R Rkarlsson skrev:
Hur många gamla saabar har ni i vasastan?

Farsans 54 år gamla bil spyr ingen vit rök alls ;) Den går dock inte så många mil att folk blir så besvärade och den går inte i någon stad.
Finns inte så många gamla bilar i city. Men i landet i stort finns det. Ofta är det miljönissar som sportar dem också :)

30 år gammal bil har väl nästan katalysator iaf :p
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns inte så många gamla bilar i city. Men i landet i stort finns det. Ofta är det miljönissar som sportar dem också :)

30 år gammal bil har väl nästan katalysator iaf :p
från 1987och framåt..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns inte så många gamla bilar i city. Men i landet i stort finns det. Ofta är det miljönissar som sportar dem också :)

30 år gammal bil har väl nästan katalysator iaf :p
Nej det såg ganska nytt ut när vi var där uppe. En och annan gammal rackare i utkanterna.
30 bör det vara katalysator japp.
Det är raka rör på farsans. Men det stör ingen det heller, Låter inte så mycket när man gasar lugnt. Klart den ska få rulla, finare skick än många 1 år gamla med =)
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
från 1987och framåt..
87 och 88 fick man katalysatorrabatt, och det var väl samtidigt första året man kunde köpa en Svensksåld bil med katalysator från fabrik (såvitt jag förstått, dvs 1986 och tidigare fanns inga katalysatorbilar att köpa nya)
1989 blev det lag på katalysator (eller det blev väl ett avgaskrav som endast kunde uppfyllas med katalysator?)

Att många bilmärken fanns i årsmodell 88A och 88B beror på rabatten.
88B är egentligen 89'or, men var tvungen att ha årsmodell 88 i pappren om katalysatorrabatten skulle lösa ut.
Som ni vet börjar nästa årsmodell säljas några månader före årsskiftet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kom ihåg att det lukta prutt om de tidiga katalysatorerna :)
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kom ihåg att det lukta prutt om de tidiga katalysatorerna :)
Jag tror det var bensinen ...
Att den hade högt svavelinnehåll.

Men OBS, jag tror. Har någon säker information så lyssnar jag gärna ...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Du är nog överkänslig, i det sammanhang jag lever har det varit helt riskfritt att säga att man föredrar bensinbil över diesel, jag gör detsamma och aldrig blivit utfryst eller exkluderad för att jag haft den uppfattningen.
Jag föredrar fortfarande diesel framför bensin. Diesel ger i allmänhet mindre utsläpp av växthusgaser.
 
P
engs engs skrev:
Man fick addera typ 30% på priset på etanolen har jag för mig då då man skulle jämföra, då den drog mer med etanol.

Dock gick den bättre på etanol också så det var ett plus.
Vad menar du med bättre här?
 
Import av vin är väl en riktig miljöbov. Transporteras hit av gamla dieseldrivna dragbilar som tänkas med fuldiesel och kör på utslitna däck som är livsfarliga på vintern. Alternativt flygs de in till landet med stora utsläpp och contrails som förstör klimatet. Eller via båt som drivs av bunkerolja med extrema svavelutsläpp. Nej värnar du om miljön skippar du vinet.;)
 
P
Marike Marike skrev:
I en demokrati stänger man inte ute någon, varken höger eller vänster.
Jag håller med om det i allmänhet, men odemokratiska partier behöver man inte samarbeta med. Man har inget för att samarbeta med varken kommunister eller fascister eftersom deras mål är att avveckla demokratin.
 
A
P pmd skrev:
Vad menar du med bättre här?
högre oktan.. mer fart under huven..
Men dricker mer... (y)
 
R Rkarlsson skrev:
Nej, att om folk som inte har 500 000 kr i fickan ska inte känna sig sämre för att de köper en bensin eller dieselbil för under 100 tusen. De är inga större miljöbovar så sett. Det är miljövidrigt att skrota en bil som har 20-30 år kvar.
Absolut ska inga bilar skrotas i förtid.
Tror faktiskt att vi alla är överens om de.
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så svetsa är inget kvalificerat arbete?
Att svetsa rostfria fogar är ganska kvalificerat, men att svetsa vanliga stålfogar i staketstolpar är inte så värst kvalificerat.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ganska ointressant om han var bra eller dålig på att svetsa, det är inte en relevant kunskap för hans ämbete. Vi vet att han är inkompetent som statsminister/partiledare.
Vet vi det? Har inte småpartierna och då främst (mp) påverkat politiken även vad gäller bilar, bränslen i orimligt hög grad under Lövens tid?
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt under 3 års utbildning är ju okvalificerat ;)
Det låter lite snävt. Jag har svårt att tro att så värst många tioåringar kan utföra ett kvalificerat arbete. :cool:
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.