A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är det här ganska OT, men menar du att polisens statistik blivit sämre?
För om polisen aldrig haft koll på brotten, och domarna är så få, så undrar man ju hur det ens kan uppfattas som ett problem?
Nä inte sämre, den har uteblivit.
precis som mycket annan statistik från polisen under corona pandemin..
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart är det så men då är det bättre om man använder pengarna till försörjningsstöd att omvandla dessa till ett återuppbyggnadsstöd i ursprungslandet
Ok, vilka är det du pratar om nu? De två stora flyktinggrupperna vi har kommer från Syrien och Afghanistan. USA har försökt ägna sig åt "återuppbyggnad" i 20 år i Afghanistan utan att lyckas. Talibanerna tog över på en kvart. Syrien ordnade val för inte så länge sedan, Bashar Al-Assad vann med +95% av rösterna. Al-Assad-regimen är känd för att ha den grymmaste säkerhetstjänsten i Mellanöstern. Det är inte rimligt med återvändande till någon av länderna.

Hur tänker du dig att lilla Sverige ska kunna ägna oss åt "återuppbyggnad" där?
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Men även om botten med svenskar finns som vanligt, varför skulle brotten öka? Denna botten har brott men det är ganska begränsat ändå. Mest knark och inbrott och det jobbar inte polisen med längre.
Vad menar du? Om man tar emot 160000 kriminella invandrare (med SD-logik) måste väl brotten öka?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Tittar man ens på etnicitet? Brå fick väl inte rapportera det förr
 
A
invandrande fordon.. :thinking:
Ja måste ju vara så när Volvo och Saab är väck...

Och ni säger att JAG är den enda som byter ämne... Eller håller på med whatabout...
;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Nä, du har fel även här, trenden är att återförsäljares provisioner blir allt tunnare och de flesta bilmärken har aviserat att återförsäljare försvinner inom kort, då köper du på webben efter att besökt ett event eller showroom.

Du luras kanske av kampanjer, sen kan man ju använda inbyte för att sminka upp det hela men det ändrar inte fundamenta att en bilhandlare har mycket lite att leka med idag.
Nja, fel vet jag inte då det i detta fallet är väldigt subjektivt utan jag köper inte vid kampanjer. När ny modell kommer beställer jag så tidigt att modellen inte finns hos bilhandlaren och förhandlar pris, sedan bara att betala. Men vi får väl se nästa gång jag byter hur vi gör affären, jag stänger inga dörrar. Så vi får väl se hur det blir, beroende av var du bor och lever har man lite olika relationer när man gör affärer och känner varandra.:cool:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, vilka är det du pratar om nu? De två stora flyktinggrupperna vi har kommer från Syrien och Afghanistan. USA har försökt ägna sig åt "återuppbyggnad" i 20 år i Afghanistan utan att lyckas. Talibanerna tog över på en kvart. Syrien ordnade val för inte så länge sedan, Bashar Al-Assad vann med +95% av rösterna. Al-Assad-regimen är känd för att ha den grymmaste säkerhetstjänsten i Mellanöstern. Det är inte rimligt med återvändande till någon av länderna.

Hur tänker du dig att lilla Sverige ska kunna ägna oss åt "återuppbyggnad" där?
Inte lilla Sverige men den grupp människor som kommer hem från sverige med en kappsäck full av pengar
 
K Nils Andersson1 skrev:
Jag försöker alltid lyssna på båda sidor av en debatt om det så är politik eller en rättegång. Får du bara höra åklagaren blir de fel. När några säger något att det inte är bevisat ja, då är jag av den åsikten att jag inte vet om det stämmer. Som jag skrev. Övertyga mig att koldioxid är en växthusgas , så köper jag det. Före det så anser jag att jag inte vet.

Båda sidor säger att vattenånga funkar så. Så det tror jag då på.

Samhällets ansvar för din utbildning upphörde när du gick ur grundskolan. Det finns ingen som är skyldig att upplysa dig om vedertagna vetenskapliga faktum. Att du menar på att du är "öppen för båda sidor" kan mycket väl stämma, men det är en osund hållning när du som nu drabbar ett samtal med att ifrågasätta basala faktum. Mitt förslag är att du stänger dörrn som vetter mot skeptikerna och öppnar den som vetter mot vetenskapen litet mer.
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
var hittar ni flyktingströmmen, har kollat runt på svk och nord pool men kan inte se den:rolleyes:
 
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Samhällets ansvar för din utbildning upphörde när du gick ur grundskolan. Det finns ingen som är skyldig att upplysa dig om vedertagna vetenskapliga faktum. Att du menar på att du är "öppen för båda sidor" kan mycket väl stämma, men det är en osund hållning när du som nu drabbar ett samtal med att ifrågasätta basala faktum. Mitt förslag är att du stänger dörrn som vetter mot skeptikerna och öppnar den som vetter mot vetenskapen litet mer.
Att lyssna på båda sidor kan aldrig vara osunt, det får du mig aldrig att tro. Dina övriga påpekanden är förövrigt fel, vi kan väl stanna där.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
K Nils Andersson1 skrev:
Att lyssna på båda sidor kan aldrig vara osunt, det får du mig aldrig att tro. Dina övriga påpekanden är förövrigt fel, vi kan väl stanna där.
Ditt misstag är att du tror att det finns en "annan sida", det gör det inte, -de bara trollar dig!

Det är som med Q-rörelsen, det är bara galenpannor och du behöver inte lyssna på "andra sidan".
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Med tanke på miljön borde nordiska länder avfolkas, att flytta folk från varma länder till kallare är miljövidrigt.
Det är väl dit rewilding europe vill komma
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kopplingen mellan socioekonomiska faktorer och brottslighet är mycket högre, än mellan invandring och brottslighet.
Men det märkliga är att vi har mest skjutingar i Europa och ligger top 10 i många andra brott men även upplevd brottslighet ligger vi högt. Fast vi har bland det minsta andel i fattigdom.

Does not compute..

Måste ju vara något annat än socioekonomiska faktorer som väger tyngre tycker man?
 
D
Maxwells demon TotalControl skrev:
Men det märkliga är att vi har mest skjutingar i Europa och ligger top 10 i många andra brott men även upplevd brottslighet ligger vi högt. Fast vi har bland det minsta andel i fattigdom.

Does not compute..

Måste ju vara något annat än socioekonomiska faktorer som väger tyngre tycker man?
Upplevd brottslighet ger jag inte mycket för, det är ju en mediahype, nuförtiden benämns ju en smällare som "explosion" och folk blir oroliga.

Detta är ju väl uttömt som diskussion och att det skjuts mycket gäller ju bara i vissa kriminella kretsar, inte i allmänhet, mord i övrigt går stadigt ner och totalt sett sticker vi inte ut inom EU.

Däremot hade det sett mycket bättre ut om gängmördandet också kunnat gå ner såklart.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Men det märkliga är att vi har mest skjutingar i Europa och ligger top 10 i många andra brott men även upplevd brottslighet ligger vi högt. Fast vi har bland det minsta andel i fattigdom.

Does not compute..

Måste ju vara något annat än socioekonomiska faktorer som väger tyngre tycker man?
Jadu, det var inte alldeles enkelt att hitta statistik som varken bekräftar eller motsäger det du påstår. Att det skjuts är ju ingen nyhet, men vi ligger ju rätt långt ifrån tex El Salvador där lite fler än 80 per 100000 mördas varje år...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.