P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det är ju bara titta på hur dödligheten ändrades när vi slutade värma upp husen med kol.
Det hände en hel del annat när det gäller levnadsstandard under den perioden så det kan vara vanskligt att beräkna hur mycket av livslängdsökningen som berodde på just mindre koleldning.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snart är inte ens det ett argument. Du kan få elbil för 300k nu. 230 med bonus. Opel Mokka-e är poppis tex
Jag har aldrig köpt en bil för mer än cirka 150000 kr.

Det lönar sig inte att byta ut min nuvarande dieselbil mot en elbil så lite som jag kör numera. Det enda incitamentet jag har är att det kan vara lite roligare.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Ja, men det är en bra bit kvar till plan som transporterar fler än 100 personer till andra sidan kontinenten
Ja, det stämmer. Det var ett inflikande om att ambitionerna hos flygplanstillverkarna är lite högre än att spara 10 % bränsle.

Bränsleförbrukningen har dock minskat stadigt sen de första jetmotorerna. Den är nu ungefär hälften av vad den var då, räknat per passagerarkilometer.
https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_Aircraft_Efficiency_final.pdf
(Rapporten är mer än 10 år gammal, och jag tror knappast att det har blivit sämre sen dess, snarare tvärtom).
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ibland kanske man måste tänka lite längre än näsan
Har du gjort det? Vad kom du fram till i så fall?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
åker 100 mil i valfri riktning om jag har lust. Skulle bilen i en framtid inte längre uppfylla detta så får jag väl ta bussen eller en taxi.
Min erfarenhet är att det går att överge dieseldriften, accetabelt att tanka efter 70-80mil med en bensinare när bränslet och bilen är så mycket billigare att köpa.
Buss och taxi räknar jag som kollektivtrafik och det brukar inte finnas tillgängligt när jag vill åka
 
P
Maskintok skrev:
Det verkar inte som en myt bland andra...
Har du någon statistik att referera till?
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Krockar du med en elbil är chanserna ganska stora att du brinner upp med bilen. Flera gånger större risk än med en traditionell bil
Jag frågar dig också: vad finns det för statistik som visar det? Jag vill faktiskt veta, eftersom jag har sett detta påstående lite då och då men helt utan referenser.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det är en helt annan fråga än varför andra ska subventionera ditt bilkörande. Börja med att besvara den frågan så kan vi ta nästa sen.
Nä man börjar inte subventionera mer när det redan finns..
 
A
P pmd skrev:
Har du någon statistik att referera till?
statistik är inget säkert.
Det kan man bevisa vad som helst med..
som global uppvärmning eller annan hysteri...
 
P
D djac skrev:
Det är dubbla myter: [länk]
Delvis, åtminstone.
 
P
A AndersS skrev:
Funderade lite, finns det "självkörande" bilar för vänstertrafik?
Ja, det är bara att byta tecken överallt i alla ekvationer …
 
A
P pmd skrev:
Ja, det är bara att byta tecken överallt i alla ekvationer …
Aha... C blir V..
L blir Mp

M blir S..
Jajemän... Detta är ju enkelt :crysmile:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
K Nils Andersson1 skrev:
Något som jag tror kommer ganska snart är, stora drönare som även kan transportera en människa. Säg t ex att du vill från taket på höghus 1 till höghus 2. Du beställer en sådan taxi. Då nya elbilar kan kosta 1 miljon och det finns köpare så är priset inget problem. Fina små drönare har vi redan, de behöver bara bli större.
Problemet blir då fort, var och hur de ska få flyga. Kommer det bli "vägar" i luften?
Den typen av flygplan har funnits i testverksamhet i många, många år, men än så länge har ingen lyckats kommersialisera dem.
 
P
Maskintok skrev:
staten behöver bara runt 10-15% av våra inkomster för att gå runt...resten skulle var och en kunna fördela som den vill.. miljö. eller inflation... Den som verkligen ville göra skillnad skulle kunna göra det med sina pengar, än som idag då många tror att staten gör detta åt dem... Det är fel..
Den typen av skattesystem skulle "öka klyftorna" i samhället, vilket det i Sverige tycks rådan nästan hundraprocentig konsensus om är något dåligt.

Det är helt riktigt att kapital ackumuleras hos personer som investerar sina pengar klokt istället för att konsumera för merparten. Det fenomenet skulle alltså bli mer framträdande i ett lågskattesamhälle.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Den typen av skattesystem skulle "öka klyftorna" i samhället, vilket det i Sverige tycks rådan nästan hundraprocentig konsensus om är något dåligt.

Det är helt riktigt att kapital ackumuleras hos personer som investerar sina pengar klokt istället för att konsumera för merparten. Det fenomenet skulle alltså bli mer framträdande i ett lågskattesamhälle.
inte nödvändigtvis.
Allt är beroende på hur och vad man gör med det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.