A
A AndersS skrev:
Det är det som är skillnaden framöver att mycket mera kommer att återvinnas, det sker en stor förändring även om det återstår mera att göra. Idag behöver man inte kliva runt i syrabeständiga overaller som vid byte vägde dubbelt så mycket pga allt bly.;)
Så Northvolt m.fl. fabriker kommer att återvinna i betydligt renare miljö, tror det stod att 2030 ska 50% komma från återvunna metaller, varför inte mera idag? Tja, det finns inte så mycket batterier från bilindustrin att återvinna ännu.:) Obs! jag åker diesel, euro 6, men är rätt säker på att jag kommer sitta i en elbil någon gång framöver.
Du förstod att det var moderna batterier jag skrev om va?
Där även elbilsbatterier avsågs..
det är billigt med fattig arbetskraft...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
wildeside wildeside skrev:
Det är lugnt, har råd med självrisken.;)
Hur går det för cyklisten:thinking:
Det är alltid lite för spännande att cykla på landsvägen här utanför, men hittills har jag klarat mig (trots alldeles för kort stingpinne av standardmodell). Jag tror att jag skulle klara mig bra även med en längre stingpinne så länge den har en väl synlig markering längst ut.
Eller snarare: näst längst ut … ;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
redarn redarn skrev:
(att statsministern inte är folkvald eller ens vald är kanske mer kuriosa)
Indirekt vald, men det är ju inte direkt unikt. Våra riksdagsledamöter är i princip det också (dock med viss modifikation).
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om nu elbilar är så miljövänliga så kan man undra var vi ska ta elen till dom när inte elen knappt räcker till nu?
Elen räcker gott och väl redan i dag. Problemet är att överföra höga effekter till södra Sverige under peaklast, men laddar man när belastningen på nätet är lägre så finns det gott om el.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du förstod att det var moderna batterier jag skrev om va?
Där även elbilsbatterier avsågs..
det är billigt med fattig arbetskraft...
Läste du de länkarna jag tidigare lagt in, Northvolts forskning i Västrås och fabrik för återvinning vid tillverkningsproduktionen i Skellefteå.
 
P pmd skrev:
Just det. Till skillnad mot kol- och oljeeldandet där man medvetet ständigt förorenar så mycket att fler än en miljon människor dör av det varje år.
De är väl ändå mysiga?
8 km bilväg från centrum av krakow. Gissar lite på att de var de som gjorde att luften inte var världens bästa =)
Titta gärna ner i wisla om du är nära den, skulle aldrig doppa stortån ens där.

Två kyltorn nära Krakow med målningar som påverkar luftkvaliteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Läste du de länkarna jag tidigare lagt in, Northvolts forskning i Västrås och fabrik för återvinning vid tillverkningsproduktionen i Skellefteå.
Nej jag har inte sett dessa.
Ska gå tillbaka ikväll när det är lugnt och kolla
 
Maskintok skrev:
Nej jag har inte sett dessa.
Ska gå tillbaka ikväll när det är lugnt och kolla
Kolla i inlägg #1930, #1954 som jag lagt in länkar i och sedan finns #1950.
Ger en bild av vad som händer nu och även hur stora pengar det rör sig om.
 
Maskintok skrev:
som skrivet.
I många länder hamnar batterier för att plockas ner och återvinnas.
Detta är fattiga människor som gör dessa jobb.

tidigare var det blybatterier som man i Pakistan och Indien plockade ner och gjorde nya av...

Nu är det andra typer..

samt kobolt gruvorna.
Jo jo... m
Vi vet att vår industri, på alla områden, är full med exempel på arbetskraft som utnyttjas på ett sätt vi inte skulle acceptera här hemma. Det är inget unikt för batteritillverkning. Det är knappast ett argument för något annat än att vår industri bör lösa dessa problem, ett efter ett.

varken du eller jag går runt utan fillingar bara för att de sannolikt tillverkats under tveksamma former…..
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
D
K Nils Andersson1 skrev:
Tyvärr verkar det inte vara så rent generellt. Och det finns många bevisa på detta. Och från olika grenar. Detta är också ett exempel på den differens som finns mellan olika personer, på synen på saker. Vissa går runt och anser saker, anser jag som är långt från vad som faktiskt stämmer. Där anser jag att det är medias fel. Det är ju tänkt så att media ska göra jobbet att kolla på debatter, läsa rapporter osv. Sen ska vi få en sammanfattning av vad som sägs. Men media gör inte ett bra jobb. Nu sämre än tidigare. Det är grunden i den kritik som de som ännu inte köper klimatkrisen som vissa gjort, det är nämligen så att kritiker sitter inte hemma och tycker saker helt själva. Precis som att ett politisk parti har ekonomer som gillar partiet, så är det även så att dessa ekonomer finns på olika nivåer från hobby till väldigt duktiga. De tycker ändå att partiet är bra. Samma här, det finns väldigt kunniga forskare som tycker som skeptiker. Det är dem vi lyssnar på, vetenskapen är långt från enig.
Vetenskapen är enig, du måste alltid sortera bort outliers och när detta är gjort hittar du enighet om sakernas tillstånd, sen skiljer det lite hit och dit i prognosen för framtiden men även där finns det konsensus.

Finns inget praktiskt, eller journalistiskt, behov av att täcka avarter i ämnen där det råder övertygande koncensus, en vanlig missuppfattning hos de med extrema åsikter.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Vi vet att vår industri, på alla områden, är full med exempel på arbetskraft som utnyttjas på ett sätt vi inte skulle acceptera här hemma. Det är inget unikt för batteritillverkning. Det är knappast ett argument för något annat än att vår industri bör lösa dessa problem, ett efter ett.

varken du eller jag går runt utan fillingar bara för att de sannolikt tillverkats under tveksamma former…..
Nja det vete tusan det.. :thinking:
Då får nog fan hellre pungen hänga.. än att någon får en helt För jävlig vardag...
Jag betalar hellre några kronor till bara de har iallafall schyssta villkor .. samt att de kan köpa sig mat för iallafall en vecka i taget... På sin dagliga lön... (y)

Vad jag menar är att innan vi slår på stort.
Så måste vi lösa en hel del annat före.
Allt är inte miljö... Det är människor öde med... Och framtidstro.
 
D
A Alexn72 skrev:
Är de så illa....
Ja då är frågan var jag ska dumpa mitt snart 10 år gamla batteri som tar mig till jobbet varje dag
Fortsätta dra det med dig fram och tillbaks till jobb varje dag... drygt!
 
D
P pmd skrev:
Just det. Till skillnad mot kol- och oljeeldandet där man medvetet ständigt förorenar så mycket att fler än en miljon människor dör av det varje år.
Absolut, och jag är förbluffad att så få reagerar på detta, det är mer än förbluffande förresten men jag vet inte vad jag ska säga.

Gällande olyckor så är jag däremot övertygad om att de aldrig varit planerade att ske från början, däremot lätta att konstatera i efterhand. Så diskussionen att det bara är ett japanskt kärnkraftverk som kunde drabbas av en olycka, för att alla visste att det skulle hända, den köper jag inte helt.
 
D djac skrev:
Vetenskapen är enig, du måste alltid sortera bort outliers och när detta är gjort hittar du enighet om sakernas tillstånd, sen skiljer det lite hit och dit i prognosen för framtiden men även där finns det konsensus.

Finns inget praktiskt, eller journalistiskt, behov av att täcka avarter i ämnen där det råder övertygande koncensus, en vanlig missuppfattning hos de med extrema åsikter.
Det är vad du tror , men du har nog tyvärr helt fel i allt du skriver här. En enkel sak är att om det vore som du skriver, så borde de komma dragande med sin enkla bevisning. Och så sker inte. Jag kan inte säga bu eller bär, kring vad som stämmer för jag är ingen expert. Det, jag kan säga är att det finns väldigt bra experter som säger emot IPCC tex. Det kan jag se.
Att ni tror att det är unika personer, tycker inte jag stämmer alls.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur kan vi svenskar vara så urbota korkade som går med på höjda bensin och dieselskatter, elbilspremier etc.

Kina bygger nya kolkraftverk varje år och många länder med dom. Men om vi svenskar är miljö och klimatsmarta då räddar vi världen.:crysmile:
år? De öppnar ett nytt kol-verk varje vecka om jag fattat rätt. Samt ett nytt universitet per vecka. Det är inte svårt att se var framtiden finns.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.