S Styrman_jansson skrev:
Någonstans mellan 5000-7000 mil körning med en gammal fossilare innan man går break-even med elbilen. För t.ex. min gamla Farfar som kör runt 500 mil om året tar det 10-14 år innan man är där.

För någon som kör medelkörsträckan i Sverige, 1100mil om året, tar det 4,5-6,3 år innan man är där. Byter man då bil var 3:e år kan man ju undra var miljövinsten är...
Källa?

Såhär säger google

Över sin livscykel släpper elbilen då ut 80 procent mindre CO2 jämfört med motsvarande dieselbil och 81 procent mindre än motsvarande bensinbil. Redan efter 1 150 mil är elbilen bättre för miljön. Det kan jämföras med att medelsvensken i snitt kör 1 200 mil per år.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Och om man byter bil var tredje år, innebär det att man skrotar den då? :thinking:
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och om man byter bil var tredje år, innebär det att man skrotar den då? :thinking:
Nej den går såklart till andrahands marknaden.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Och om man byter bil var tredje år, innebär det att man skrotar den då? :thinking:
beror väl på hur vårdslös du är med den;)
Annars så byter du väl bara..
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
OM vi för en sekund låssas att elbilen är sämre för klimatet. Så är det ändå bättre för lokalmiljön
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej den går såklart till andrahands marknaden.
Det var en retorisk fråga till @Styrman_jansson men du hann emellan =)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maskintok skrev:
beror väl på hur vårdslös du är med den;)
Annars så byter du väl bara..
Det var det som var min poäng, man får kika på bilens livslängd, inte bara de första åren.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var det som var min poäng, man får kika på bilens livslängd, inte bara de första åren.
precis sedan på modell och vilka som har mest med problem inom 5 år efter tillverkning..
Men i regel så är det väl runt 15 år innan en bil hamnar hos en bil demontering... om ingen olycka skett:thinking:eller totalt motorhaveri..
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Källa?

Såhär säger google
Jag räknar på ett co2 utsläpp per kW/h batteri på runt 150kg, dvs runt 9 ton co2 utsläpp sker för en elbil med batteri på 60kWh.

Här har du källan på 150kg per kW/h;
https://www.ivl.se/toppmeny/press/p...pport-om-elbilsbatteriers-klimatpaverkan.html

Jag medger dock att jag avrundat 146kg/kW/h till 150…

Sedan tar jag angiven co2 per km enligt WLTP för den gamla ICE bilen.
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Och om man byter bil var tredje år, innebär det att man skrotar den då? :thinking:
Nej men det finns naturligtvis ett samband mellan hur ofta folk byter bilar och hur många som produceras. Därmed finns det också ett samband mellan frekvens på bilbytande och utsläpp vid produktion.

Annars skulle vi kunna byta bil 1 gång i månaden utan att det påverkar produktion och därmed utsläppen.
 
Maskintok skrev:
precis sedan på modell och vilka som har mest med problem inom 5 år efter tillverkning..
Men i regel så är det väl runt 15 år innan en bil hamnar hos en bil demontering... om ingen olycka skett:thinking:eller totalt motorhaveri..
Vill minnas att det är 16år, oavsett anledning.
Det är ju sällan man skrotar en bil för att den blir för gammal, utan där är nått som gör att den inte längre är värd att reparera :thinking:
 
Marike
Dilemma är att om man bara kör lite, några hundra mil om året, så måste elbilen ändå stå på underhållsladdning hela året. Gissar att den då är lika smutsig som min gamla opel.
 
Sedan skall vi ju komma ihåg att för många av oss är de enda tillgängliga elbilarna sådana som har slutkörda batterier som inte går att ladda.
Vilket i praktiken betyder att elbilen drivs av en gammal Perkins eller Sisu eller Bolinder dieselmotor av 70-talsmodell som står på en släpkärra och driver en generator som kontinuerligt matar bilen med ström.

Därför blir hela propagandan om elbilarnas miljövinster väldigt hypotetisk. Det blir litet som att spekulera om ett nytt flygande transportmedel där man är överens om att inte beakta gravitationen i diskussionen.

Sanningen är att för väldigt många av oss är en 15-20 år gammal bil det nyaste vi någonsin kan ha råd med.
 
S Styrman_jansson skrev:
Nej men det finns naturligtvis ett samband mellan hur ofta folk byter bilar och hur många som produceras. Därmed finns det också ett samband mellan frekvens på bilbytande och utsläpp vid produktion.

Annars skulle vi kunna byta bil 1 gång i månaden utan att det påverkar produktion och därmed utsläppen.
Jag är lite osäker på vad du är ute efter, men rent krasst är det ju bilens livslängd som är intressant, inte hur länge första ägaren äger den.
Givetvis är det bättre om vi behöver producera färre antal bilar, men om en bil ska produceras är det bättre att den är en elbil än en förbränningsbil.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill minnas att det är 16år, oavsett anledning.
Det är ju sällan man skrotar en bil för att den blir för gammal, utan där är nått som gör att den inte längre är värd att reparera :thinking:
:crysmile:1 år hit eller dit.. skrev runt 15år..
men det är inte åldern utan vad som sitter i dessa fordon som avgör..
många av de fordon som är 15-20år är ganska dyra att åtgärda med vissa saker...
Eller så har de den där kedjesträckaren som fick lite fnatt rätt som det var och slackade av eller spände för hårt att ventilerna och kolvarna slog ihop...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.