Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför ska vi tro att dessa batterier kommer återvinnas när inte plasten vi idag sorteras återvinns?
Det finns pengar att tjäna inget privat företag gör de investeringarna utan att de ger avkastning på insatt kapital.:crysmile:
 
Hur kan vi svenskar vara så urbota korkade som går med på höjda bensin och dieselskatter, elbilspremier etc.

Kina bygger nya kolkraftverk varje år och många länder med dom. Men om vi svenskar är miljö och klimatsmarta då räddar vi världen.:crysmile:
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför skulle de inte återvinnas? Läggs hela bilar på deponi idag? Nej, vi tar tillvara på metallen iaf.

[länk]
[länk]
Northvolt är en skröna nu som kan dilla i dig vad som helst. Se facit om 20 år
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Northvolt är en skröna nu som kan dilla i dig vad som helst. Se facit om 20 år
Jo, vi får se vem som skriver skrönor:crysmile::crysmile:
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Spelar egentligen inte så stor roll hur länge de håller. Säg 20 år då, men vart ska de slutförvaras?
De ska inte slutförvaras. Batterier i elbilar återvinns eftersom de innehåller värdefulla metaller/ämnen, precis som alla andra typer av batterier du använder.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
De ska inte slutförvaras. Batterier i elbilar återvinns eftersom de innehåller värdefulla metaller/ämnen, precis som alla andra typer av batterier du använder.
Jo arabvärlden och även Asien är vanliga platser där fattiga får denna uppgift för att kunna köpa mat för dagen...

Sedan sitter västvärlden och dikterar att de ska minska sin utveckling för att våran ska bli hållbar...

Sedan har vi den skaran som tror att bristen i elnätet bara är att vifta bort så kan alla ladda sina elfordon samtidigt som allt annat skall vara eldrivet... Och värmen komma från eldrift...

Jo jo... När ni pluggar in er kontakt så kommer hela systemet rasa ihop och det kommer kosta... samt att staten gnuggar händerna höjer avgifter och skatter..

Nä det blir nog dags för annat..
En stor jute säck över dessa typer av människor så att vanliga människor kan fira jul ifred..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo arabvärlden och även Asien är vanliga platser där fattiga får denna uppgift för att kunna köpa mat för dagen...

Sedan sitter västvärlden och dikterar att de ska minska sin utveckling för att våran ska bli hållbar...

Sedan har vi den skaran som tror att bristen i elnätet bara är att vifta bort så kan alla ladda sina elfordon samtidigt som allt annat skall vara eldrivet... Och värmen komma från eldrift...

Jo jo... När ni pluggar in er kontakt så kommer hela systemet rasa ihop och det kommer kosta... samt att staten gnuggar händerna höjer avgifter och skatter..

Nä det blir nog dags för annat..
En stor jute säck över dessa typer av människor så att vanliga människor kan fira jul ifred..
Va?

Denna lilla diskussion handlade om huruvida elbilsbatterier återvinns eller slutförvaras. Ingen typ av batterier slutförvaras eftersom de är värdefulla.

Övrigt får du diskutera med någon annan.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Va?

Denna lilla diskussion handlade om huruvida elbilsbatterier återvinns eller slutförvaras. Ingen typ av batterier slutförvaras eftersom de är värdefulla.

Övrigt får du diskutera med någon annan.
som skrivet.
I många länder hamnar batterier för att plockas ner och återvinnas.
Detta är fattiga människor som gör dessa jobb.

tidigare var det blybatterier som man i Pakistan och Indien plockade ner och gjorde nya av...

Nu är det andra typer..

samt kobolt gruvorna.
Jo jo... m
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo arabvärlden och även Asien är vanliga platser där fattiga får denna uppgift för att kunna köpa mat för dagen...

Sedan sitter västvärlden och dikterar att de ska minska sin utveckling för att våran ska bli hållbar...

Sedan har vi den skaran som tror att bristen i elnätet bara är att vifta bort så kan alla ladda sina elfordon samtidigt som allt annat skall vara eldrivet... Och värmen komma från eldrift...

Jo jo... När ni pluggar in er kontakt så kommer hela systemet rasa ihop och det kommer kosta... samt att staten gnuggar händerna höjer avgifter och skatter..

Nä det blir nog dags för annat..
En stor jute säck över dessa typer av människor så att vanliga människor kan fira jul ifred..
Tror du ska vara lite försiktig i gissandet och läsa på mera om återvinning av det material av speciella metaller som idag används i batteritillverkning. Har arbetat på helger och lov i batterifabrik under skoltiden och den sortens tillverkningen är snart en svunnen tid.
Du får ha extra koll på din katalysator för de stjäls i parti och minut.;)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Givetvis är det en tidsfråga, men talar vi 1 år 10 år, 50 år eller 200 år.
10-15 år, tror jag, men det är förstås mycket, mycket svårt att göra en förutsägelse om det. AI-teknik utvecklas snabbt, men det har hänt förr också till det tog stopp, så det kan hända att det måste till något nytt än dagens teknik för att komma till den punkt då självkörande bilar generellt är bättre än mänskliga förare. Än så länge tycker jag dock att det ser lovande ut.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Tror du ska vara lite försiktig i gissandet och läsa på mera om återvinning av det material av speciella metaller som idag används i batteritillverkning. Har arbetat på helger och lov i batterifabrik under skoltiden och den sortens tillverkningen är snart en svunnen tid.
Du får ha extra koll på din katalysator för de stjäls i parti och minut.;)
Jo det var inte så länge sedan jag såg rapporter över batterier från truckar, elbilar mm hamna i främmande länder... tack för det Greenpeace ;)

Jo att kattar är eftertraktade vet jag... brukar få montera i någon ny varje år... Inte på mina men andras bilar..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
B Byggmarodören skrev:
Nåt som kommer bli skitkul när det blir vanligare med självkörande bilar är att gå runt i stan med en tshirt med stoppskylt tryck och se trafikkaoset som uppstår.
Det, och andra "roliga" upptåg, kommer nog att bli olagligt. Det eliminerar inte busandet, förstås, men minskar det.

Biltillverkarna kan även programmera bilen till att en stoppskylt på vit bakgrund är något som den ska köra på. :devilish:
 
P
D djac skrev:
Även när man tycker de är klantiga, som i Tjernobyl, så var ju aldrig syftet att skapa en olycka, ändå händer det ibland.
Just det. Till skillnad mot kol- och oljeeldandet där man medvetet ständigt förorenar så mycket att fler än en miljon människor dör av det varje år.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det var inte så länge sedan jag såg rapporter över batterier från truckar, elbilar mm hamna i främmande länder... tack för det Greenpeace ;)

Jo att kattar är eftertraktade vet jag... brukar få montera i någon ny varje år... Inte på mina men andras bilar..
Det är det som är skillnaden framöver att mycket mera kommer att återvinnas, det sker en stor förändring även om det återstår mera att göra. Idag behöver man inte kliva runt i syrabeständiga overaller som vid byte vägde dubbelt så mycket pga allt bly.;)
Så Northvolt m.fl. fabriker kommer att återvinna i betydligt renare miljö, tror det stod att 2030 ska 50% komma från återvunna metaller, varför inte mera idag? Tja, det finns inte så mycket batterier från bilindustrin att återvinna ännu.:) Obs! jag åker diesel, euro 6, men är rätt säker på att jag kommer sitta i en elbil någon gång framöver.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.