garvin garvin skrev:
Koppla den på oljetryksgivaren.
Nu läser ju även bilprovningen felkoder.
Men jag klarade mig i flera år med en övertäckt:cool:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
garvin garvin skrev:
Koppla den på oljetryksgivaren.
Detta har bilprovningen börjat syna..
Men de brukar inte bry sig om lampor på fordon före 2002..
och så länge du har broms i övrigt så kan du få en bra att veta eller inget.
 
Har skruvat ner instrumentbrädan och satt en svart tejpbit över lampan, gick inte att få släkt( lyst nu i flera år ) , nu sitter det långt in så ev lampor i taket på provningen gör att det blir ganska mörk skugga på panelen, så det syns ingen tejp bakom glaset.
 
J jonaserik skrev:
Har skruvat ner instrumentbrädan och satt en svart tejpbit över lampan, gick inte att få släkt( lyst nu i flera år ) , nu sitter det långt in så ev lampor i taket på provningen gör att det blir ganska mörk skugga på panelen, så det syns ingen tejp bakom glaset.
det blir en 2:a i protokollet om den inte tänds när besiktningsmannen slår på tändningen
du får koppla så den styrs av oljetryckslampan
 
Marike Marike skrev:
Jo de vid hjulen och under bilen, en förgrening, fick antioxidspray och gummitätningarna silikonfett, så de bör vara ok. Frågan är då om det kan finnas fler kontaktdon som jag missat.
Jag brukar vara försiktig med siliconbaserade produkter i närheten av kontaktytor. Hört att silicon är aningens flyktigt, gasar ur och lägger sig som hinnor. När jag jobbade med elektronik på ett företag med renrum så var det ajabaja med silicon då anslutningen mellan chip och och bärarkort kunde påverkas.
 
Marike
C cpalm skrev:
Det enklaste här måste väl ändå vara att läsa ut sparade felkoder för att få ett hum om varför den tänt ABS-lampan.
Jo men Opeltech jag har fungerar bara i Vista datorn och den är död. Köra till verkstad och få det gjort gör jag aldrig mer. Var med en Golf som skuttade fram, tänkte det blir för dyrt att byta allt tänkbart så jag körde till Mekonomen för att få det fixat. Det första jag fick göra var att skriva på ett papper att jag skulle betala 1000kr för felsökning. Följande dag fick jag veta att bilen var hur bra som helst,inga fel förutom styrstagen och en drivaxel som måste bytas. 1000kr för ingenting för det var inget fel på de delarna, konstaterade jag efter att ha bytt. felet som gjorde att motorn gick enormt ojämnt var en vaccumventil som sitter på insugsslangen.
Men jag ska försöka få igång den gamle datorn, tveksamt dock om självdiagnostiken sparar fel, särskilt som bilen varit strömlös ett tag.
 
Marike
D Daniel_M_ skrev:
Jag brukar vara försiktig med siliconbaserade produkter i närheten av kontaktytor. Hört att silicon är aningens flyktigt, gasar ur och lägger sig som hinnor. När jag jobbade med elektronik på ett företag med renrum så var det ajabaja med silicon då anslutningen mellan chip och och bärarkort kunde påverkas.
Det kan vara av annan typ, är väldigt fett och segt, kritvitt. Fick en liten burk på ett tidigare jobb, vi använde det i sjöminor. Jag är ganska säker på att det håller formen.;)
 
Marike
T tergo skrev:
det blir en 2:a i protokollet om den inte tänds när besiktningsmannen slår på tändningen
du får koppla så den styrs av oljetryckslampan
Oljetryckslampan lyser den också med tändning till och det är ju rätt. Däremot ska ABS-lampan slockna, precis som de andra varningslamporna som inte är beroende av att motorn går.
 
Marike
Maskintok skrev:
Detta har bilprovningen börjat syna..
Men de brukar inte bry sig om lampor på fordon före 2002..
och så länge du har broms i övrigt så kan du få en bra att veta eller inget.
Min är en 1999. Om de bryr sig beror nog på vem det är. Jag fick en lång lista med påhittade fel. Bromsen bak var helt perfekt, syntes bara vara en nål som gick upp till 2. men var tvungen att byta skivor bak för det fanns rost på dem, ytrost kanske, ja. Men var klagar man? Nu är det bytt många delar i onödan, det ger en negativ miljöpåverkan.Nämner inte bilprovningen, men namnet börjar på tredje bokstaven i alfabetet.
 
A
Marike Marike skrev:
Min är en 1999. Om de bryr sig beror nog på vem det är. Jag fick en lång lista med påhittade fel. Bromsen var helt perfekt, syntes bara vara en nål som gick upp till 2. men var tvungen att byta skivor bak för det fanns rost på dem, ytrost kanske, ja. Men var klagar man? Nu är det bytt många delar i onödan, det ger en negativ miljöpåverkan.Nämner inte bilprovningen, men namnet börjar på tredje bokstaven i alfabetet.
skivorna hade du kunnat slipa av.. :thinking:
 
Marike
Maskintok skrev:
skivorna hade du kunnat slipa av.. :thinking:
Jag putsade dem rena för en månad sedan men det hjälpte inte för det syntes rost längst ut, du vet där inga klossar ligger an. Detta är tredje gången jag får ombesiktning för att man inte kan spegla sig i skivorna, märkligt sammanträffande är att det varit kvinnor alla tre gångerna. 1 Vectra, 1 Golf, och nu Astran
 
  • Haha
2
  • Laddar…
Märkligt, jag tycker de har blivit mindre noga med skivor på senare år? Bara bromsverkan är bra och jämn kan skivorna vara rätt muggiga, iaf under min gräns.
 
A
Marike Marike skrev:
Jag putsade dem rena för en månad sedan men det hjälpte inte för det syntes rost längst ut, du vet där inga klossar ligger an. Detta är tredje gången jag får ombesiktning för att man inte kan spegla sig i skivorna, märkligt sammanträffande är att det varit kvinnor alla tre gångerna. 1 Vectra, 1 Golf, och nu Astran
där? det är ju ett oanvändbart område... finns ingen anledning till att slå ner på det... :thinking:
 
Marike
Maskintok skrev:
där? det är ju ett oanvändbart område... finns ingen anledning till att slå ner på det... :thinking:
Jag fick en 2:a för att parkeringslampan hade lossnat, det ser man för den sitter inte mitt i hålet i reflektorn. Hålet i reflektorn är till för att man ska kunna justera ljuset Nämnda lampa sitter i lamphöljet, och den satt där den skulle.
Så var klagar man? Bilprovarna kan påstå vad som helst, man är maktlös.
 
Beror lite på var man besiktar, en del jagar fjäder i hatten och ska vara duktiga, ( inget ont om regelverket ) det finns ställen som en del inte besiktar på för att petfolk jobbar där. Åker många mil för undgå dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.