Mikael_L
J JohanLun skrev:
Men likförbannat vågar små firmor tydligen inte anställa nyutbildade och
Nja, nu är det ju så att även här utgör elektrikernas fackförening SEF ett problem. Har man inte kollektivavtal så får man inte anställa lärlingar.
Eller tja, anställa får man men lärlingen får inte tillgodoräkna sig lärlingstiden för att få ut sitt så kallade ECY-bevis, vilket sen i sin tur är ett krav inom kollektivavtalet för kunna anställas.

Och småfirmorna, enmans eller med typ 1-2 anställda har inte så ofta kollektivavtal, så det kan vara där det faller rätt ofta för småföretagarna.

Jag har inget kollektivavtal slutet, så jag kan inget annat än neka en som söker lärlingsplats.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Erik Gustafson och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är väl så att i branscher med stor brist på personal så månar man om de som man redan har anställt för att få ha kvar dem. Där det är enkla jobb och många som vill ha dem så behöver man inte ge nåt extra alls.

Det konstiga är att jag pratade med en kompis häromåret som kände en kille som just gått ut som elektriker på gymnasiet, han behövde praktik men fick inte napp om anställning. Utländskt namn men tydligen väldigt duktig kille med bra betyg... Det råder jättebrist på elektriker. Men likförbannat vågar små firmor tydligen inte anställa nyutbildade och varför de stora inte kan ha en organisation som slussar in nya vet jag inte, kanske för att de sticker när de fått behörighet? Var det inte så på SAS och Flygvapnet, de utbildade piloter som sen drog vidare till andra bolag? (fast nu är väl piloterna arbetslösa istället?)

Som civilingenjör på ett av de större företagen i Sverige kan jag ibland förvånas att min arbetsgivare är rätt snål med förmåner, som avsaknad av julbord och konferensresor etc. Lönenivåer som inte direkt är ledande. Men jag tror de är väldigt bra på att suga upp och lära upp personal, några vill ha struktur och trygghet och stannar, andra drar vidare för högre lön och lite mer lull lull som julbord och finare kontor. Men i stort är man rädd om de anställda.

Kan det vara så att vissa branscher är både arbetsgivare och arbetstagare ständigt "otrogna" så ingen satsar på ett långsiktigt förhållande? Även om det är "bristyrken"? Dvs det är ingen ide att göra det bra för de anställda för de sticker likförbaskat efter nåt år vidare till bättre löner?

Det konstiga är att jag såg att Finland ligger väldigt bra till i hur folk mår, så det är lite förvånande att man som du beskriver skulle vara så eländig mot sina anställda....
Det handlar som sagt om en tvådelad arbetsmarknad. Enligt vad jag har hört av andra och enligt vad jag själv såg när jag var arbetslös och tänkte ta några månaders påhugg i Sverige så har ni precis samma tvådelning.
Min uppfattning är att de dumpade förhållandena finns i vissa branscher och vissa specialiteter inom vissa brancher. När några företag i samma bransch lyckas dumpa lönerna tvingas andra företag följa efter för att kunna konkurrera.
De korta arbetsförhållandena verkar ha minst fyra orsaker.
1. Folk säger upp sig i hopp om att kunna få någonting bättre. Man har ingen lust att vara lojal mot en arbetsgivare som hotar och utpressar och låter bli att betala lönen.
2. De lönedumpande arbetsgivarna vill inte ha samma anställda någon längre tid. När de anställda börjar lära känna varandra och märker att alla andra och inte bara de själva straffas för sin "oduglighet" med sänkt lön så är risken större att de gaddar ihop sig och börjar ställa krav i stället för att hålla tyst och skämmas för sin oduglighet.
3. Korttidsanställda som är förbjudna att höra till fack och arbetslöshetskassa har väldigt dålig position att kräva någonting alls. Den som går med i fack och arbetslöshetskassa får sparken.
4. Ansvaret för olycksfall och arbetsskador är lättare att trolla bort. En vanlig strategi är att företag hyr ut anställda åt varandra i flera steg. Många gånger får inte den anställda veta vilket företag man är anställd i. Hur bevisar man att asbesten i lungorna kom från en viss arbetsgivare när man har haft 10 eller 15 arbetsgivare de senaste 15 åren?
 
J Johnny Stenman skrev:
och får se när batteriet dör av kylan om du säger samma sak då. Och sen kommer aldrig jag i alla fall känna mig trygg i att sitta på ett packet som brinner fortare än något annat. Men men vad vet jag.
Du pratar som om det är någon mystisk teknologi i framtiden som vi inte vet hur den kommer fungera. Du vet att Tesla har sålt bilar här i Sverige i snart 10 år nu? Bilarna fungerar på vintern och brinner inte speciellt ofta heller.

Välkommen till 2021!
 
  • Gilla
Myckling och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går åt enorma mängder energi att skjuta upp ett enda kg massa.
Allt på en satellit eller rymdfarkost är superordentligt bantat för minimal vikt och strömförbrukning.

Jag var lite "sakkunnig" över valet av en mikroprocessor som skulle styra ett experiment som skulle få följa med upp i en satellit som hade lite plats över.
De hade fått en viktbudget på några hundra gram och en energibudget på typ 5W (jag kommer inte ihåg siffrorna helt, men det var ordentligt snålt med båda), men volymen de hade till förfogande var aningen mer generös. Det jag blev inblandad i var endast vilken µP som var mest strömsnål, det valdes en som hade ett viloläge på endast några µA, sen i låg klockhastighet endast drog någon enstaka mA. Men ändå en rätt frisk och modern 16-bitars (då, för nästan 20 år sedan).

Men lärdomen då var att uppskjutning alltid innebär att man jagar vartenda gram vikt. Och för att inte ha onödigt med solpaneler (vikt och volym där också) så jagas det även på energibehovet.
SpaceX Starship kommer att kunna ta över 100 000 kg, per uppskjutning. Inte riktigt klar än, men snart. Med sådan kapacitet öppnar sig nya möjligheter.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du pratar som om det är någon mystisk teknologi i framtiden som vi inte vet hur den kommer fungera. Du vet att Tesla har sålt bilar här i Sverige i snart 10 år nu? Bilarna fungerar på vintern och brinner inte speciellt ofta heller.

Välkommen till 2021!
Hur går det för de 10 år gamla bilarna?
Rullar de?
Var finns de?

/ATW
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Hur går det för de 10 år gamla bilarna?
Rullar de?
Var finns de?

/ATW
De rullar i el-salvador:crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det är ett problem för konsumenterna att det inte går så lätt att ta reda på varifrån alla komponenter i en produkt är tillverkade. Det kanske vore bra att införa en lag om fullständig varudeklaration?
Håll utkik efter PRC så vet du att det är kina. Tyvärr är det så att 99% av alla leksaker och nallar har den märkningen. Kollar alltid när pågen ska få något, vill helst köpa något från sverige men det är dessvärre omöjligt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vi kan vara ganska överens om att Sveriges bilparken håller ganska bra standard.
Det finns många länder som har sämre standard. Och det finns ju inget som hindrar att deras bilar byts ut mot våra och deras skrotas....
Det gör det redan. När de i Sverige skulle gå till skroten helt enkelt. Har en mycket nära bekant som köper upp bilar till skrotvärde, sen hämtar nån snubbe bilarna 5-10 000 stycket. Raka vägen till afrika eller något annat ställe =)
 
MultiMan MultiMan skrev:
SpaceX Starship kommer att kunna ta över 100 000 kg, per uppskjutning. Inte riktigt klar än, men snart. Med sådan kapacitet öppnar sig nya möjligheter.
1) inte till solen
2) det är lite lustigt att vi skulle försöka lösa våra energiproblem med att skjuta upp jättetunga metaller i rymden
3) det här är en av de sämsta idéerna någonsin.
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
De rullar i el-salvador:crysmile::crysmile:
Eller i EL-Alamein
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
F fiskbuggaren skrev:
1) inte till solen
2) det är lite lustigt att vi skulle försöka lösa våra energiproblem med att skjuta upp jättetunga metaller i rymden
3) det här är en av de sämsta idéerna någonsin.
Du hade inga argument att stöda dina svar på?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[länk]
jösses..
många elbilar har övergetts..
jaha men inte en enda förklaring varför...
måste vara totalt värdelösa om man överger fordonet...
En gammal Volvo 240.. har den bara soppa i tanken så har man värme...

Är det inte så i dessa elvispar?
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Eller i EL-Alamein
En och annan kommer nog smugglas till EL -fenbenskusten i Africa

Fördelen med att köra just elbil i Africa är att när elen är slut så kan man ta hjälp av en EL -efant
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Måste vara en klar fördel att äga en elbil i Norrköping, Eskilstuna, Borås eller Stockholm.

Får man slut på el ringer man djurparken och de kommer med en EL -efant (om de har några). På Kolmården har de i allafall
D(EL)FINER...
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.