B
Bor 10m från en genomfartsväg i Skåne. Huset ligger i en slänt och någon meter lägre än vägen. Det är en 50 väg med raksträcka framför huset som dessutom ligger i en nedförsbacke/uppförsbacke.

Folk kör som galningar. Låter sjukt mycket. Vet inte om det blir något konstigt ljudfenomen men stör mig något enormt. Tänkte inte alls på det när vi köpte huset. Ska ljudisolera alla luftventiler för att se om det blir bättre. Men jobbigt på sommaren när man är i trädgården. Många turister, MC, sportbilar som åker förbi. Plus alla lastbilar, EPAs och annat som körs året runt.

Rädd att barnen ska bli påkörda också när dom ska korsa vägen.

Om vi köper ett nytt hus i framtiden kommer jag aldrig köpa där det finns något som gör att det låter. Vill ha tyst så man kan höra fåglarna i lugn och ro!

Det konstiga är att jag har växt upp 10m från en 70 väg och kommer inte ihåg att jag någonsin störde mig på den. Och då låg nog folk på kanske 90 i snitt.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
B
D Dublin skrev:
Med risk för att det börjar bli lite väl OT:
[länk]
Ja det kan alltid bli värre. Nu känner jag mig lite bättre. Så illa är det inte.. ;)

Stackars människor!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bor ca 15m ifrån E4:an (100km/h förutom precis utanför vårat hus där det är en 70-sträcka), har dock en smal skogsdunge mellan väg och hus samt trädgården vätter på andra sidan av huset. Självklart hör vi trafiken men som många andra sagt så vänjer man sig. Bodde innan i en liten stad granne med sjukhus, var lika mycket rullians på trafik där som här pga ambulanser och folk som åkte till akuten dygnet runt. Självklart hade jag önskat bort trafikbullret om jag fick, men det funkar har vant mig så väl att jag tycker det är jobbigt när det blir för tyst haha!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett tips jag kan ge är att kika på huset/tomten när trafiken är som störst.
Dvs inte en regnig hösteftermiddag som när de taktiskt hade visningen på vårt hus. :rolleyes:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Ska vara i Borås
Jag läste om det huset för länge sen i nån artikel. De har problem med stenskott på fönsterrutorna.. hehe, inget drömläge direkt
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett tips jag kan ge är att kika på huset/tomten när trafiken är som störst.
Dvs inte en regnig hösteftermiddag som när de taktiskt hade visningen på vårt hus. :rolleyes:
Den gick jag också på. :confused:

Till TS - vägbeläggningen spelar stor roll med! När jag flyttade hit, 70-väg ca 10 m från huset, så var vägen gammal och gropig. Det hördes en del men man vande sig inne, ute var jag inte så ofta på den delen som gränsar mot vägen och eftersom jag bodde här själv så pratade jag mycket sällan därute.
Sedan gjorde de om vägen för något år sedan, först blev det ny fin svart asfalt och massa ljud försvann - helt underbart! Sen la de ny beläggning på vägen, ny slityta. Nu låter det som om lastbilarna kör genom hallen när man är inne och det går inte att prata utomhus när någonting åker förbi. Sambon och jag har en massa projekt ute men man får ideligen pausa när vi diskuterar för man hör inte vad man själv tänker när det åker förbi bilar/lastbilar. Värst är motorcyklister...

Trodde aldrig att det var så mycket lastbilstrafik när jag köpte stället, en 70 väg ute på landet liksom. Men i takt med att fler och fler kör efter GPS så har fler och fler lastbilschaufförer hittat att det går att gena här från E6 till E45 eller tvärtom. :lying:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är stor skillnad på att bo där det blir naturligt att folk bromsar/gasar och där de kan hålla jämn hastighet.

Bodde tidigare vid en 40-väg, men där det ofta hölls högre hastigheter pga lätt nerförsbacke från tidigare 80-väg. Värst var lastbilar som motorbromsade i nerförsbacken innan kurvan och likaså lastbilar samt äldre bilar som gasade på för att komma iväg uppför efter kurvan. Jag upplevde ljudet som betydligt behagligare längre bort på vägen där det var raksträcka och folk bara susade på i jämn hastighet.

Med det sagt så är det en fröjd för mig att bo på landet numera. Även om lite större vägar som ligger ett par kilometer bort kan höras stilla sommarmorgnar/kvällar, så är det inte ett öronbedövande "BRRROMBRROMBRRROM PSPPSPSSSSCSCCHHCHCHCHHHH" som en långtradare vräker ur sig när den motorbromsar ner från 60 till 30. Lägg då till ojämn vägbeläggning med lite lagningar som får det att skramla och smälla så tröttnar man fort.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej ,
Intressant diskussion. Vi har en villa längs Tylösandsvägen i Halmstad med mycket intensiv trafik utomhus sommartid då man vill vara ute i trädgården och sitta på altanen. Inslaget av motorcyklar och sportbilar är påtagligt. Man har byggt en trafikrondell strax nedanför vårt hus vilket innebär att när fordonet passerat rondellen trycker man på gasen, glöm hastighetsbegränsningen. Det ligger tydligen en tjusning i att ha fordon som bullrar så mycket som möjligt för vissa personer. Riktlinjer för detta finns för fordon men för motorcyklar ligger nivån betydligt högra än för bilar vilket myndigheternas beräkningsmodeller ej tar höjd för. Vi har gjort en omfattande egen bullerutredning genom mätning och drivit ärendet till miljödomstolen i 2 omgångar där domstolen slagit fast att den utredning som kommunen gjort ej håller måttet. Vi väntar nu på kommunens nästa steg. Det har på samma sträcka byggts två nya hus där man anlagt en bullervall mot vägen, då för nybyggen hårdare krav gäller. Vad gäller bullerplank har jag förstått att om du har grannens tillåtelse får du bygga ett sådant upp till 180 cm utan bygglov. Utan grannens godkännande enbart 85 cm, vilket knappt gör någon nytta.

Olle Hedenström
Halmstad
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Bor i ett mindre villaområde med 30 som högsta hastighet inom området, men med ca 150 meter till en större väg (R73) där det även finns en påfart från annan väg; hastigheterna har ändrats lite genom åren men det är i snitt 70 vid påfarten (oavsett vad skyltarna påbjuder), sen 80 och 100.
73:an går i en svacka precis i vårt område och det har funnits önskan om bullerplank sen många år tillbaka - skulle det byggas ett nytt område nu med liknande förutsättningar skulle ett plank vara med i beräkningen, men detta område är äldre (1930 ca) och vägsträckningen har ändrats och antal fordon har ökat betydligt.
Bullerskydd/plank är uppe nu igen eftersom vi boende tycker att kommunen tar detta för lättsinnigt.

Ändå, vad som är störande ljud är så personligt; trots detta med närliggande väg så störs jag endast utomhus på våren, innan träden har hunnit få löv. Inomhus med stängda fönster hörs ingenting, men jag vet att andra störs mer.
Jag är uppvuxen på Kungsholmen i Stockholm i lägenhet med närhet till både brandstation, sjukhus och polis så nattliga utryckningsfordon stör mig knappast.

Tror inte du behöver oroa dig för bullret men som andra nämnt, jag skulle ha staket för att slippa vara orolig för barn. Frispringande husdjur är annars den största oron.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har precis köpt ett hus som ligger 400 meter från en stor 90-väg med mycket tung trafik med öppet vatten i mellan. När vi var där i vintras hördes trafiken som ett bakgrundssus som inte störde. När vi kom dit i förra veckan för tillträdet och snön var borta fick vi en chock. Man hör varenda enskild bil väl och när lastbilarna kommer är det påtagligt. Huset vi köpt är ett gammalt torp i Norrland med en underbar stor trädgård och inga grannar över huvud taget, bara skog. Och så är det konstant motorljud. Vi är förtvivlade och vet inte vad vi ska göra då vi tänkte oss lugn och ro och fågelkvitter. Känns så otroligt svårt att man skulle kunna vänja sig vid detta...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Vi har precis köpt ett hus som ligger 400 meter från en stor 90-väg med mycket tung trafik med öppet vatten i mellan. När vi var där i vintras hördes trafiken som ett bakgrundssus som inte störde. När vi kom dit i förra veckan för tillträdet och snön var borta fick vi en chock. Man hör varenda enskild bil väl och när lastbilarna kommer är det påtagligt. Huset vi köpt är ett gammalt torp i Norrland med en underbar stor trädgård och inga grannar över huvud taget, bara skog. Och så är det konstant motorljud. Vi är förtvivlade och vet inte vad vi ska göra då vi tänkte oss lugn och ro och fågelkvitter. Känns så otroligt svårt att man skulle kunna vänja sig vid detta...
Snö är det effektivaste bullerplanket som finns, så vintertid lär det bli tyst. Ni kommer nog hursomhelst helst vänja er, men det kommer aldrig kännas lika bra som att bo längst upp på en återvändsgata utan trafik. Trafikljud suger men det kan bli bra ändå. Vi bor vid en liten lokalgata i Nacka skyltad med 40 men det är ändå störande tycker jag som är uppväxt på landet. Har dock vant mig vid detta efter 8 år
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Vi har precis köpt ett hus som ligger 400 meter från en stor 90-väg med mycket tung trafik med öppet vatten i mellan. När vi var där i vintras hördes trafiken som ett bakgrundssus som inte störde. När vi kom dit i förra veckan för tillträdet och snön var borta fick vi en chock. Man hör varenda enskild bil väl och när lastbilarna kommer är det påtagligt. Huset vi köpt är ett gammalt torp i Norrland med en underbar stor trädgård och inga grannar över huvud taget, bara skog. Och så är det konstant motorljud. Vi är förtvivlade och vet inte vad vi ska göra då vi tänkte oss lugn och ro och fågelkvitter. Känns så otroligt svårt att man skulle kunna vänja sig vid detta...
Det finns nog inte mycket att göra.
På vintern i Norrland ligger det snö på vattnet och ofta mycket på träden = effektiv ljuddämping.
På sommaren öppet vatten emellan = ingen ljuddämpning alls

Äger ni marken på andra sidan det öppna vattnet kan ni ju kolla med kommunen om ni kan få bekosta och bygga bullerplank där närmast vägen. Annars måste ni fråga om ni får bygga på er tomt.
För att det ska klassas som så störande buller att vägverket betalar bullerplanken ska ni i snitt över dygnet ha över 65dB(tror jag det var)

Jag bor ca 20m från (på en höjd ovan) en väldigt trafikerad väg med mycket lastbilar.
och jag har 64db som top notering (inte snitt över dygn) vid vissa lastbilar.
Dock är det är sällan man tänker på trafiken som sådan inkl lastbilarna
Personligen störs jag mer av motorburen ungdom med stereoanläggningar i bilen som kan överrösta rockkonserter! Och då är det kombinationen ljudvolym och skit-musik (enl mitt tycke) som är störande.

Enda trösten jag ser för eran del är att ni förhoppningsvis kommer att vänja er. (det gick för mig fort iaf)
 
S surfarn skrev:
Snö är det effektivaste bullerplanket som finns, så vintertid lär det bli tyst. Ni kommer nog hursomhelst helst vänja er, men det kommer aldrig kännas lika bra som att bo längst upp på en återvändsgata utan trafik. Trafikljud suger men det kan bli bra ändå. Vi bor vid en liten lokalgata i Nacka skyltad med 40 men det är ändå störande tycker jag som är uppväxt på landet. Har dock vant mig vid detta efter 8 år
Jaaa det blev tydligt hur bra snön fungerade som ljuddämpning. Vi får helt enkelt hoppas att vi vänjer oss...
 
Ja tyvärr äger vi inte marken där. Och plank på vår egen mark blir nog helt verkningslös tyvärr. Ljudet är inte heller högt nog för att få en åtgärd från tragikverket.
Det är ett stort renoveringsprojekt vi ska dra igång och det känns motigt nu när vi inte ens vet om vi klarar av/vill bo där.
M MrDizzy skrev:
Det finns nog inte mycket att göra.
På vintern i Norrland ligger det snö på vattnet och ofta mycket på träden = effektiv ljuddämping.
På sommaren öppet vatten emellan = ingen ljuddämpning alls

Äger ni marken på andra sidan det öppna vattnet kan ni ju kolla med kommunen om ni kan få bekosta och bygga bullerplank där närmast vägen. Annars måste ni fråga om ni får bygga på er tomt.
För att det ska klassas som så störande buller att vägverket betalar bullerplanken ska ni i snitt över dygnet ha över 65dB(tror jag det var)

Jag bor ca 20m från (på en höjd ovan) en väldigt trafikerad väg med mycket lastbilar.
och jag har 64db som top notering (inte snitt över dygn) vid vissa lastbilar.
Dock är det är sällan man tänker på trafiken som sådan inkl lastbilarna
Personligen störs jag mer av motorburen ungdom med stereoanläggningar i bilen som kan överrösta rockkonserter! Och då är det kombinationen ljudvolym och skit-musik (enl mitt tycke) som är störande.

Enda trösten jag ser för eran del är att ni förhoppningsvis kommer att vänja er. (det gick för mig fort iaf)
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Ja tyvärr äger vi inte marken där. Och plank på vår egen mark blir nog helt verkningslös tyvärr. Ljudet är inte heller högt nog för att få en åtgärd från tragikverket.
Det är ett stort renoveringsprojekt vi ska dra igång och det känns motigt nu när vi inte ens vet om vi klarar av/vill bo där.
Gör det bästa av situationen och köp lite gran plantor som ni nån kväll planterar på andra sidan vattnet som växer upp tiil en fin granhäck på några år. Då blir ljudet mer diffust och mindre påträngande.
Dock kanske inte helt lagligt o häcken kan bli nedkapad då det ska röjas.... då "råkar" ni planera lite mer...

Sen som sagt, man vänjer sig fort om nan accepterar att det är så det är (och man ev fuskat enk ovan)

Det är nog de enda råd jag kan ge
 
  • Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.