A
P pmd skrev:
Du invände mot mitt påstående om att växthuseffekten och den globala uppvärmningen är inte en politisk fråga utan en vetenskaplig fråga. Hur denna vetenskap är finansierad är inte relevant. De vetenskapliga rönen står på egna ben.
fortfarande fel analys..
Detta jag skrivit här handlar inte om det.
vilket du borde ha vetat om du läst.
Det är en generell åsikt om detta.

diskutera uppvärmning eller annat sådant med er.. det går ju bara till ved sen blir ni som en sekt...
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lät ju inget vidare med pensionen där för den jag svarade på.
Pensionseländet kan vi nog lasta sossarna mest för. Det finns väl ingen som lyckats få en dräglig pension utan att spara själv? Denna sanning har det dock talats tyst om genom åren, och det senaste förslaget från V handlade om att pengar som de som har betalat in till den allmänna pensionen ska ges till dem som inte har betalat in.

Jag tror inte att Maggan gillade det, men hon räddades av gonggongen.
Men det är klart det är svårare hävda sig om det finns fler som kan göra samma sak
Eller så blir man starkare ju fler man är.
 
A
P pmd skrev:
Du invände mot mitt påstående om att växthuseffekten och den globala uppvärmningen är inte en politisk fråga utan en vetenskaplig fråga. Hur denna vetenskap är finansierad är inte relevant. De vetenskapliga rönen står på egna ben.
Det handlade om att vetenskap är lika mycket beroende av politiska beslut som av privata investeringar... Kanske till och med mer av statliga bidrag...
speciellt för att kunna behålla sin ställning som oberoende..
 
P
R RoAd skrev:
Återigen är jag inte ute efter att pissa på svetsare, men yrket är inte en uppvisning i strategiskt tänkande.
Det tror jag förvisso är sant, men man måste kunna tänka taktiskt, vilket också är en övning i framförhållning. Det gäller de flesta yrken och så även hantverksyrken.
 
P
Maskintok skrev:
svårt att läsa?
eftersom du tänkte och läste fel vid förra inlägget om detta så....
utan politiska beslut om att finansiera forskning så vore alla vetenskapsmän och forsknings resultat väldigt reducerade..
Fundera lite på varför du ganska ofta känner dig nödsakad att fråga någon om den har svårt att läsa. När ett budskap inte är kristallklart så är det oftare avsändaren som har misslyckats än mottagaren.

Din fråga i inlägg #2526 har ingen bäring på det inlägg du kommenterade.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Fundera lite på varför du ganska ofta känner dig nödsakad att fråga någon om den har svårt att läsa. När ett budskap inte är kristallklart så är det oftare avsändaren som har misslyckats än mottagaren.

Din fråga i inlägg #2526 har ingen bäring på det inlägg du kommenterade.
enkelt.
Det är vad andra här skrivit åt mig.. Sedan har det visat sig att de inte läst riktigt vad jag har menat...

Jo det har ju det..
För skriver man fel, fast att det egentligen ligger sanning i det så får man denna fråga.
 
P
Maskintok skrev:
Anna hedberg och Gunnar Fond.. Rudolf Meidner.
var väl för att öka inflytandet över näringslivet.. 1971 har jag för mig att de pratade om dessa på en LO kongress...
Ja, löntagarfonderna hade lett till att fackföreningarna hade tagit över näringslivet.
 
P
Maskintok skrev:
Är inte det lite i betraktarens öga också?
samt att det är flera andra partier som. orsakat större skada de sista 7 åren än S..
Ja, alla ser på rikspolitiken med egna färgade glasögon. Vilket parti som har ställt till med mest skada beror nog på vad man ser som skada eller nytta. Det mest skadliga tror jag är låsningen mellan S och M. De två partierna är som hund och katt trots att de förmodligen skulle kunna göra upp om ganska mycket.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
De har sitt förflutna... tror nog att en hel del gömmer sig där...
Åtminstone C har haft några nazister i rullorna, men om jag inte minns fel så var det bra länge sen. Jag känner inte till att S har haft nazister som medlemmar, men någon kanske kan korrigera min okunnighet om det?

Jag får väl upprepa: När SD inte längre behöver utesluta nazister så ska jag börja betrakta SD som ett parti med stadig demokratiskt grund.

För att vara konsekvent så ska jag naturligtvis betrakta alla andra partier på samma sätt, så frågan är då om det finns något annat parti som har behövt rensa ut nazister på sistone?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Äsch så jäkla beroende av USA är vi inte..
Jo, utan USA står sig Europa slätt militärt mot Ryssland.
visst Ryssland vill spänna sina muskler..
Och visa sig starka.. Men det finns andra länder som är värre.
Vilka andra länder?
Det är ett typ av krig om energi i Europa... Ryssland vill ha genom påtryckningar sina gasledningar... Och kunna styra och ställa..
Medans länderna som är beroende av denna gas borde ha sett detta kommit för länge sedan...
Ja, det är rätt konstigt att Tyskland villigt gjorde sig beroende av rysk gas. De hade massor av kärnkraftverk som de hade kunna utnyttja istället.
 
P
Maskintok skrev:
fortfarande fel analys..
Detta jag skrivit här handlar inte om det.
Håller du alltså med om att växthuseffekten och den globala uppvärmningen inte är en politisk fråga utan en vetenskaplig fråga?
 
P
Maskintok skrev:
Det handlade om att vetenskap är lika mycket beroende av politiska beslut som av privata investeringar... Kanske till och med mer av statliga bidrag...
speciellt för att kunna behålla sin ställning som oberoende..
Tror du alltså att vetenskaplig forskning till största delen är politiskt styrd?

Hur behåller man sin ställning som oberoende i så fall?
 
P
Maskintok skrev:
enkelt.
Det är vad andra här skrivit åt mig.. Sedan har det visat sig att de inte läst riktigt vad jag har menat...
Lösningen på det problemet är att du börjar skriva vad du menar.
För skriver man fel, fast att det egentligen ligger sanning i det så får man denna fråga.
Det där är ett praktexempel på en mening som är extremt svårtolkad.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns icke-statliga finansiärer av vetenskaplig forskning.

Vetenskaplig forskning innebär inte att forskarna tar fram rapporter som tillfredställer politiker. Då vore det inte vetenskap. Du får nog ta reda på lite om hur forskarvärlden fungerar.
Det finns en annan sida av detta som man inte bör glömma. Mycket av forskning finansieras förvisso via utlysningar från div statligt finansierade institut, det anges ganska noggrant vad som kan finansieras inom de olika programutlysningarna.

Det finns en hel del politiska ställningstaganden i de kriterier som ska uppfyllas för att få forskningsmedel beviljat vilket de flesta som sökt forskningsmedel blivit varse. En del av dessa kriterier är rent trams i många projekt, som att det alltid ska finnas tydligt definierade genusperspektiv osv. Forskningsmedel utlyses efter fastlagda mål och en agenda, kan du inte passa in ditt projekt i detta så får du inga medel. Så enkelt är det.

Jag skulle säga att din idealbild är fin, men dessvärre inte sann.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.