291 470 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Försäkringsbolag har duktiga matematiker som kan statistiska metoder som ett rinnande vatten. Det finns speciella högskoleutbildningar för försäkringsmatematiker.Maskintok skrev:
Försäkringsbolagen sätter sina premier (och självrisker) utgående från de matematiska modeller de utformar och det statistiska data de samlar in. Det tycks fungera bra. De flesta försäkringsbolag gör bra affärer.
Ja, det är i stort sett korrekt. Mina svar på ändamålet med självkörande bilar baseras förstås på premissen att självkörande bilar blir allmängods någon gång i framtiden.H Harald Blåtumme skrev:
När detta kommer att bli verklighet är rätt svårt att säga, men jag tror att det kommer att bli fråga om lite mer än mycket enkla körtillämpningar inom 10-15 år.
Här finns en grundkurs:Maskintok skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statistik
Fördjupningar hittar man här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stati...inom statistik,-[redigera | redigera wikitext
Ditt favoritområde inom statistik tas upp här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stati...g av statistik,-[redigera | redigera wikitext
Ja, det är jättebra att Sverige har minskat sin påverkan på den globala uppvärmningen till nära noll, men det är självspäkeri att minska den ännu mer. Det märks inte och drabbar vår välfärd. Det finns vettigare saker för oss att göra för att bekämpa den globala uppvärmningen.A Alexn72 skrev:
Plastpåseskatten är väl motiverad som ny inkomstkälla för staten? Som alla skatter.useless skrev:
Som sagt så är det där snarare nöjestransporter än nöjeskörning. Folk som har bilkörning som hobby sysslar med nöjeskörning.S Styrman_jansson skrev:
Även vissa nöjestransporter är nyttiga för ekonomin. Turism ger inkomster till delar av Sverige, biografer och konserter är kommersiell verksamhet, etc.
Hänvisa mig gärna till dokument som motsäger vad jag skrev, så ska jag läsa dem.K Nils Andersson1 skrev:Nej, det var inte problemet i grunden. Problemet var inte av teknisk art, det var ett kulturellt och politiskt problem. Den och de som ansvarade hade en syn på verken som var enormt dålig. Detta hade man kunnat förutse enkelt om det vore så att olika länder hade haft aktivt samarbete på olika områden. Men jag tänker inte skriva mer om det, för du tror saker du här är långt mindre insatt i så än mig.
Enligt vad jag har läst mig till så var den direkta orsaken till härdsmältan att reservkraften försvann.
Låt då bli att lyssna på media, oavsett om det är gammelmedia eller s.k. alternativa media.K Nils Andersson1 skrev:Tyvärr verkar det inte vara så rent generellt. Och det finns många bevisa på detta. Och från olika grenar. Detta är också ett exempel på den differens som finns mellan olika personer, på synen på saker. Vissa går runt och anser saker, anser jag som är långt från vad som faktiskt stämmer. Där anser jag att det är medias fel. Det är ju tänkt så att media ska göra jobbet att kolla på debatter, läsa rapporter osv. Sen ska vi få en sammanfattning av vad som sägs. Men media gör inte ett bra jobb. Nu sämre än tidigare. Det är grunden i den kritik som de som ännu inte köper klimatkrisen som vissa gjort, det är nämligen så att kritiker sitter inte hemma och tycker saker helt själva. Precis som att ett politisk parti har ekonomer som gillar partiet, så är det även så att dessa ekonomer finns på olika nivåer från hobby till väldigt duktiga. De tycker ändå att partiet är bra. Samma här, det finns väldigt kunniga forskare som tycker som skeptiker. Det är dem vi lyssnar på, vetenskapen är långt från enig.
Lyssna på vetenskapen i stället. Det finns alltid en viss oenighet bland vetenskapsmän men de brukar konvergera mot en samsyn så småningom med tiden.
Just nu är det kanske det bästa, men utvecklingen står inte stilla.A ArneTW skrev:
De flesta bilförare är f.ö. ganska vana. När självkörande biler är normen så kommer vanan hos mänskliga förare att bli mindre, men det gör inte så mycket för vid det laget är de självkörande bilarna bättre än mänskliga bilförare.
Här gjorde jag samma vaga beskrivning av bilförare som jag ifrågasatte i ett tidigare inlägg genom att använda ordet "bättre". Ni ska tolka det som "trafiksäkrare".
Ja, det är quadkoptrar (eller med ännu fler rotorer) jag syftade på i inlägg #1903.K Nils Andersson1 skrev:Eldrivna små flygplan finns redan att köpa kommersiellt och det är inget nytt. Såg ett som även hade fallskärm till hela planet, och det var nytt. Nej detta skullen vara något nytt med drönare som kan flyga personer. Dvs 4 eller mer snurror som lyfter likt en helikopter , de blir nog också automatiska , så får inte styra dem. De finns ännu inte.
Flygplan med fallskärm har funnits sen rätt länge, men det enda bolag som säljer sådana flygplan är Cirrus som har salutfört flygplan med inbyggd fallskärm sen cirka tjugo år.