P pmd skrev:
Det är vad en mänsklig förare måste göra i sådana situationer.
Så när det blir krångligt och svårt låter vi den ovane mänsklige föraren ta över?

/ATW
 
P pmd skrev:
Den typen av flygplan har funnits i testverksamhet i många, många år, men än så länge har ingen lyckats kommersialisera dem.
Eldrivna små flygplan finns redan att köpa kommersiellt och det är inget nytt. Såg ett som även hade fallskärm till hela planet, och det var nytt. Nej detta skullen vara något nytt med drönare som kan flyga personer. Dvs 4 eller mer snurror som lyfter likt en helikopter , de blir nog också automatiska , så får inte styra dem. De finns ännu inte.
 
A
A ArneTW skrev:
Så när det blir krångligt och svårt låter vi den ovane mänsklige föraren ta över?

/ATW
Japp och då ska du ha 2 försäkringar på ditt fordon, samt rapportera in innan du kör vidare att du flexat mellan dessa..
;):crysmile::crysmile:
 
P pmd skrev:
Jo, 400 miljondelar är mycket. Det gör att växthuseffekten är större nu än under förindustriell tid.
Fel tråd , men hur vet du det? Finns ingen forskning som säger. Även om du tror att det finns, så stämmer det inte. Det är okänt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Fel tråd , men hur vet du det? Finns ingen forskning som säger. Även om du tror att det finns, så stämmer det inte. Det är okänt.
Finns många som tror på Jesus också... dåligt med bevis även där.. lika för hans far... gud..;)
så jag lägger dessa globala uppvärmningsproblem i korgen om att de får köpa annan värmekälla :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle hela Sveriges fordonsflotta gå över till el motsvarar det 10% av den totala elförbrukningen idag. Att vi har elbrist är en semantisk fråga, det är kontinenten som lider av energibrist, vilket driver upp priserna i södra Sverige.

Har du några källor på batteriets livslängd, eller är det bara en gissning från en elbilshatare?
8år verkar vara normal garantitid på elbilar och hybriders batteri. Således lär de hålla betydligt längre.

Sen kan batterierna renoveras, och de celler som är helkass återvinns givetvis, det är inte kärnbränsle som måste slutförvaras...
Det ska tydligen vara något mer. C a 20% mer el behövs. Och vi får undanta lastbilar. Men det är hanterbart. Livslängd ska räknas i mil även på batterier och de ska enligt mätningar alla klara sig till 25 000 mil och då ha 80% kvar av ursprungliga de kunde hålla. Det var dåligt på de första elbilarna men det är nu fixat.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Att börja med moped sen Epatraktor innan man tar b-kort kanske inte är så dumt..
Nej inte med dagens utbildning på traktor. Då borde de förbjudas.
Ändra utbildningen till exakt samma som B-kort. Då kanske vi kan diskutera det.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej inte med dagens utbildning på traktor. Då borde de förbjudas.
Ändra utbildningen till exakt samma som B-kort. Då kanske vi kan diskutera det.
A-Traktor borde inte få köras av yngre på vägar. Det är helt enkelt en massa trafik nu som måste fram. Så reglerna borde ändras till att du måste ha vanligt körkort för att få köra en traktor på vägen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Och inga A-traktorer på vissa vägar t.ex. 80-väg och uppåt, då 70-väg blir omöjligt om de ska få finnas i trafiken.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
....
Batterierna i elbilen har en livslängd på runt 8 år, var ska vi slutförvara dom uttjänade?
Är de så illa....
Ja då är frågan var jag ska dumpa mitt snart 10 år gamla batteri som tar mig till jobbet varje dag
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Irländaren John Tyndall var tidig med att beskriva fenomenet, men det debatteras bland historiker om han helt enkelt snodde idén av amerikanskan Eunice Newton Foote. Joseph Fourier (känd för Fouriertransformen) räknade ännu tidigare ut hur växthuseffekten fungerade.
John Tyndall är den jag brukar framhålla som den som undersökte, förstod och förklarade växthuseffekten.
Men det kan förstås vara som du skriver, att han inte var först, utan kanske bara fortsatte på någon annans arbete.
Jag tror dock (utan att helt säkert veta) att Tyndall var mest metodisk i sitt arbete, undersökte flest gaser osv.
Så hans bidrag torde vara det viktigaste av de tidiga forskarnas arbeten.

Ingen forskare före mitten av 1900-talet kunde dock gissa rätt på hur fort växthuseffekten och uppvärmningen skulle komma att ske. Det vet vi dock nu, men ändå är det svårt att göra nödvändiga förändringar.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Svaret finns här
[länk]

Och här
[länk]
Varför ska vi tro att dessa batterier kommer återvinnas när inte plasten vi idag sorteras återvinns?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, de har en GARANTI på 8 år. Livslängden är något helt annat.
Spelar egentligen inte så stor roll hur länge de håller. Säg 20 år då, men vart ska de slutförvaras?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle hela Sveriges fordonsflotta gå över till el motsvarar det 10% av den totala elförbrukningen idag. Att vi har elbrist är en semantisk fråga, det är kontinenten som lider av energibrist, vilket driver upp priserna i södra Sverige.

Har du några källor på batteriets livslängd, eller är det bara en gissning från en elbilshatare?
8år verkar vara normal garantitid på elbilar och hybriders batteri. Således lär de hålla betydligt längre.

Sen kan batterierna renoveras, och de celler som är helkass återvinns givetvis, det är inte kärnbränsle som måste slutförvaras...
Vad får dig att tro att de kommer att återvinnas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.