D
P pmd skrev:
Min fråga var i sammanhanget att f.d. leasingbilar säljs (inlägg #2064).
Begagnade bilar blir rimligen dyrare om nya bilar blir dyrare. Hur vanligt är det att man kan leasa en begagnad bil?
Det sista är vanligt nu, som sagt kallas det re-leasing och nu börjar det ju komma tillbaks en hel del privatleasingbilar som går ut det hållet. Har bekant som jobbar på Volkswagen och de gör det mycket nu iaf, tror de har förhållandevis mycket privatleasing.
 
P
Maskintok skrev:
enda parti som sagt rätt ut vilja sänka skatterna.
Det stämmer inte. Se tabellen en bit ner i denna artikel.
https://timbro.se/smedjan/smedjan-ekonomi/har-ar-partiernas-basta-och-samsta-skatteforslag/

Enligt artikeln är det moderaternas budgetförslag som sänker skatter mest. Artikeln skrevs i oktober i år så hur den budget som riksdagen beslutade om förra veckan ser ut får man inte veta där. Moderaterna har ju förhandlat ihop en budget med SD och KD så de har antagligen fått ge upp en del önskningar.

Det som beskrivs i artikeln är dock hur riksdagspartierna skulle lägga en budget om de fick göra det på egen hand, vilket ger en bra bild av skattesänkarambitionerna för varje parti.
 
P
Maskintok skrev:
subventioner
Bra! Då kan vi stryka inlägg #151 alltså?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Bra! Då kan vi stryka inlägg #151 alltså?
Nä varför då?
Jag diskuterade om att subventionera en jäkla elbil..
Kan du inte hålla dig där, så är det ingen idé att föra diskussion med dig.
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Mindre, men för att rädda världen måste både bilen och kolet försvinna så då förstår jag inte vitsen med elbilen
Det blir inte sämre med elbilar, men det är helt riktigt att elproduktionen måste förändras radikalt i hela världen.
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du måste uppdatera programvaran och då har du viruset där
Jag har aldrig haft virus i min dator, så det är inte självklart att en systemuppdatering medför virus.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det blir inte sämre med elbilar, men det är helt riktigt att elproduktionen måste förändras radikalt i hela världen.
Jo det blir det... Men om du insåg det så skulle din övertygelse fallera... Och du behöva komma ut i verkligheten.
 
P
Maskintok skrev:
snacka om att bo i en låda..

Kolla de länder jag nämnde..
Och hur de skulle kunna driva aktiv terrorism med hjälp av detta... likvidera personer mm
ytterst enkelt...
Hur enkelt? Det är mycket enklare att skicka en självmordsbombare, hävdar jag.
 
A
P pmd skrev:
Hur enkelt? Det är mycket enklare att skicka en självmordsbombare, hävdar jag.
Nä det är ju inte riktigt så.
Det är betydligt enklare för dessa organisationer att fixa detta än du tror..
Kan ta varför i ett pm om du vill..
 
D djac skrev:
Det kan den säkert vara ibland, men de som säger så brukar oftast göra det för att de vill framföra sina rent felaktiga ståndpunkter, som de antingen fått i något skumt hörn på internet, eller suttit ensamma och kränkt ruvat fram.
Så är det säkert ibland. Dock undrar jag om t.ex. SD hade varit så stora idag om övriga partier vågat diskuterar vissa frågor tidigare istället för att avfärda dem som opk, d.v.s. utanför åsiktskorridoren.

Det hela påminner mig om en grupp som startades på Facebook som kallades ”Vi gillar olika” som reaktion på att SD gick så bra i valet. Så fort SD nämndes spydde alla galla över dem på alla tänkbara vis. Tills en ny medlem skrev att de borde döpa om gruppen till ”Vi gillar olika - fast in så olikt att du röstar på SD…

För övrigt är jag ingen anhängare av SD men väl av demokrati. 1/5 av rösterna är ändå 1/5 av rösterna och det får man respektera.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men "svetsarn" klarade inte svetsprovet så han blev politiker
Då är det väl fel att kalla honom för svetsarn?
Han tycks dock ha varit anställd som svetsare på ett verkstadsföretag i flera år.
 
A
P pmd skrev:
Det går nog bra att åka självkörande bil till glasskiosken.

Det går nog bra att åka självkörande bil till en skidort också.
gör det söderut då i fortsättningen... För norrut kan jag garantera att vi inte vill ha mer skit i dikena... ;)
 
A
P pmd skrev:
Då är det väl fel att kalla honom för svetsarn?
Han tycks dock ha varit anställd som svetsare på ett verkstadsföretag i flera år.
Nja han gick som lärling där för att avlägga sin examen.. Vilket han inte klarade utan blev
skyddsombud istället...
 
Som tur är kan vi inte belasta SD för de höga el och bränslepriserna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Som tur är kan vi inte belasta SD för de höga el och bränslepriserna
Nä inte KD eller M heller... trots att de inte vill sänka bränsle skatten lika mycket som SD.

Så innan man börjar prata om en blandbudget så kanske man skulle ha kollat vad själva partierna säger.... Och där vill SD gå lägst i sänkningen av skatt...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.