Maskintok skrev:
jösses..
många elbilar har övergetts..
jaha men inte en enda förklaring varför...
måste vara totalt värdelösa om man överger fordonet...
En gammal Volvo 240.. har den bara soppa i tanken så har man värme...

Är det inte så i dessa elvispar?
I med 100 kilo betongsäckar i bagaget så hade du brassat om varenda jävel.

I morse var det kul, vi hade med kunnat sitta länge. Men som tur var så var snön mjuk fortfarande, 2 härliga utländska trailerdragare hade vikit sig och kört ner i dike inne i en by. Tur de skottade något inatt (ironiskt)

Jag var faktiskt ändå glad att jag övergav ideen med elbil i år.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men om bensinen tar slut i 240:n då, håller den värmen på något magiskt sätt då?
Jajemän då tänder man eld på den;):rofl:
 
Maskintok skrev:
Du hade inga argument att stöda dina svar på?
Du behöver drygt 9km/s för att lyfta skrotet från jorden. Redan det kräver massor av energi. För att sedan få in det i solen behöver du mer än dubbelt så mycket energi ytterligare. Och resultatet blir att en massa potentiellt värdefulla ämnen går oss förlorade. Jättedålig idé.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur går det för de 10 år gamla bilarna?
Rullar de?
Var finns de?

/ATW
ja de som rullar längst finns i Taxi Stockholms pool med bilar. Ägaren var lite bekymrad eftersom han fått byta dörrhandtag några gånger, i övrigt gick bilarna fint…..:)

Alltså, detta med gamla pruttgubbar som sitter å skrockar över saker som man inte förstår sig på öht, det är inte speciellt klädsamt.
 
  • Gilla
torbeno och 5 till
  • Laddar…
A
F fiskbuggaren skrev:
Du behöver drygt 9km/s för att lyfta skrotet från jorden. Redan det kräver massor av energi. För att sedan få in det i solen behöver du mer än dubbelt så mycket energi ytterligare. Och resultatet blir att en massa potentiellt värdefulla ämnen går oss förlorade. Jättedålig idé.
Japp tack för svar(y)
 
Att folk får soppatorsk när de blir stående i närmare 10 timmar är jag inte direkt förvånad över oavsett hur man lagrar energin.

Ärligt talat, hur många åker alltid runt med mer än halv tank och en stor reservdunk? Hur många har med varma kläder, kängor, spade, yxa och såg?

Kan tänka mig att väldigt många "stadsbilister" inte är klädda för att gå längre än 100 meter mellan jobbet, bilen och hemmet. Då har man ganska dåliga förutsättningar oavsett om man får slut på el, diesel eller bensin. Det som räddar dem är vem som har flest timmars värme i "tanken" och att det alltid räcker hela vägen.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Att en elbil inte skulle klara av -28 i norrbotten någon längre tid kan man förstå. Men de tycks inte ens klara av snö och kyla i södra Sverige.

Hur ska det gå i framtiden när både bärgningsbilen, brandbilen och ambulansen ska gå på el.

Tänk när tant Hulda behöver en ambulans. Då måste de ladda ambulansen först 1 timme hemma hos Hulda innan de kan återvända till sjukhuset...
Vet inte riktigt var ditt påstående kommer ifrån. Men för min del så körde jag släp med en tvättmaskin senast idag i Skåne och de är just nu 8 minus.
Såklart elektriskt.
Och nu står den ipluggad och börjat ladda kl 01.00.
Sen bär det av till jobbet nångång efter 06.00. Såklart förvärmd via elnätet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vet inte riktigt var ditt påstående kommer ifrån. Men för min del så körde jag släp med en tvättmaskin senast idag i Skåne och de är just nu 8 minus.
Såklart elektriskt.
Och nu står den ipluggad och börjat ladda kl 01.00.
Sen bär det av till jobbet nångång efter 06.00. Såklart förvärmd via elnätet.
Tvättmaskiner brukar vara elektriska men jag har aldrig sett en tvättmaskin dra ett släp som du skrev...:crysmile:
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja de som rullar längst finns i Taxi Stockholms pool med bilar. Ägaren var lite bekymrad eftersom han fått byta dörrhandtag några gånger, i övrigt gick bilarna fint…..:)

Alltså, detta med gamla pruttgubbar som sitter å skrockar över saker som man inte förstår sig på öht, det är inte speciellt klädsamt.
Har Taxi stockholm sina bilar i P(o)olen?
Där gör de väll ingen nytta:crysmile:
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja de som rullar längst finns i Taxi Stockholms pool med bilar. Ägaren var lite bekymrad eftersom han fått byta dörrhandtag några gånger, i övrigt gick bilarna fint…..:)

Alltså, detta med gamla pruttgubbar som sitter å skrockar över saker som man inte förstår sig på öht, det är inte speciellt klädsamt.
Så de funkar ej för privatpersoner?
Kostnad eller funktion?

/ATW
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tvättmaskiner brukar vara elektriska men jag har aldrig sett en tvättmaskin dra ett släp som du skrev...:crysmile:
Hur tvättar du när de är strömavbrott:cool:
Går inte alla tvättmaskiner på bensin :crysmile::p
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Hur tvättar du när de är strömavbrott:cool:
Går inte alla tvättmaskiner på bensin :crysmile::p
Finns ju dieseldrivna högtryckstvättar..
Och hetvattentvättar..
samt... elverk... hur fan tror ni norrlänningarna överlever vintrarna när det är strömavbrott?

Nej just ja.. de slaktar en ren och bär dess skinn... :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur tvättar du när de är strömavbrott:cool:
Går inte alla tvättmaskiner på bensin :crysmile::p
Har dieselsggregat som ger ström, brukar dra på lite extra för att reta grannen som är elbilsnörd
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har dieselsggregat som ger ström, brukar dra på lite extra för att reta grannen som är elbilsnörd
passa han kan ju blåsa en säkring..
Eller skjuta en propp:crysmile::crysmile:

Eller om han blir riktigt ilsken.... få en elchock... :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
Elbilar passar dåligt in i vårt klimat - YouTube


Här har vi alla oavsett läger något att ruska på huvudet åt... Det blir nästan till fyllekomedi.. :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
En Volvo xc40 recharge har en räckvidd på 42 mil i 100 km/tim men på vintern endast 21 mil:surprised:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.