, dock inte grund, så kan vi nog klara det för 500.000. Jag har verkligen snöat in på detta med ett sovloft med 1.7 m takhöjd.
Totalt 4 meter. Tak med fall 40cm, golvbjälklag 12 cm ? Det måste väl gå att hitta något starkt/styvt nog som kan bära på 2.5 meter och är 12 cm tjockt? I-balk? Plywood? Då blir totalen 40+12= 52.
Återstår 148cm, fattas 30cm = 2 trappsteg. Om det skulle visa sig att det kostar 100.000 extra att göra nersänkningen så tycker jag att det är värt det. Ang. trappa, den bygger inte så himla mycket.
En spartrappa 60cm bred höjd 220, 17cm steghöjd, 20cm djupa steg ger vid vanlig trappa 12 steg.
Spartrappa ger 6 steg och ett djup på 120cm. I stegen kan man göra smålådor och under trappan skåp.
Trappan upptar alltså 0.70 m2 plus ansats men den går kanske att kombinera med annan nödvändig friyta
Hallå,
På övre plan får du ju ett hål i golvet som stjäl yta. Så klart blir det lite större ändå.

Dyra metrar lär det bli jämfört med att lägga dom på botten (vilket ju tyvärr gör att huset blir lite större än 30 kvm). Generellt kan det säkert vara prisvärt att bygga i två plan men när övervåningen blir en sån liten del av huset blir det dyrt. Kostnader tillkommer för mellanbjälklag, trapp, plåtar för att ansluta tak mot yttervägg mm. Material är som du säkert vet dyrt.

Har faktiskt själv byggt ett hus med likande drag, dock i mycket större skala. Vårt hus är en kropp i en-plan i vinkel med en förskjuten tvåplanshuskropp. Övervåningen utgör kanppa 40 kvm av totalt 160. Jag upplevde övervåningen som dyra kvadratmetrar även fast jag byggde själv.

Men bra blev det och självklart ska ni göra det ni är övertygade om blir bäst för er. Blir höjdskillnaden så liten kanske det går att gjuta allt i ett svep (?), vilket skulle minska kostnaden.

Vill du bygga billigt, och är så pass händig att du kan bygga det mesta själv, tycker jag att du ska överväga att göra grunden själv. Jag gjorde min platta själv förutom delar av VVSen. Vid själva gjutningen hyrde jag in en gubbe som visste vad han gjorde och hantlangade själv. Jag har aldrig gjort en grund innan men upplevde det inte som särskilt svårt, och då har min grund många hörn. Prisvärt blev det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
På övre plan får du ju ett hål i golvet som stjäl yta. Så klart blir det lite större ändå.

Dyra metrar lär det bli jämfört med att lägga dom på botten (vilket ju tyvärr gör att huset blir lite större än 30 kvm). Generellt kan det säkert vara prisvärt att bygga i två plan men när övervåningen blir en sån liten del av huset blir det dyrt. Kostnader tillkommer för mellanbjälklag, trapp, plåtar för att ansluta tak mot yttervägg mm. Material är som du säkert vet dyrt.

Har faktiskt själv byggt ett hus med likande drag, dock i mycket större skala. Vårt hus är en kropp i en-plan i vinkel med en förskjuten tvåplanshuskropp. Övervåningen utgör kanppa 40 kvm av totalt 160. Jag upplevde övervåningen som dyra kvadratmetrar även fast jag byggde själv.

Men bra blev det och självklart ska ni göra det ni är övertygade om blir bäst för er. Blir höjdskillnaden så liten kanske det går att gjuta allt i ett svep (?), vilket skulle minska kostnaden.

Vill du bygga billigt, och är så pass händig att du kan bygga det mesta själv, tycker jag att du ska överväga att göra grunden själv. Jag gjorde min platta själv förutom delar av VVSen. Vid själva gjutningen hyrde jag in en gubbe som visste vad han gjorde och hantlangade själv. Jag har aldrig gjort en grund innan men upplevde det inte som särskilt svårt, och då har min grund många hörn. Prisvärt blev det.
Det här har verkligen blivit en lång tråd, vilket får mig att tro att fler än jag har nytta av diskussionen.
Det största skälet till Attefall . Så vitt jag förstår så kan kommunen inte motsätta sig att man bygger nära grannen om han medgiver detta. Det blir mycket svårare med ett vanligt bygglov. "Viss avvikelse" då är man inne på godtycke. Det är man nog inte med Attefall? Det är jättelätt att komma till med betongbil ligger 5 meter från gata. Vad jag menar med merkostnad. Eftersom det blir en otroligt billig bostad med malmömått.
Skulle det kosta 100.000 hit eller dit, no big deal.
Det är klart att trapphålet tar yta. Det var bara jämförelsen jag menade var inkorrekt. Man kan väl inte säga att den tar yta uppe om man jämför med en som inte har den ytan?
Då måste det väl alltid bli mer yta oavsett hur stort hålet blir?
Det blir som att säga att din kjol är vackrare när den andra har långbyxor.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Det här har verkligen blivit en lång tråd, vilket får mig att tro att fler än jag har nytta av diskussionen.
Det största skälet till Attefall . Så vitt jag förstår så kan kommunen inte motsätta sig att man bygger nära grannen om han medgiver detta. Det blir mycket svårare med ett vanligt bygglov. "Viss avvikelse" då är man inne på godtycke. Det är man nog inte med Attefall? Det är jättelätt att komma till med betongbil ligger 5 meter från gata. Vad jag menar med merkostnad. Eftersom det blir en otroligt billig bostad med malmömått.
Skulle det kosta 100.000 hit eller dit, no big deal.
Det är klart att trapphålet tar yta. Det var bara jämförelsen jag menade var inkorrekt. Man kan väl inte säga att den tar yta uppe om man jämför med en som inte har den ytan?
Då måste det väl alltid bli mer yta oavsett hur stort hålet blir?
Det blir som att säga att din kjol är vackrare när den andra har långbyxor.
Hallå,
Det jag menar är att det är ett ineffektivt sätt att bygga på, att bygga en sån liten övervåning. Har som sagt förstahandserfarenheter av det. Teoretisk sätt skulle man kunna gå back ytmässigt på övervåningen, om trappan stjäl mer utrymme nere än du skapar uppe. Det är knappast ett realistiskt scenario dock.

Det är ju toppen att det går att lossa med ränna. Blir ändå dyrare att gjuta i två omgångar, framförallt om du ska leja. Jag skulle fundera på om det går att gjuta allt på en gång om höjdskillnaden blir så liten. Har dock ingen kunskap om det.
 
Stort tack nybyggarn 3 för ditt stora engagemang.
När jag tittade på hur han gjort på https://maxattefall.se/.
Det var inte så lätt att begripa. Jag kunde inte hitta någon ritning.
Lite hum fick jag nog.
Jag frågade mig själv: Vad vill jag eller rättare sagt ,vad vill jag inte?
Jag vill inte gå dubbelvikt om jag skulle sova på ovanvåningen. och ta mig till sängen
Det är egentligen det enda viktiga. Nu kan det bli så här.
Ingen utgrävning 0ch bara en spång som ligger lägre
3D-modell av ett tvåvåningshus utan tak som visar inredningen, en trappa till ovanvåningen och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Verkligen jättebra förslag! Dörrar är väl inte nödvändigt. Kan räcka bra med draperi.
Ang 200 vägg tänker jag mig gips 13 mm 95 regel med bästa polystyrenisoleringen eventuellt sprutisolering som jag har här i huset i Frankrike.
Den tror jag har lambda 0.02 , sedan 13 mm OSB3 +
80mm polystyren + äggskalsputs. vilket bör ge ca 5-6 i R värde
Polystyrenisoleringen har vad jag kan se lambda 38, glasull har lambda 37 och är billigare och lättare få tät mot stommen (om man jämför med skivor).

Sprutisolering med polystyren tror jag inte det är många som använder i Sverige.

Med tanke på hur bra polystyren brinner så skulle jag inte vilja bo i en byggnad med det i väggarna.

Fönster och dörr brukar vara en stor post, kan du få tag på begagnade eller felbeställda så kan du sparar pengar på att använda dem och justera din konstruktion efter dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Citat: Polyuretan har ett teoretisk isolervärde (lambda0.020-0.026) som motsvarar ca det dubbla av mineralull och cellulosafiber (lambda 0.036-0.040). Men då lambda är en äldre metod att mäta isolervärden där hänsyn till materialets täthet (konvektion) inte tas med i beräkningarna,
Tex istället för att använda cellplast (Lambda 0,036) så applicerar vi vår diffusionstäta isolering med sluten cellstruktur (Lambda 0,020) och då uppnå samma U-värde med hälften så tjockt lager isolering som traditionell cellplast.
Lite dyrt dock. Jag fick 5 cm sprutat här i Frankrike och det kostade några hundra/m2 minns ej nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.