Det var ord och inga visor om inspelen! :crysmile:

Jag tror vi är många som förbluffas och förundras över vad du kommer på med självdrivande mekaniska maskiner och de som är något kunniga om liknande funktioner har nog nära till hands att ta till dagens billiga styrdon och motorer av allehanda slag. Modernt säkerhetstänk stjälper dem nog också längs vägen.

För jag har väl förstått det rätt när jag tolkar det som att du ”bara” ställt dit en pelare full med pellets vilken brinner i botten men där det pga. luftströmmarna inte blir så varmt att hela röret brinner, utan alltid bara det längst ner?

Det är genialt, men också något jag hade varit rädd för, då jag trott att värmen skulle kunna sprida sig och skorstenseffekten vända. Det baserar jag inte på någon kunskap, bara oro. Och kanske finns det inte ens någon fara i det, med ”bara” några kg pellets.

Så jag har inget att bjuda mer än förståelse för dem som såg kortare och vördnad för lösningen. Och nyss inkommen efter en timme längs Mälar’ns stränder kan jag intyga att promenad är ett gott val idag; solen bryter rent av igenom nu och då.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Jag tror definitivt att du kan få det här att fungera, jag har enorm respekt för ditt kunnande och det du åstadkommit. Därför blir jag lite överdrivet orolig för att du ska bränna upp både båten och dig själv, men det är bara av välmening jag ifrågasätter designen ibland.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var ord och inga visor om inspelen! :crysmile:
Absolut inte meningen att täppa till om kommentarer. De jag citerat i föregående inlägg är de mest tankeväckande och givande inläggen. Åtminstone för mig som har något fel i huvudet så att personligt prestigetänkande saknas. Det är aldrig ett hot mot mig att ha fel. Jag accepterar dock inte bara att ha fel. Jag vill veta varför det är fel och varför anledningen diskvalificerar konceptet. Jag vill ha argumenten. De kan verkligen ge något.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Swamp och 4 till
  • Laddar…
tommib
Jag vill ju påtala att jag väldigt specifikt skrev att jag killgissade :) Kontexten var också sådan att jag såg framför mig en betydligt mer avancerad apparatur som skulle hålla liv i brasan i flera dygn. Jag är också bekymrad över risken att elden sprider sig upp i pelletsförrådet. Allra värst vore en långsam glödbrand utan tillräcklig syrgastillförsel som genererar kolmonoxid.

Du verkar dock ha god erfarenhet av denna typ av eldstad och det verkar fungera. Jag kan inte säga så mycket annat än: Hatten av! Snyggt jobbat.

Ang ev fel i huvudet så har jag nog samma. Jag öppnar käften mer än jag borde enligt vissa på jobbet och jag har ibland fel men då kommer man åtminstone framåt istället för att alla sitter och skruvar på sig. Skulle det inte finnas folk som gör omöjliga saker så skulle vi aldrig komma framåt.



En liten förhoppning, i all välmening, är dock att du har just ett kolmonoxidlarm i båten, det vore väldigt tråkigt med en så onödig och undvikbar olycka.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Tanken är väl att kunna tända ”pelletskassetten” vid läggdags eller liknande och förlita sig på att sandmagasinet håller värmen till frukostdags?
Följer experimenterandet med spänning och har egna tankar på att skala upp för att kunna elda grövre pinnar skulle gärna få vedinkastet uppemot 40x40cm
 
Står.i
Otroligt kreativ och upplyftande tråd!

Blev det lock på tratten? Man kan väl prova täppa till med provisorisk träbit eller wellpapp och jämföra med två hela laddningar.

Borde bli jämnare och mer effektiv förbränning med lock.
 
Jag funderar på den där risken med att det börjar brinna i skorstenen*. Man skulle ju kunna arrangera ett fjäderbelastat lock som hålls öppet med en tråd som smälter av om det blir för varmt i tratten. Polypropen är lätt att få tag i och smälter vid 165 grader C. Som ett brandspjäll tänker jag. Jag antar att du redan har förkastat den tanken.

*Redigerat: Nej, i tratten förstås
 
Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
Så länge gravitationsmatningen fungerar kan inte glöden ta sig upp. Stockar bränslet fast så borde kaminen slockna. Draget går fortfarande nedåt. Tratten är kall. Att röret vidgar sig gör det mindre troligt att eventuella proppar kommer någonstans i röret. Övergången från tratt till rör är troligare. Om så fortsätter branden i botten tills bränslet i röret är slut. Avståndet upp frånhärden är då för stort för att branden skall kunna ta sig upp.

Det behöver brinna lite hårdare än det gjort hittills. Det bör förbättra läget ännu lite.

Nåväl... fler tester behövs. Dock inte i kväll. Eldar med spill i dag.
Vedeldad kamin med brinnande träspill och synlig glöd inuti, med fokus på eldens placering och kaminens konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Firar med att blanda i lite eklister.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Åsa Lund
findus42 findus42 skrev:
Så länge gravitationsmatningen fungerar kan inte glöden ta sig upp. Stockar bränslet fast så borde kaminen slockna. Draget går fortfarande nedåt. Tratten är kall. Att röret vidgar sig gör det mindre troligt att eventuella proppar kommer någonstans i röret. Övergången från tratt till rör är troligare. Om så fortsätter branden i botten tills bränslet i röret är slut. Avståndet upp frånhärden är då för stort för att branden skall kunna ta sig upp.

Det behöver brinna lite hårdare än det gjort hittills. Det bör förbättra läget ännu lite.

Nåväl... fler tester behövs. Dock inte i kväll. Eldar med spill i dag.
[bild]
Firar med att blanda i lite eklister.

Mvh Findus
Max en tredjedel ek i pannan sade morfar alltid. Stämmer det fortfarande?
 
En av de stora grejorna med pelletsbrännare/pannor/kaminer är säkerhetstänket. Elden får aldrig kunna sprida sig bakåt till pelletsförrådet. Därför brukar det vara både temperaturgivare i fallröret (eller vilken väg brännaren nu matas) som stänger av om det blir varmt och plastslang som smälter och bryter förbindelsen med förrådet om det ändå börjar brinna. Man brukar också mäta strömförbrukningen i fläkten för att stänga av om det inte är fritt fram för rökgaserna och ha en fotoelektrisk givare som kollar att det brinner när det borde göra det.
 
du måste ha haft bra tur att hitta en båtklubb som tillåter att man jobbar på riktigt med båten
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Max en tredjedel ek i pannan sade morfar alltid. Stämmer det fortfarande?
Ja!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Samma gäller Oxel, det har jag provat. Men tycker både ek och oxel inte direkt brinner, mera glöder. Får alltid ställa in björk och någon av dom träslagen. Men gäller vara försiktig, det blir fort väldigt varmt.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Testfasen börjar gå över i driftfas.
Erfarenheter så här långt.

Ved.
Har kunnat komma över spillbitar från snickeri och virke från engångspallar. Pallarna har stått utomhus och jag har slagit isär och kapat upp innan hemstransport. Snickerispillet samlar jag upp på lediga stunder direkt vid källan. Genom att hålla rent lite runt maskiner även när jag inte är direkt ansvarig för spillet hoppas jag vara en mindre del av problemen med att driva ett snickeri.
Därmed så kan jag anta att snickerispillet är möbeltorrt och dessutom kompakt och fint virke. Pallvirket är fuktigare men troligen under 16 procent vid hemtagningen. Pallvirket verkar vara en korsning mellan gran och balsa. Väger inget när det är torrt.
Proportionerna ligger på ungefär två tredjedelar pallvirke.

Ved går bra. Inget tyder på att det kan brinna uppåt i vedröret så länge inte askluckan är vidöppen. Tilluftskanalen uppifrån i skorsstenen räcker inte riktigt för ren förbränning. Skruven i vedluckan som justerar springan fungerar mycket bra. Kan enkelt styra hr det brinner.

Använder timerfunktionen på telefonen för att inte glömma bort att fylla på ved. Eldar jag en blandning av snickeri ch pallved så är det lagom att kolla till brasan med ca 18 minuters mellanrum. Då är det fortfarande ved kvar som brinner. Under förutsättning att jag inte råkat ha för mycket balsa i mixen. Då är det bara glöd, vilket är synd då det kan ryka lite precis när det flammar upp igen.

Högt räknat får jag i ett halvkilo ved när jag fyller. Oftast knappt hälften av det. Då kan vi anta att det går åt någonstans mellan 1-1,5 kilo ved i timmen. Kaminen är inte byggd för att vara toppeffektiv. Av säkerhetsskäl har jag inte obstruerat rökgången med några onödiga krökar. Rakt upp 120x114mm omgivet av sand. Jag kan hålla i den oisolerade delen av skorstenen precis innan den går ut genom taket. Så jag vet att mycket av värmen stannar i sanden. Jag försöker räkna i underkant. En i mitt fall okvalificerad gissning är att jag tar tillvara på 50-60% av energin i veden. Ett kilo ved kan väl motsvara runt 5kwh. Därmed kan jag hoppas på att kaminen ger ungefär 3 när jag eldar med bra ved. Nu strålar värmen ut under en längre tid. Då motvarar alltså inte kaminen 3kwh utan i bästa fall 2 när jag eldar. När den slocknat så avger den resten av värmen när jag sover eller är på jobbet.

Det ovanstående baserar sig på ungefär 10-12 IKEA- kassar. Om en sådan rymmer 75liter så har kag eldat ungefär en halv kubik om jag inte finstaplat veden i kassarna.

Pellets.
Är inne på den femte påsen. Det påstås vara ungefär 0,7kg per liter. Då blir det ca 23 liter i varje påse. Det går åt en liter i timmen om jag ställt in allt rätt. Då har jag eldat ungefär 100 timmar med pellets. Skulle vara roligt för mig om jag kunde påstå att pelletsbrännaren fortfarande är version 1.0 :geek:. Det är särskilt roligt när många uttalat tvivel om något över huvud taget skall fungera. Men jag har utfört en modifikation. Titthålen i locket har kag borrat upp något för att de skall släppa in mer luft. Det räcker fortfarande inte riktigt så jag kommer borra upp dem lite till. Den färdigborrade versionen kommer ha nr 1.1

Två gånger under testfasen har det valvat i ingången till det koniska röret. Vad som då hänt är att det som är i röret har brunnit upp. Någon gång i början har jag givit för lite luft. Det slocknar inte men ryker. Har därefter eldat problemfritt med pellets bortsett från valvningarna.

Nåväl. Sammanfattningsvis.
När det är nollgradigt eller några minusgrader går det att hålla båten trivselvarm (18-19) så länge jag eldar. När jag slutat sjunker temperaturen långsamt. Efter ca 7 timmar (min normala nattvila) är det lite obekvämt (13-14) när jag går upp. Det gäller även när det varit några minusgrader under natten.

Det går inte att lura termodynamiken. 7 hekto pellets per timme kan inte värma upp båten från noll. För lite effekt helt enkelt. Det är en utmärkt mängd för att hålla temperaturen flytande efter att måltempen uppnåtts.

Reflexkaminen.
I förrgår fick jag äntligen dit Glembringkaminen.
Pelletskamin med röranslutning och gasregulator monterad i ett hörn på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju lite andra förutsättningar än tidigare, så jag visste inte om den skulle fungera. Tidigare naket stålrör är inbäddat i sand. Risk för sämre drag. Har testeldat i 30 timmar. Visade sig att min oro var ogrundad. Den står lite annorlunda så jag har inte kläm på hur regulatorn skall ställas ännu. Värmemässigt så fungerar den bättre än tidigare. Placeringen under däck gör att delar av däckshuset som är svåra att nå med vedeldning blir bekvämt varma med olja.

Spelar dock ingen roll då jag bara kommer låta olja brinna när jag inte är i båten.

Fortsättningen härifrån.
Har tydligen lyckats lite för bra med den ursprungliga visionen. En möjlighet att elda med ved eller pellets på ett sätt som inte gör båten till en bastu. Den skulle ge måttlig effekt under längre tid så att den verkligen går att använda. Om det fungerar precis enligt iden när temperaturen vinglar kring nollan. Då är kanske kaminen för klen för att klara riktig kyla.

Har kapat upp ved i klotsar.
Två vita IKEA-kassar fyllda med torra vedträn och stickor för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske det går att elda hårdare med storpellets. I alla fall värt ett försök...

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Greatstomp och 18 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Då är kanske kaminen för klen för att klara riktig kyla.
Då behöver du elda med lövträ. Ask är suveränt, men även bok, ek, lönn och björk. Det är en enorm skillnad på värmeeffekt från Ask jmfrt m gran el fur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.