I ett 20års perspektiv skulle jag påstå att körkort är meningslöst, och i det stora hela ändå bara små pengar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Sen behöver barnet kanske betala skatt om barnet står som ägare kontot.
Det kan bli lite bökigt om man inte är förberedd på det. (Tex om barnet skaffat digital brevlåda men inte öppnar den, så att beskedet missas).
Om inte Magda dödar ISK så är ju det bästa alternativet. Jag hoppas det och hennes 312-krig är valflosker
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Alla föräldrar vill att deras barn ska äga bostadsrätt i storstad som första boende,
Det handlar väl mer om vilka valmöjligheter man kan ge sina barn.

I städer är det mycket svårt att hitta en rimligt prissatt hyreslägenhet.
Jag fick betala ca4k för ett rum på 8-9kvm redan för snart 20 år sedan.
Bekanta hyrde i 2a hand en lägenhet i Stockholm av en familj som hade villa i Bromma (även om lägenheten på pappret stod på farfar som bodde i Dalarna). Ca dubbla hyran fick de slanta.
I deras trappuppgång var det minst dubbla namnskyltar på alla dörrar. I flera fall 3.
Det är inte bättre idag.

Att betala en hyra på 3k istället för 9k under studietiden underlättar, och kanske blir skillnaden om du orkar fullfölja dina studier eller bränner ut dig på extrakneg för att bara "överleva".

Med ränta på ränta öppnas många dörrar och möjligheter utan att lägga undan en förmögenhet varje månad.
Sen om barnen istället väljer att köpa ett torp i Småland och bli självförsörjande, eller en hyreslägenhet i Flen spelar mindre roll. De har i så fall åtminstonde haft möjligheten att göra ett val utan att vara helt begränsade.

Men det hade ju förståss varit bättre om bostadsmarknaden blir fungerade...
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag fick ingen bostadsrätt av mina föräldrar men jag fick bo 10 år i en som de ägde. Eftersom jag bodde gratis kunde jag spara mycket till insats.

Det är också ett alternativ.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det handlar väl mer om vilka valmöjligheter man kan ge sina barn.

I städer är det mycket svårt att hitta en rimligt prissatt hyreslägenhet.
Jag fick betala ca4k för ett rum på 8-9kvm redan för snart 20 år sedan.
Bekanta hyrde i 2a hand en lägenhet i Stockholm av en familj som hade villa i Bromma (även om lägenheten på pappret stod på farfar som bodde i Dalarna). Ca dubbla hyran fick de slanta.
I deras trappuppgång var det minst dubbla namnskyltar på alla dörrar. I flera fall 3.
Det är inte bättre idag.

Att betala en hyra på 3k istället för 9k under studietiden underlättar, och kanske blir skillnaden om du orkar fullfölja dina studier eller bränner ut dig på extrakneg för att bara "överleva".

Med ränta på ränta öppnas många dörrar och möjligheter utan att lägga undan en förmögenhet varje månad.
Sen om barnen istället väljer att köpa ett torp i Småland och bli självförsörjande, eller en hyreslägenhet i Flen spelar mindre roll. De har i så fall åtminstonde haft möjligheten att göra ett val utan att vara helt begränsade.

Men det hade ju förståss varit bättre om bostadsmarknaden blir fungerade...
Som väl är väljer vuxna barn själva vad de ska göra, och hur de vill bo. Men jag tänker inte slänga mina barn under bussen, förlåt skicka in dem på en dysfunktionell storstads-bostadsmarknad med en fet slant och ett "lycka till". Risken finns förstås att någon av mina barn lyssnar till den förföriska flöjt som Råttfångaren från Stockholm spelar på, och vill flytta dit som revolt mot sina landsbygdsboende föräldrar, absolut. Men står jag där och hejar på? Nej. Bära flyttkartonger till den där 1:an i fjärde hand kan jag väl göra, men det får räcka. Jag kanske tom lyckas vara tyst och inte påpeka att månadshyran på lägenheten motsvarar BNP för ett mindre afrikanskt land.

Jag tycker nästan lite synd om de ungdomar som är uppvuxna i en storstad och bara har denna bostadscirkus vart de än ser. Som väl är gäller det inte alla ungdomar i hela Sverige.
 
engs
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om inte Magda dödar ISK så är ju det bästa alternativet. Jag hoppas det och hennes 312-krig är valflosker
Ja… om det blir nått tak på ISK kanske man måste lägga om sparandet om man har det på sig själv nu?
Dvs lägga om så det står direkt på barnen för att sprida ut det.

Eller jag har det på en KF förresten, dvs barnsparandet, för det fanns någon färdig modell där de står som förmånstagare men jag som ägare. Men jag antar ISK och KF kommer få samma villkor om det ändra framöver.
 
engs engs skrev:
Ja… om det blir nått tak på ISK kanske man måste lägga om sparandet om man har det på sig själv nu?
Dvs lägga om så det står direkt på barnen för att sprida ut det.

Eller jag har det på en KF förresten, dvs barnsparandet, för det fanns någon färdig modell där de står som förmånstagare men jag som ägare. Men jag antar ISK och KF kommer få samma villkor om det ändra framöver.
Vi kör ISK direkt på barnen via fullmakt. Men Maggan vill ju taket ska vara 100k, då kan man ju lika gärna lägga ner.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kör ISK direkt på barnen via fullmakt. Men Maggan vill ju taket ska vara 100k, då kan man ju lika gärna lägga ner.
Man får ha ISK hos flera banker. Eller är tanken att bygga en gigantisk kontrollapparat för att kolla att folk inte har mer än 100 000 totalt på sina ISK? Det vore inte första gången man byggde jättelika kontrollsystem som ägnar sig åt skitsaker.

Att göra det svårare för den arbetande och sparsamma delen av befolkningen att spara känns f.ö. som en riktig valvinnare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Man får ha ISK hos flera banker. Eller är tanken att bygga en gigantisk kontrollapparat för att kolla att folk inte har mer än 100 000 totalt på sina ISK? Det vore inte första gången man byggde jättelika kontrollsystem som ägnar sig åt skitsaker.

Att göra det svårare för den arbetande och sparsamma delen av befolkningen att spara känns f.ö. som en riktig valvinnare.
Jag har flera miljoner på ISK blir lite jobbigt sprida det på 100k skurar :) men jag tror nog de kommer lösa ett system så bankerna måste rapportera ISK innehav, det gör de vill redan för schanlonsbeskattningen.

Edit: Maggan valfloskar till deras klassiska väljare, de har inget ISK innehav
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag tycker att artikeln missar en viktig detalj, spara i barnens namn eller själv spara på ett eget konto åt barnen. Den dagen de fyller 18 har vårdnadshavaren inte längre någon kontroll över var som händer med pengarna.

Jag läste någonstans att det var lite inom den juridiska gråzonen att handla med aktier/fonder för barnens räkning då det ändå finns en risk att en dålig placering kan göra att barnens pengar försvinner.
Precis, märkvärdigt att det sällan sägs något om det i artiklar i ämnet. Ytterligare en sak som kan hända om man t.ex. avstår ett större arv till förmån för sina barn så kan man upptäcka att man inte har rätt att bestämma hur dessa pengar ska investeras utan att det är överförmyndaren (kommunen) som bestämmer. (Tanken att skydda barnets pengar är ju god, men att pengarna plötsligt är låsta på ett bankkonto kanske inte är vad man tänkt sig när man frivilligt låter farfarsarvet hoppa över en generation.)
 
KristinaRT
problemet m ISK till barn är att man ganska snabbt kommer upp i summor som kräver inblandning av överförmyndarnämnden….
 
engs
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kör ISK direkt på barnen via fullmakt. Men Maggan vill ju taket ska vara 100k, då kan man ju lika gärna lägga ner.
Tror 100k bara är ett skrämselskott / testballong för att svensson sen ska bli toknöjd när taket ligger på ”hela” en miljonen jämt eller så.
 
  • Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Artikeln har ett alltigenom urbanocentriskt perspektiv. Alla föräldrar vill att deras barn ska äga bostadsrätt i storstad som första boende, och dessutom vill tydligen alla de snart vuxna barnen det.
Att köpa medlemskap i en förening som äger ett hus i en storstad, är inte nödvändigtvis den långsiktigt klokaste lösningen för en ung person. Hade med glädje sett någon av mina barn köpa sig en gård när de blir vuxna! Vi som bor på landet och har barn finns faktiskt också, och vi är många. Fler efter att covid 19 drog in över landet och gjorde distansarbete möjligt i stor skala för den svenska medelklassen.

Spara till sina barn, efter egen förmåga, är dock något bra. I första hand är det körkort som är sparmålet, det öppnar dörrar på arbetsmarknaden. Jag vill hjälpa mina barn att hjälpa sig själva. Körkort plus en extra summa som guldkant på något det aktuella barnet vill, är tanken. Barnen är plural, så det finns inte ekonomisk möjlighet att ge dem kontantinsats för att köpa varsin gård.
1000 kronor per månad i 15 år med 10000 i kontantinsats ger lite mer än ett körkort. 340 000 kronor.
Fem år till ger 540 000 kronor.
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Att börja vuxenlivet utan något sparkapital ger ju sämre ingång och förutsättningar oavsett om man behöver studera i en stad eller köpa sig en gård på landet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
En väns dotter läser i Uppsala, hon har äntligen hittat en andrahands-lägenheter - för 6000 i månaden. Kompisen hon fick bo hos i början har föräldrar som köpt lägenhet åt henne, hon betalar 1500 i månaden.

Det är stor skillnad mellan hur mycket de båda tjejerna kan spara i månaden.
6000 är ju ändå ett billigt exempel. Du får ju inte tag på en hyresrätt under 8000 i Linköping förstahandskontrakt då det vara är Victoria Park som brukar ha lägenheter lediga på kort varsel.
 
Skulle vara intressant att veta hur många husägare härinne i forumet som inte har/haft förmögna föräldrar. Jag tror faktiskt merparten av oss har klarat detta utan arv eller ekonomisk hjälp.

Mina barnbarn får fixa sina boenden själva. Än så länge skattefinansieras skolgång och vidare studier - vilket inte är självklart i de flesta andra länder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.