P
K Nils Andersson1 skrev:
Fel tråd , men hur vet du det? Finns ingen forskning som säger. Även om du tror att det finns, så stämmer det inte. Det är okänt.
Se inlägg #1881.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ingen forskare före mitten av 1900-talet kunde dock gissa rätt på hur fort växthuseffekten och uppvärmningen skulle komma att ske. Det vet vi dock nu, men ändå är det svårt att göra nödvändiga förändringar.
Filmen Soylent Green från 1973 med manus av Stanley Greenberg och med Charlton Heston i huvudrollen förutspådde en varm framtid pga växthuseffekten.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Gällande olyckor så är jag däremot övertygad om att de aldrig varit planerade att ske från början, däremot lätta att konstatera i efterhand. Så diskussionen att det bara är ett japanskt kärnkraftverk som kunde drabbas av en olycka, för att alla visste att det skulle hända, den köper jag inte helt.
Om en katastrof var planerad så var det inte en olycka. Givetvis skulle alla olyckor som har inträffat kunnat undvikas om alla inblandande hade full vetskap om vad som skulle hända.

Det viktigaste utfallet av en olycka är den lärdom man kan dra av den. En inträffad olycka ska inte kunna hända igen.

Det är så som flygsäkerheten har blivit så hög som den är. Det finns en mycket bra säkerhetskultur i flygvärlden som alla borde ta efter. Kärnkraftsvärlden har lite av den kulturen, men lite mer fläckvis.
 
P
K Nils Andersson1 skrev:
Jag har förklarat för dig och andra att det inte finns någon enighet. Du köper inte det. längre än så kommer vi inte.
Du får gärna visa hur du har kommit fram till den slutsatsen.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
(OT, men...det trista är ju att även på ställen där snö och kyla är normalt verkar vinterdäck vara ett okänt begrepp, åtminstone på hyrbilar. Man får åkdon med däck som blir knallhårda i kyla och med total avsaknad av grepp på is och snö.)
I snö och halka ska man använda snökedjor enligt traditionen.

Det är förstås inte lämpligt med snökedjor på en asfaltväg med snöfläckar, men inte heller så bra att köra på en sån väg med vanliga sommardäck. Det är dock spännande. :)
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så det är ok enligt dig bara för att ställa om till elbil? Om 100 år kör alla svenskar elbil på bekostnad av tyska, polska, estniska, lettiska och litauiska kolkraftverk. Alla i afrika som inte har råd med bil idag kör runt i diesel och bensindrivna bilar. Vad gör då vårt miljötänk för nytta?
Det blir mindre koldioxidutsläpp av att bränna kol i ett kraftverk och omvandla den till elektricitet som används av en elbil än att köra en bil på fossilt bränsle.
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Fakta är ofta påhittade önskemål
Njae, du syftar nog på s.k. alternativa fakta …
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
och virus spridas lika fort...
Varför tror du det?
Det räcker f.ö. knappast med ett "virus" för att kapa en självkörande bil. Har det någonsin hänt, f.ö?

Religiösa terrorister brukar inte ha ont om självmordskandidater så det är nog enklare att använda en sån.
 
P
Maskintok skrev:
Nä inte alls.
Det kräver resurser..
tänk dig bomber i säg 100 bilar alla körs samtidigt in i olika byggnader runt om i landet...
Ja, det krävs ju inga resurser alls för att åstadkomma det …
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och av dagens partiledare så verkar det endast vara Stenevi som haft ett sådant här riktigt jobb.
Nej, det är flera av de andra partiledarna som har haft ett riktigt jobb med de kriterierna. Stenevi har dock arbetat utanför politiken längst av dem.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men hela denna lilla offtopic-utvikning var bara en reaktion på det där epitetet "Svetsarn" som hela tiden dyker upp, men det verkar ha använts för att vara nedsättande, varför kan jag dock inte förstå, då jag tycker det är en styrka att åtminstone några år ha levt som de flesta av ens väljare lever hela sina liv.
Ja, så jävla lätt är det inte att svetsa. Jag svetsade till en kolgrlll i slöjden i skolan men svetsfogarna blev inte så värst snygga. (De blev dock täta).
 
P
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker snarare det är för många som bara åker med och inte kör, i alldeles vanliga bilar?
Mer övervakning kan jag hålla med om, har tex inte blåst ballong på bortåt 10 år.
Nykterhetskontroll är nog bra, men vad jag saknar mest är patrullerande polisbilar på vägarna. Det finns alldeles för många trafikfarliga beteenden som aldrig beivras.

Fler fartkameror vore också bra.
 
P
Maskintok skrev:
närmaste är väl SD.
Det tvivlar jag lite på. SD är väl för den allmänna välfärden?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bilen skrotas ju inte efter 3 år utan den säljs på andrahandsmarknaden
Men leasing är ju överlägset ägande har vi fått veta. Hur går det ihop?
 
P pmd skrev:
Njae, det är nöjestransporter. Folk som har bilkörning som hobby sysslar med nöjeskörning.
åh förlåt nomenklaturen. Det är naturligtvis nöjestransport även när jag tar ut bågen/bilen för en söndagstur. Transport till bästa glasskiosken 12mil bort. Eller träffen, utställningen, fika med kompisen… ja du kan välja.

Det spelar ingen roll hur mycket hårklyveri du pysslar med. Den som tar bilen på campignsemester hindrar framkomligheten lika mycket som han som tar cabben till glasskiosken.


Ja, men så kan vi inte göra. Det skulle skada ekonomin alldeles enormt mycket. Bättre är att göra trafikmiljön säkrare, t.ex. med självkörande bilar.
Jag undviker ofta vägar med mer trafik än någon fåtal bil i timmen. Ofta blir det mindre asfalterade landsvägar med lite lägre hastigheter hastighetsbegränsning. Det är inte ovanligt att jag inte möter en bil på sträckan. Så självkörning skulle nog bidra marginellt med säkerheten. Dessutom skulle det ta bort syftet med turen…

Det är (I allmänhet) OK att ta risker för egen del, men det är inte alls lika självklart att man har rätt att utsätta andra för risker.
Ja men då stänger vi skidbackarna då. Där har vi massvis med tät trafik, dessutom i vitt skilda hastigheter. Det rör sig ju trots allt bara om s.k. Nöjeskörning ändå…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.