A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ingår i hyran
Jo det förstod jag..
Men det är ju fan inte gratis... :thinking:
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ok, då behöver varken du eller de anställda det utan ni tar er fram på kickbike och har SL kort
Ja, jag cyklar eller går.
 
A
Anders, nu kan jag säga...
Att du hade helt rätt om MA...
satans Ygeman.... igen... helvete... hur fan kan man vara så jävla dum.... :seenoevil::seenoevil::dizzy::dizzy:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det förstod jag..
Men det är ju fan inte gratis... :thinking:
Jo om man är konsult och är på kundens kontor men själv saknar körkort och bil
 
  • Haha
1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej jag irreterar mig med lane assist i typ alla bilar är att om man släpper ratten studsar bilen som en flipper-kula mellan höger och vänster linje. Varför inte bara låta bilen köra i mitten snyggt. Hade varit skönt vid motorväg
minV60 cc -21 ligger precis mellan linjerna. Aldrig upplevt något studsande. Funktionen används i princip varje dag.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jo om man är konsult och är på kundens kontor men själv saknar körkort och bil
Både anställda och konsulter med elbil laddar gratis där. Har en annan vän som kört elhybrid i flera år. Han har problem nu att bensinen i tanken blivit dålig. Han laddar på sitt arbete varje dag. Inte direkt nyheter folk gör så.

Jag har haft körkort i över 20 år, dock inte ägt bil sedan jag flyttade till stan.
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Nä du menade väl på att jag hade fel i att det är politiken som sätter förutsättningarna för forskning?
utan tillskjutna medel så skulle det bara vara privat sponsrade forsknings resultat som fanns och de är ytterst osäkra att lita på fullt ut... Eller har jag misstolkat dig?
förklara isåfall
Du skrev
Maskintok skrev:
utan politiska medel så skulle inte vetenskapen ha förutsättningar för att forska.
Och det är ju inte sant. All forskning är inte betald av politiken, eller staten, om du så vill.

Men mängden forskning skulle minska, men inte så fantastiskt mycket, det finns mycket privat forskning.
Största skillnaden kanske blir vad det forskas på, grundforskning, där man inte ser något användningsområde av i närtid, kommer få svårt att få finansiärer.
Forskning som inte ger ekonomisk nytta i sig självt, kommer få svårare att få finansiärer.

Jag skulle kunna ta upp något exempel där grundforskning skett på universitet, bekostat av staten, sen avknoppats till bolag, där privat finansiering sker, och så blir det slutligen till stora Svenska exportinkomster.
Iom att jag finns här i Uppsala så vet jag och kan nämna några av våra stora medicinbolag. Men även ett som hade med solceller att göra, nu gick det senaste inte helt klockrent, jag vet inte statusen just nu, men tror att det är kinesiska ägare nu, om verksamhet alls sker.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, om man inte är självförsörjande. Man kan också tänka sig att man gör elmarknaden mindre, där länder med liknande produktionsförutsättningar deltar. Tex, Norge, Sverige finland.
Viktiga beslut i EU fattas av ministerrådet, helst i enighet men en kvalificerat majoritet kan fatta ett beslut. Kvalificerad majoritet definieras lite småkrångligt i det här fallet, och inte på vanligt sätt, för att ta hänsyn till olika befolkningsmängd i medlemsländerna. Det finns en del andra krångliga regler också.

Att bryta upp den nuvarande elmarknaden vore alltså ingen enkel sak. Att Sverige skulle kunna bryta sig loss på egen hand är tämligen utsiktslöst.

Den här typen av förändringar kan bara ske på mycket lång sikt och med (åtminstone nästan) konsensus bland medlemsländerna.
 
M Move105 skrev:
minV60 cc -21 ligger precis mellan linjerna. Aldrig upplevt något studsande. Funktionen används i princip varje dag.
Fick lära mig i denna tråden det finns två lägen lane assist och pilot eller vad den nu hette. Ska prova nästa gång jag får en Volvo som hyrbil :)
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du skrev

Och det är ju inte sant. All forskning är inte betald av politiken, eller staten, om du så vill.

Men mängden forskning skulle minska, men inte så fantastiskt mycket, det finns mycket privat forskning.
Största skillnaden kanske blir vad det forskas på, grundforskning, där man inte ser något användningsområde av i närtid, kommer få svårt att få finansiärer.
Forskning som inte ger ekonomisk nytta i sig självt, kommer få svårare att få finansiärer.

Jag skulle kunna ta upp något exempel där grundforskning skett på universitet, bekostat av staten, sen avknoppats till bolag, där privat finansiering sker, och så blir det slutligen till stora Svenska exportinkomster.
Iom att jag finns här i Uppsala så vet jag och kan nämna några av våra stora medicinbolag. Men även ett som hade med solceller att göra, nu gick det senaste inte helt klockrent, jag vet inte statusen just nu, men tror att det är kinesiska ägare nu, om verksamhet alls sker.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du skrev

Och det är ju inte sant. All forskning är inte betald av politiken, eller staten, om du så vill.

Men mängden forskning skulle minska, men inte så fantastiskt mycket, det finns mycket privat forskning.
Största skillnaden kanske blir vad det forskas på, grundforskning, där man inte ser något användningsområde av i närtid, kommer få svårt att få finansiärer.
Forskning som inte ger ekonomisk nytta i sig självt, kommer få svårare att få finansiärer.

Jag skulle kunna ta upp något exempel där grundforskning skett på universitet, bekostat av staten, sen avknoppats till bolag, där privat finansiering sker, och så blir det slutligen till stora Svenska exportinkomster.
Iom att jag finns här i Uppsala så vet jag och kan nämna några av våra stora medicinbolag. Men även ett som hade med solceller att göra, nu gick det senaste inte helt klockrent, jag vet inte statusen just nu, men tror att det är kinesiska ägare nu, om verksamhet alls sker.
var står det all forskning?
Har jag inte skrivit det så menar jag inte det heller.

Du har missat ganska rejält med ditt inlägg mot vad jag skrev... Och eftersom en viss annan har gillat så är det ingen idé att rätta heller.. Då det handlar om annat än att förstå..
 
P pmd skrev:
Det är väl onödigt att elda olja om det inte behövs?
Jag tror du missade komiken i det jag beskrev. För övrigt behövde de inte elda under hösten, de tjänade helt enkelt på det. Vilket är tragiskt i sig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fick lära mig i denna tråden det finns två lägen lane assist och pilot eller vad den nu hette. Ska prova nästa gång jag får en Volvo som hyrbil :)
Jaha… du har alltså kört på den funktionen som ska korrigera så att man inte kör av vägen. Jo då blir det ju ett väldigt studsande.
 
A Alexn72 skrev:
Det saknas siffror på produktionen på de 2 första bilarna....
Volvon är inte intressant då den inte finns som elbil. Det jag finner intressant är golfarna.
 
W witten skrev:
Så det du säger är att bilfabrikerna ska börja bygga tio år gamla ICE-bilar och trolla bort utsläppen vid tillverkningen av dem?
Nej, att om folk som inte har 500 000 kr i fickan ska inte känna sig sämre för att de köper en bensin eller dieselbil för under 100 tusen. De är inga större miljöbovar så sett. Det är miljövidrigt att skrota en bil som har 20-30 år kvar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Haha! Jag vann!

Men lite konstigt är det allt att man kunde tillverka bilar helt utan att släppa ut koldioxid för tio år sen …
Du ska bara tänka på golfarna =) Då den finns som el och bensin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.