P
A AndersS skrev:
Autonoma finns inga i Stockholm inte ens i testsyfte
De självkörande minibussarna i Kista finns inte kvar, alltså?
 
P
Maskintok skrev:
Det är något ett försäkringsbolag även kommer att gå på, då de alltid vill ha chanser att slippa betala.. om då autonoma fordon blir standard så blir människan dyrare..
Försäkringsbolag har duktiga matematiker som kan statistiska metoder som ett rinnande vatten. Det finns speciella högskoleutbildningar för försäkringsmatematiker.

Försäkringsbolagen sätter sina premier (och självrisker) utgående från de matematiska modeller de utformar och det statistiska data de samlar in. Det tycks fungera bra. De flesta försäkringsbolag gör bra affärer.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Du spekulerar om nyttor av en teknologi som inte finns idag, och som de flesta insatta bedömare inte väntar sig se inom de närmaste decennierna mer än för vissa mycket enkla körtillämpningar.
Ja, det är i stort sett korrekt. Mina svar på ändamålet med självkörande bilar baseras förstås på premissen att självkörande bilar blir allmängods någon gång i framtiden.

När detta kommer att bli verklighet är rätt svårt att säga, men jag tror att det kommer att bli fråga om lite mer än mycket enkla körtillämpningar inom 10-15 år.
 
P
Maskintok skrev:
Det vete tusan det... verkar inte vara större ide det heller...
Johodå. Det är vetenskap som har gjort att vi har den höga levnadsstandard vi har idag. Jag syftar mest på den medicinska vetenskapen, men den industriella revolutionen gick inte av för hackor den heller.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Nä man börjar inte subventionera mer när det redan finns..
Mer vad? Och vad är det som redan finns?
 
P
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
inte nödvändigtvis.
Allt är beroende på hur och vad man gör med det...
Ja, det var ungefär vad jag skrev. Den som investerar klokt istället för att konsumera ackumulerar mera kapital. I ett lågskattesamhälle kommer det att märkas mer eftersom alla har mer pengar att röra sig med.
 
P
A Alexn72 skrev:
Om jag skulle slänga mina sopor i skogen så skulle det inte märkas för de finns så mycket skog och mina sopor är ändå bara några promille av alla sopor totaltsett.
Men rimligen så gör jag det inte.
Så länge som Sverige på rimliga nivåer sköter sitt så är det positivt ur alla perspektiv.
Ja, det är jättebra att Sverige har minskat sin påverkan på den globala uppvärmningen till nära noll, men det är självspäkeri att minska den ännu mer. Det märks inte och drabbar vår välfärd. Det finns vettigare saker för oss att göra för att bekämpa den globala uppvärmningen.
 
P
useless useless skrev:
Plastpåseskatten har ökat utsläppen av fossila kolföreningar eftersom folk köper soppåsar på rulle gjorda av olja istället för att använda butikens plastkassar gjorda av stärkelse och återvunnen plast.
Milöpartipopulism när den är som sämst...
Plastpåseskatten är väl motiverad som ny inkomstkälla för staten? Som alla skatter.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Då får vi väl hoppas folk även kan avstå resor till fjällen, campingsemester, bilen till bion, bilen till konserten, bilen till festivalen m.m för jag har svårt att se att detta skulle vara annat än nöjeskörning. Och det påverkar ju framkomligheten negativt i allra högsta grad.
Som sagt så är det där snarare nöjestransporter än nöjeskörning. Folk som har bilkörning som hobby sysslar med nöjeskörning.

Även vissa nöjestransporter är nyttiga för ekonomin. Turism ger inkomster till delar av Sverige, biografer och konserter är kommersiell verksamhet, etc.
 
P
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Att börja med moped sen Epatraktor innan man tar b-kort kanske inte är så dumt..
Epatraktor tror jag inte är speciellt karaktärsdanande. Dagens ungdom är inte så lättagad.
 
P
K Nils Andersson1 skrev:
Nej, det var inte problemet i grunden. Problemet var inte av teknisk art, det var ett kulturellt och politiskt problem. Den och de som ansvarade hade en syn på verken som var enormt dålig. Detta hade man kunnat förutse enkelt om det vore så att olika länder hade haft aktivt samarbete på olika områden. Men jag tänker inte skriva mer om det, för du tror saker du här är långt mindre insatt i så än mig.
Hänvisa mig gärna till dokument som motsäger vad jag skrev, så ska jag läsa dem.
Enligt vad jag har läst mig till så var den direkta orsaken till härdsmältan att reservkraften försvann.
 
P
K Nils Andersson1 skrev:
Tyvärr verkar det inte vara så rent generellt. Och det finns många bevisa på detta. Och från olika grenar. Detta är också ett exempel på den differens som finns mellan olika personer, på synen på saker. Vissa går runt och anser saker, anser jag som är långt från vad som faktiskt stämmer. Där anser jag att det är medias fel. Det är ju tänkt så att media ska göra jobbet att kolla på debatter, läsa rapporter osv. Sen ska vi få en sammanfattning av vad som sägs. Men media gör inte ett bra jobb. Nu sämre än tidigare. Det är grunden i den kritik som de som ännu inte köper klimatkrisen som vissa gjort, det är nämligen så att kritiker sitter inte hemma och tycker saker helt själva. Precis som att ett politisk parti har ekonomer som gillar partiet, så är det även så att dessa ekonomer finns på olika nivåer från hobby till väldigt duktiga. De tycker ändå att partiet är bra. Samma här, det finns väldigt kunniga forskare som tycker som skeptiker. Det är dem vi lyssnar på, vetenskapen är långt från enig.
Låt då bli att lyssna på media, oavsett om det är gammelmedia eller s.k. alternativa media.
Lyssna på vetenskapen i stället. Det finns alltid en viss oenighet bland vetenskapsmän men de brukar konvergera mot en samsyn så småningom med tiden.
 
  • Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Så när det blir krångligt och svårt låter vi den ovane mänsklige föraren ta över?
Just nu är det kanske det bästa, men utvecklingen står inte stilla.

De flesta bilförare är f.ö. ganska vana. När självkörande biler är normen så kommer vanan hos mänskliga förare att bli mindre, men det gör inte så mycket för vid det laget är de självkörande bilarna bättre än mänskliga bilförare.

Här gjorde jag samma vaga beskrivning av bilförare som jag ifrågasatte i ett tidigare inlägg genom att använda ordet "bättre". Ni ska tolka det som "trafiksäkrare".
 
P
K Nils Andersson1 skrev:
Eldrivna små flygplan finns redan att köpa kommersiellt och det är inget nytt. Såg ett som även hade fallskärm till hela planet, och det var nytt. Nej detta skullen vara något nytt med drönare som kan flyga personer. Dvs 4 eller mer snurror som lyfter likt en helikopter , de blir nog också automatiska , så får inte styra dem. De finns ännu inte.
Ja, det är quadkoptrar (eller med ännu fler rotorer) jag syftade på i inlägg #1903.

Flygplan med fallskärm har funnits sen rätt länge, men det enda bolag som säljer sådana flygplan är Cirrus som har salutfört flygplan med inbyggd fallskärm sen cirka tjugo år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.