D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jadu, det var inte alldeles enkelt att hitta statistik som varken bekräftar eller motsäger det du påstår. Att det skjuts är ju ingen nyhet, men vi ligger ju rätt långt ifrån tex El Salvador där lite fler än 80 per 100000 mördas varje år...
St Louis, Missouri 88,1 mord per 100.000 invånare, USA som helhet 6,5, Sverige 1,08, Finland 1,63 (2018)
 
K Nils Andersson1 skrev:
Att lyssna på båda sidor kan aldrig vara osunt, det får du mig aldrig att tro. Dina övriga påpekanden är förövrigt fel, vi kan väl stanna där.

Du får för min del gärna "tro", men sakfrågan hanlar om vad vi vet och vi vet att koldioxid är en växthusgas och att nuvarande nivåer i atmosfären beror på mänsklig aktivitet.


Maxwells demon TotalControl skrev:
Men det märkliga är att vi har mest skjutingar i Europa och ligger top 10 i många andra brott men även upplevd brottslighet ligger vi högt. Fast vi har bland det minsta andel i fattigdom.

Does not compute..

Måste ju vara något annat än socioekonomiska faktorer som väger tyngre tycker man?

Socioekonomiskt är inte entydigt med fattigdom utan kan istället tolkas i grund som klasstillhörighet. Det är ett begrepp som förhåller sig relativt till lokala förutsättningar. Fattigdom å andra sidan är ett begrepp som beskriver individens ekonomiska förutsättningar, en Kubansk läkare är fattig men inte socioekonomiskt utsatt.


Ska man knyta an till tråden på nåt sätt så kan man väl tänka sig som så att det är svårare att klara sig om man inte har råd med bil när man bor på landet än om man bor i stan. Det tror jag även att motvalsarna har dryftat flera gånger redan.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det är väl dit rewilding europe vill komma
Ska vi tillbaka till Afrika allihop?
Eller blir det en giljotin nånstans vid Medelhavet?
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Den som tar bilen på campignsemester hindrar framkomligheten lika mycket som han som tar cabben till glasskiosken.
Det går nog bra att åka självkörande bil till glasskiosken.
Ja men då stänger vi skidbackarna då. Där har vi massvis med tät trafik, dessutom i vitt skilda hastigheter. Det rör sig ju trots allt bara om s.k. Nöjeskörning ändå…
Det går nog bra att åka självkörande bil till en skidort också.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Förutom när körningen blir svår? Då är mänskliga förare bättre?
Nej, knappast. Målet är att få bort mänskliga förare helt ur trafikmiljön.
 
P pmd skrev:
Det går nog bra att åka självkörande bil till glasskiosken.
Ja men syfte är bort. PS jag är inte jätteförtjust i glass ;)

Det går nog bra att åka självkörande bil till en skidort också.
Jag avsåg inte resan till skidbacken utan själva skidåkande i backen ;) Massvis med tät trafik i vitt skilda hastigheter, dessutom bara som ren nöjesåka och massa risker som man även tar för andra. Nej bäst att förbjuda eller bara tillåta självåkande skidor ;)

Vi kan säga samma om racercykling på allmänväg. Upp till 50-60 km/h med bara ett nylonställ och hjälm på sig. Bäst med självcyklande cyklar…
 
D djac skrev:
Ditt misstag är att du tror att det finns en "annan sida", det gör det inte, -de bara trollar dig!

Det är som med Q-rörelsen, det är bara galenpannor och du behöver inte lyssna på "andra sidan".
Du vet att jag inte är övertygad, och du är välkommen att försöka övertyga mig. Tills dess är det ohederligt att klumpa samman olika företeelser. För övrigt är det en väldigt svensk grej med att alla ska ha samma åsikter. Både tycka samma och tro på samma saker. Man kan ofta se det i media, de blir lite oförstående till andra ståndpunkter än sina egna. Det är en form av rundgång där, media skriver sin åsikt som är samma för alla tidningar och sen tycker de att det ska gälla allmänt för landet.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Du vet att jag inte är övertygad, och du är välkommen att försöka övertyga mig. Tills dess är det ohederligt att klumpa samman olika företeelser. För övrigt är det en väldigt svensk grej med att alla ska ha samma åsikter. Både tycka samma och tro på samma saker. Man kan ofta se det i media, de blir lite oförstående till andra ståndpunkter än sina egna. Det är en form av rundgång där, media skriver sin åsikt som är samma för alla tidningar och sen tycker de att det ska gälla allmänt för landet.
Benämns Åsiktskorridor. Ibland är den väl trång ja.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
D
K Nils Andersson1 skrev:
Du vet att jag inte är övertygad, och du är välkommen att försöka övertyga mig. Tills dess är det ohederligt att klumpa samman olika företeelser. För övrigt är det en väldigt svensk grej med att alla ska ha samma åsikter. Både tycka samma och tro på samma saker. Man kan ofta se det i media, de blir lite oförstående till andra ståndpunkter än sina egna. Det är en form av rundgång där, media skriver sin åsikt som är samma för alla tidningar och sen tycker de att det ska gälla allmänt för landet.
Just i den här frågan är den inte svensk, den är utmärkande för planeten jorden, det råder i det närmaste total samsyn och om inte detta räcker för dig så är det bara beklagligt, det går nog inte att göra mer isf.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag hittade den lite överallt men mest låsta artiklar, så jag länkar till en öppen version, du kan säkert hitta mer, ja, jag tycker det är väldigt intressant. Jobbar en del i Tyskland och jag kan berätta att de inte tar lätt på detta, staten kommer att vara tvungna att ta hänsyn till domen och den påverkar redan: [länk]
Av vad jag kan utläsa ur Reutersartikeln så handlar domen om existerande människors problem och inte om framtida generationers.

Domen verkar dock vara bra, men jag vet inte om jag orkar leta rätt på den och läsa den. Det vore intressant att veta hur paragrafen i Tysklands grundlag ser ut som ger en domstol rätt att döma så här.

Kan domen medföra att Tyskland återstartar sina kärnkraftverk? Jag kan inte se hur det ska gå till att följa domen annars.

Förbundsdagen kan förstås ändra lagar …
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Benämns Åsiktskorridor. Ibland är den väl trång ja.
Det kan den säkert vara ibland, men de som säger så brukar oftast göra det för att de vill framföra sina rent felaktiga ståndpunkter, som de antingen fått i något skumt hörn på internet, eller suttit ensamma och kränkt ruvat fram.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Du verkar vara nyfiken så jag tipsar om en bra bok om flygsäkerhet, som delvis rubbar ens uppfattning: [länk]
Jag är hyfsat insatt i flygvärlden så min nyfikenhet är nog mestadels stillad vid det här laget, men kan du sammanfatta budskapet ändå?
 
D
P pmd skrev:
Av vad jag kan utläsa ur Reutersartikeln så handlar domen om existerande människors problem och inte om framtida generationers.

Domen verkar dock vara bra, men jag vet inte om jag orkar leta rätt på den och läsa den. Det vore intressant att veta hur paragrafen i Tysklands grundlag ser ut som ger en domstol rätt att döma så här.

Kan domen medföra att Tyskland återstartar sina kärnkraftverk? Jag kan inte se hur det ska gå till att följa domen annars.

Förbundsdagen kan förstås ändra lagar …
Det var lite mer täckning i media när det hände och eftersom denna domen kommer från Tysklands högsta instans anses den vägledande för andra liknande fall och måste tas hänsyn till. Visst kan politikerna ändra lagar men Tyskland har ett ganska fungerande rättsstat och jag tror inte det skulle funka att flagrant ändra lagarna och ställa detta offside..
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är ju jag som sagt det så jag kanske får förtydliga, just nu är det så och det beror delvis på att bilitillverkarna sätter ett köppris som är högt i förhållande till privatleasingavgifternas nivåer, eller tvärtom om du vill. Skulle detta ändras så tar man ett nytt beslut men just idag är privatleasing så pass billigt att köpa inte går att försvara ekonomiskt.
Min fråga var i sammanhanget att f.d. leasingbilar säljs (inlägg #2064).
Begagnade bilar blir rimligen dyrare om nya bilar blir dyrare. Hur vanligt är det att man kan leasa en begagnad bil?
 
D
P pmd skrev:
Jag är hyfsat insatt i flygvärlden så min nyfikenhet är nog mestadels stillad vid det här laget, men kan du sammanfatta budskapet ändå?
De tar upp många verkliga exempel på väl kända brister som tillåtits orsaka olyckor, ända tills kostnaden för dessa motiverat åtgärder, det var några år sedan jag läste den men den täcker många områden, organisation, teknik osv. Bla berörs tidslinjen för bristerna som ledde fram till Concorde-olyckan.

Jag flyger mycket och har kompisar som är trafikflygare, så jag minns den som väldigt intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.