Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är uppväxt ett par 100 meter ifrån E4 mellan Stockholm och Arlanda. Man vänjer sig.

Det som händer är att när man kommer ut på landet så går man runt och funderar på vad det är som fattas tills/om man kommer på det.
Känslan första natten man kommer ut långt i de tysta skogarna och det enda som hörs är myggen.
Man kan inte sova.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Känslan första natten man kommer ut långt i de tysta skogarna och det enda som hörs är myggen.
Man kan inte sova.
De brukar skämtsamt säga på KTH i ljudisoleringsrummet där de testar akustik, att är man där inne blir man galen efter 30min då det enda du hör är din andning och din egen puls.
De trodde inte på mig då jag sa att jag kan vara där flera timmar utan problem.
Varvid jag svarade ... "Det är lika mycket ljud där inne som om man går ut i skogen då det är 1.5m snö så alla granar har riktigt mycket snö på sig, samt att det snöar "lappvantar"(aka STORA snöflingor ) och är vindstilla.
Gjorde vi varje vinter då jag växte upp. Underbart! "
Alla inkl läraren såg ut som guldfiskar där munnen öppnades och stängdes men inget ljud komme ut.
:crysmile::crysmile::crysmile:
Tydligen hade de inte tänkt på Norrlänningar :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 3 till
  • Laddar…
N
Bor i förort utanför Göteborg med sjöutsikt. Enda nackdelen är att tågbanan går på andra sidan sjön (har dock 5 minuter till tågstationen å andra sidan) - kan efter några år här helt klart understryka att man vänjer sig även om det var lite för bullrigt i början för min smak. Visst är också lite segt på sommaren när ett godståg åker förbi och man inte riktigt kan höra alla runt bordet under 30 sekunder, men i övrigt inget man tänker på.

Jag hade aldrig överlevt att bo nära en bilväg där det ständigt är trafik, men verkar som att några personer tidigare sagt att man vänjer sig även vid det.
 
A
N Nafs nafs skrev:
Bor i förort utanför Göteborg med sjöutsikt. Enda nackdelen är att tågbanan går på andra sidan sjön (har dock 5 minuter till tågstationen å andra sidan) - kan efter några år här helt klart understryka att man vänjer sig även om det var lite för bullrigt i början för min smak. Visst är också lite segt på sommaren när ett godståg åker förbi och man inte riktigt kan höra alla runt bordet under 30 sekunder, men i övrigt inget man tänker på.

Jag hade aldrig överlevt att bo nära en bilväg där det ständigt är trafik, men verkar som att några personer tidigare sagt att man vänjer sig även vid det.
vänjer man sig vid att ha grannar så vänjer man sig över trafiken med...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
N
Maskintok skrev:
vänjer man sig vid att ha grannar så vänjer man sig över trafiken med...
Så sant som det är sagt. Ibland är det lättare att vänja sig över trafiken dessutom :)
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
N Nafs nafs skrev:
Så sant som det är sagt. Ibland är det lättare att vänja sig över trafiken dessutom :)
Jajemän ;)
 
I
Bodde intill en av de mest trafikerade vägarna i den medelstora staden. Ljudet vande man sig vid men luftkvalitén var botten, blev snabbt svart på fönsterbrädorna.

Vi tittade på ett hus som låg 200m från motorvägen, där var det konstant ljud, vi tackade nej.

Nu bor vi i lungt villakvartér, första perioden vi kom hit var det en obeskrivligt skön känsla av tyst och lugn som man inte tänkt på tidigare. Helt tyst på natten gör susen för sömnen.

Man kan anpassa sig till det mesta men det betyder inte att det inte påverkar en.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag bor nära en 40väg i ett större villaområde under omvandling. Vi har en himla trafik dagtid av lastbilar och hantverkare. På vintern är det inget som stör men faktiskt irriterar jag mig ibland på det sommartid när man är ute. Jag är uppväxt på landet och där är det alltid nästan alltid tyst och skönt. Nästa gång jag flyttar kommer jag nog välja en plats där man är mer skyddad från buller, även om jag som många andra till största del vant mig vid det. Detta boende har även fört med sig en avsky mot motorcyklar, speciellt de med raka rör.
 
A
E Ensyltburk skrev:
Vi har köpt hus invid en 50-väg, och även om den inte verkar tungt trafikerad så oroar jag mig för buller. Huset ligger lite utanför en mindre stad/by, så på morgon och eftermiddag kan jag tänka mig att det kör förbi en del pendlare på väg in till den större staden 30 min bort.

Ni som bor invid en större väg, hur mycket påverkar ljudet er när ni är ute i trädgården? Är orolig att man ska tänka på det konstant. Om ni påverkats, vad har funkat för att minska ljuden? (plank, växtlighet osv..)

Tacksam för svar!
väg med tung trafik utanför inga problem men däremot vindkraftverken 2 km bort är ett helvete för de låter hele tiden bilar försvinner och inga på natten men vindkraftverken låter 24/7 och värdet minskar drastiskt på huset.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jag har tre vindkraftverk 1.5 1.75 samt 2km från där jag bor, hör aldrig dem. (Hör den inte ens på 700m avstånd)
Betvivlar att det påverkat värdet heller, helt galen prisökning senaste åren.

Föredrar en jämn ljudmatta, över snabba "wroooom".
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Då det gäller vindkraftverk så tror jag hur mycket de låter beror på hur bladen är utformade.
Dvs varje "vindkraftspark" mer eller mindre har olika benägenhet att störa omgivningen med ljud.

Sen är det ju så att en del föredrar en jämn ljudmatta medan andra inte vill ha det.
 
Det som kan vara värt att tänka på är om du ska bygga altan/uteplats att bygga den där det är minst bullernivå. Inget är så irriterande som när man vill sitta ute och äta på sommaren och man inte kan samtala i normal ljudnivå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Själv vänjer jag mig inte när jag hälsar på folk med trafikbuller. Skulle aldrig köpa en sådan fastighet, oftast svårsålda...

 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
De brukar skämtsamt säga på KTH i ljudisoleringsrummet där de testar akustik, att är man där inne blir man galen efter 30min då det enda du hör är din andning och din egen puls.
De trodde inte på mig då jag sa att jag kan vara där flera timmar utan problem.
Varvid jag svarade ... "Det är lika mycket ljud där inne som om man går ut i skogen då det är 1.5m snö så alla granar har riktigt mycket snö på sig, samt att det snöar "lappvantar"(aka STORA snöflingor ) och är vindstilla.
Gjorde vi varje vinter då jag växte upp. Underbart! "
Alla inkl läraren såg ut som guldfiskar där munnen öppnades och stängdes men inget ljud komme ut.
:crysmile::crysmile::crysmile:
Tydligen hade de inte tänkt på Norrlänningar :rofl:
Jo är glad för tystnaden i skogen. Men sådana rum man sitter i för att kolla hörseln är bara knepigt. Det är verkligen tyst när de inte piper. Och så sneglar man på läkaren där ute om han är färdig eller inte. Så det enda som hörs är datorns pip emellanåt och tinnitusen haha.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Själv vänjer jag mig inte när jag hälsar på folk med trafikbuller. Skulle aldrig köpa en sådan fastighet, oftast svårsålda...

[media]
De går åt som smör här. Folk verkar inte bry sig så mycket.
I somras såldes ett "lyxhus" för 4 miljoner vilket är dubbla mot en vanlig villa, ingick pool, poolhus och stort garage med lägenhet.
5 meter från järnvägen. Det som är jobbigast är väl då godstågen som går ofta på nätterna, men de har såklart bullerfönster som de fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.