R Robert-san01 skrev:
Var på mässa i Tyskland och hittade en fin "sladd" för att ladda elbilar. Har utbytbar "handske" så du kan enkelt växla mellan 32, 16, CEE, Schuko, Type2 osv. (Även UK adapter.) Den är uppkopplad med BT och Wifi och stöder Sol-boost.

Kontakterna har även temp övervakning och stryper om den blir överhettad.

Såg ut att vara ett riktigt vettigt alternativ som funkar både som hemma och reseladdare.

[länk]
Snygg men är det inte att skapa en lösning på ett ickeproblem. Om väggdelen istället för en specialkontakt med övergångar till normala kontakter har en cee-16 i änden så går det ju att sätta en valig adapter till vad man nu vill ha eller missar jag något?

Har inte sett någon typ2 hane till cee-16 hona så det kanske blir svårt att använda samma sladd till både trefasuttag som till laddboxar.

Edit: googlade lite. Det verkar visst finnas

https://eauto.si/metron-shop/product/adapter-type-2-din-3-x-16-a/
 
T toolman77 skrev:
Snygg men är det inte att skapa en lösning på ett ickeproblem. Om väggdelen istället för en specialkontakt med övergångar till normala kontakter har en cee-16 i änden så går det ju att sätta en valig adapter till vad man nu vill ha eller missar jag något?

Har inte sett någon typ2 hane till cee-16 hona så det kanske blir svårt att använda samma sladd till både trefasuttag som till laddboxar.

Edit: googlade lite. Det verkar visst finnas

[länk]
Det normala är att använda sladden med adapter och ett 316 eller 332 uttag. Specialkontakten tog man fram för att uppfylla Tysklands krav för att få deras investeringsstöd likt den Grön teknik ROT vi har på 50%.
 
Redigerat:
T toolman77 skrev:
Såg att jula tagit in en ny laddbox med 16 handske till typ 2
6 499:- :surprised::cry: Vad sjutton består en sån där sladd av? Finns det några rimliga förklaringar till detta pris eller är det bara ännu bristande konkurrens?
 
Alfredo Alfredo skrev:
6 499:- :surprised::cry: Vad sjutton består en sån där sladd av? Finns det några rimliga förklaringar till detta pris eller är det bara ännu bristande konkurrens?
Goda marginaler i en sådan pryl, en liten enkel dator samt en kontaktor (och kanske en DC-JFB).
Borde inte kosta mer än någon tusenlapp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
6 499:- :surprised::cry: Vad sjutton består en sån där sladd av? Finns det några rimliga förklaringar till detta pris eller är det bara ännu bristande konkurrens?
Du kan köpa en likadan (ungefär) för 1500kr från Kina, inklusive moms och frakt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
6 499:- :surprised::cry: Vad sjutton består en sån där sladd av? Finns det några rimliga förklaringar till detta pris eller är det bara ännu bristande konkurrens?
I det kapitalistiska system med fri företagsamhet som vi lever i finns det ingen direkt koppling mellan tillverkningskostnad på en vara och salupris. Salupriset handlar helt enkelt om vad man tror sig kunna sälja varan för,
 
E elmont skrev:
I det kapitalistiska system med fri företagsamhet som vi lever i finns det ingen direkt koppling mellan tillverkningskostnad på en vara och salupris.
Jag tror nog de fina marknadsmekanismerna trots allt kommer att verka i riktning mot i alla fall viss koppling när dessa sladdar om några år finns "överallt".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E elmont skrev:
I det kapitalistiska system med fri företagsamhet som vi lever i finns det ingen direkt koppling mellan tillverkningskostnad på en vara och salupris. Salupriset handlar helt enkelt om vad man tror sig kunna sälja varan för,
Om det finns stor marginal så kommer fler att försöka tar marknadsandelar. Så priset blir till slut en rimlig marginal. I alla fall på den här typen av prylar med en någorlunda stor marknad.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
en liten enkel dator samt en kontaktor (och kanske en DC-JFB). Borde inte kosta mer än någon 1.5 x tusenlapp.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det blev en blaupuknkt laddare från jula. Trots överpriset är det det billigaste jag hittat efter mitt begov att ladda på två olika ställen.

Den laddar just nu en kia Eniro från vanligt vägguttag med 8A via en schucko till cee adapter. Verkar fungera bra.

På fredag blir det test med trefasladdning :)
 
Ctek-appen och jag, del fem
Jag vet inte om de uppdaterat appen eller om jag slutat vara dum i huvudet, men nu är jag mycket mer nöjd än för några veckor sedan. (Vissa saker nedan kanske alltid funkat och gått, men i så fall har jag inte fattat det.)

Jag hade ju framför allt problem att se vilket regelverk som styrde över vilket, men det går (nu) bra. Grunden är de schemalagda inställningarna, men man har alltid kunnat köra över dem om de varit insktiverade. För egen del har jag exempelvis ett avstängt dagtidsschema.

Vad som nu är tydligt är att om man tvingar igång laddaren utanför aktivt schema så går den då på den tidens inaktiva schema. Mitt dagtidsschema är exempelvis på 6 A för att lämna ordentligt med ström till matlagning och liknande. Så måste det laddas dagtid går det att styra med vilken effekt det får ske just den tiden.

Det finns också en tydlig knapp, återgå till schema, som gör att man kan testa att laddaren går som den ska när man ansluter den, sen låta den vänta till när man vet att elpriset går ner.

Nästa önskemål på den noten vore kanske en boosterknapp, så man kanske tre timmar kunde ladda med den maximala styrkan man tillåter laddaren att ta. Det vore dock mest en kul grej, även om det finns en nytta.

En annan grej jag skulle gilla är om den senaste laddningen kom upp i förteckningen via wifi. Jag har diskuterat det här ovan och tror att det har att göra med att hålla nere datatrafiken, men den skickar datapaket med om den laddar/stannat, så att ta med laddmängd på pågående laddning kan inte vara en stor grej.

Något som finns på startsidan på appen (som kan vara en rest av mer basala funktioner) är max laddström. Numer tror jag att den är en begränsning sv vad laddaren får ta ut oavsett schema, men den har länge förbryllat mig och borde gömmas på en inställningssida tillsammans med den ointressanta ledintensitet.

Men nu är vi alltså kompisar igen, Ctek-appen och jag. Vi får väl se hur den relationen är vid nästa eventuella uppdatering här.

Skärmdump av CTEK-appens hemskärm med laddhistorik och inställningar för max laddström och LED intensitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av Ctek-app med öppet laddningsschema, visar schemalagda tider för dag och natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[länk]

Den alltså? Intressant med något basic från en känd leverantör.
Precis den blev det. Första exet var någon form av måndagsexemplar. Den ballade ut när det blev för kallt och det var ett relä som klickade i den utan att laddningen startat. Måndagsexet byttes till en som sedan dess fungerat utan problem.

Har inte testat tidsfördröjningsfunktionen utan har laddaren alltid ställd på 8A och har aldrig haft problem med att det inte är fulladdat (till 80%) när jag ska i väg.

Vad jag kan se så drar värmen i bilen ca 800w när sladden är i vilket är bra mycket mindre än en kupévärmare och motrorvärmare.
 
T toolman77 skrev:
Precis den blev det. Första exet var någon form av måndagsexemplar. Den ballade ut när det blev för kallt och det var ett relä som klickade i den utan att laddningen startat. Måndagsexet byttes till en som sedan dess fungerat utan problem.

Har inte testat tidsfördröjningsfunktionen utan har laddaren alltid ställd på 8A och har aldrig haft problem med att det inte är fulladdat (till 80%) när jag ska i väg.

Vad jag kan se så drar värmen i bilen ca 800w när sladden är i vilket är bra mycket mindre än en kupévärmare och motrorvärmare.
Viktigare är vad som matar värmen i bilen, i min bil så hämtas energin från batteriet som då töms för att laddströmmen vid fullt batteri är begränsad. Detta gör att min bils batteri töms trots att den är ansluten till elnätet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.