Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Nejvisst. Det finns ingen tvång att vara ansvarslös. De som är det är det helt frivilligt.
Man kan vara ansvarsfull som ovaccinerad också.
 
P pmd skrev:
Det där måste du nog förklara lite mer ingående. Hur ser orsakssambandet ut?
Alla motiveringar för vaccineringen kokar ned till det.
 
Nissens
Biffkrull Biffkrull skrev:
Och vad anser du att ett vaccin gör ?
Det skapar antikroppar (är iallafall grundidén). Skulle då de vara mer effektiva än de antikroppar din kropp skapat själv för att skydda din organism mot den influensan (ja, det är en influensa) du drabbades av?
"..kan insjukna igen och smitta andra.." - Vilket gäller i minst lika hög grad de vaccinerade

"Anser du att det är betydelselöst att medelålders har dött i stället för att leva 40 år till?" - Nej, men hur hög procentandel är det ? Undantag finns alltid, om man fokaliserar blint på någon annan patologi så lär vi se lika 'skrämmande' siffror..

Dessutom ser vi nu (iallafall i Schweiz, där folk i allmänhet har ett lika ansvarsfyllt beteende som i Sverige) procentantalet vaccinerade, med Corona, som tas in för sjukhusvård öka kraftigt.
Så om din familjemedlem vaccinerar sig och lever 40 år till eller får Covid och dör nu skulle inte spela någon roll för dig?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kan du visa oss siffrorna på det? Hur många är vaccinerade i Schweiz? Hur många som behöver sjukhusvård är vaccinerade respektive ovaccinerade?
Håller med... Dessutom är ju en allt större del av befolkningen vaccinerade, de vaccinerade kan även ha ett annat betendemönster. Att färre 90 åringar ligger på IVA, och fler yngre hamnar där säger heller inte att 90 åringar klarar covid bättre... Det går att få en bristfälligt presenterad statistik att visa vad som helst...
 
A
blackarrow blackarrow skrev:
Men att EU kommissionen diskuterar obligatoriskt vaccinering kan väl ändå verka lite skrämmande, sen behöver väl inte obligatoriskt betyda ”med fysiskt tvång”?

[länk]
I Finland tror man heller inte tvångsvaccinering är möjligt varken politiskt eller grundlagsmässigt.
Det är nog inte helt omöjligt att det kan handla om en form av nudging.

Dvs man går ut och pratar om obligatorisk vaccinering i syfte att ovaccinerade ska tänka ”oj,oj vad stökigt det verkar kunna bli att fortsätta vara ovaccinerad, det är nog lika bra att jag går och vaccinerar mig för att slippa eventuella problem om det där de pratar om genomförs”

Det kan vara så att politiker och andra inte ens kommer försöka genomföra det, men pratar om det som om det vore möjligt enbart för att påverka folks beteende.

Detta har använts framgångsrikt av t.ex. riksbanker där man hotat med bankregleringar och då fått bankerna att självreglera sig för att slippa en statlig reglering.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Fast männniskor blir till slut så gamla och sköra, att minsta pust av något, knuffar folk över kanten.

Vi har inte ett evigt liv. Kroppen blir sliten.

Om det finns ett stort antal människor, som är såpass sköra, och det under en tidsperiod helt enkelt inte varit någon fart på vare sig vinterkräksjuka, säsongsinfluensa eller några andra av de vanliga sjukdomarna, som knuffar folk över kanten, så är det inte konstigt, om överdödligheten ökar rätt rejält, när en lite elakare sjukdom dyker upp.
Naturligtvis kan människor bli så sköra att det behövs väldigt lite, det ser man ju nu när vaccinerade sköra människor dör av en mycket lätt covid.

Nog gick det runt vinterkräksjuka, influensa och annat vintern innan pandemin och de skördade förstås sina offer.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det är det som är saken
Så vitt jag minns gällde saken hur man minimerar risken att de som har hemtjänst blir smittade. Då är en mening som
M mickef skrev:
Munskydd och visir är säkrare än enbart vaccin.
just meningslös eftersom hemtjänstpersonalen naturligtvis ska vara vaccinerade samt använda munskydd och visir vid behov för att minimera risken.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag minns gällde saken hur man minimerar risken att de som har hemtjänst blir smittade. Då är en mening som
just meningslös eftersom hemtjänstpersonalen naturligtvis ska vara vaccinerade samt använda munskydd och visir vid behov för att minimera risken.
Som jag minns det var kravet från nån "skör" människa vaccinerad personal.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Stämmer det verkligen? Arbetsgivare kan knappast kräva att en anställd vaccinerar sig, men att fråga om vaccinationsstatus trodde jag inte var olagligt.
De får fråga men personalen behöver inte svara.

Men flera kommuner (regioner?) har nu börjat att bara anställa personal som är vaccinerade till vissa tjänster. En del kommuner omplacerar hemtjänstpersonal som inte säger att de är vaccinerade till arbetsuppgifter som kan utföras på avstånd som städning och tvätt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Som jag minns det var kravet från nån "skör" människa vaccinerad personal.
Ja, just för att ytterligare minska risken för virusöverföring.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, just för att ytterligare minska risken för virusöverföring.
För att vara på den säkraste sidan, kan de även kräva covidtest utanför porten också?
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Första narkolepsidiagnosen efter Pandermix vaccination kom först 67 veckor efter symptom. Upp till två år till diagnos var vanligt, så om Pfizers/BioNTech vaccinet skulle drabbas av någon okänd osannolik biverkning som inte läkare vill tro är kopplad till vaccinet så skulle dessa biverkningar inte vara upptäckta ännu.
Så jämförelsen med Pandermix visar ju snarare att trots att covid-19 vaccinen är väldigt väl testade så kan man komma att upptäcka biverkningar i framtiden som man kan komma att koppla till covid-19 vaccinen.

Nyttan med vaccinet kommer dock ändå att större.
Själva diagnoserna kom då bra mycket fortare och under sommaren efteråt pågick det diskussioner om det ökade antalet narkolepsifall hade att göra med vaccinationerna, så vitt jag minns. Du kanske menar när narkolepsi blev godkänt som en biverkan?

Bra mycket enklare att upptäcka en biverkan när miljarder människor vaccineras och inte bara delar av befolkningen i ett mindre antal (små) länder.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
För att vara på den säkraste sidan, kan de även kräva covidtest utanför porten också?
Ja, det vore ju en bra komplettering men eftersom det alltid finns en risk för falskt negativt svar behöver ju personalen fortfarande vara vaccinerad och använda skydd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Själva diagnoserna kom då bra mycket fortare och under sommaren efteråt pågick det diskussioner om det ökade antalet narkolepsifall hade att göra med vaccinationerna, så vitt jag minns. Du kanske menar när narkolepsi blev godkänt som en biverkan?

Bra mycket enklare att upptäcka en biverkan när miljarder människor vaccineras och inte bara delar av befolkningen i ett mindre antal (små) länder.
Det var ju 6,1 miljoner doser som gavs i Sverige så på nationell nivå var det ju stor andel av befolkningen som vaccinerades. Misstankar om att Pandemrix vaccinet orsakade narkolepsi kom väl sommaren 2010. Diagnosen är väl inte så svår att ställa med kopplingen till vaccinet är inte bevisad än, mer än med statistik om man ska vara kritisk. 4 ggr vanligare bland vaccinerade barn. Det finns ju förklaringar men inte som är bevisade bortom allt tvivel.
2 år efter första misstankarna var 210 fall anmälda till Läkemedelsförsäkringen. Hur en biverkan blir godkänd känner jag inte till. Hur många fall blev godkända av Läkemedelsförsäkringen?
SMI rapporterade vidare 768 misstänkta fall till ECDC. [osäker på källan och exakt antal]

Min poäng var väl att jag inte tycker Pandermix var ett bra vaccin att jämföra med och att den historien snarare visar hur svårt det är med biverkningar och hur trögt systemet för att fånga upp biverkningar är.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemrix
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att förhållandevis väldigt många vaccinerade var smittade
Har du kollat vilka nationaliteter de 600 va ? Kan det vara så att de va ifrån länder som har 60-80% vaccinationsgrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.