Många delmoment

När det mindre säkerhetsskåpet var tömt och borttaget började tankarna snurra.

Ett öppet grönt säkerhetsskåp med vita hyllplan och gula plastbackar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den tidigare sliphörnan med tre olika stationära slipar har alltid känts lite trång. Tre olika mindre sugar till maskinerna har inte gjort saken bättre.

Så under reflektionstimmen i går kväll med en ”Pelarborr” föddes en idé!
Med en längre och stabilare bänk ökar ytan för slipmaskinerna. Under bänken blir då bra förvaringsutrymme i genomskinliga plastbackar för sällan användare grejer.

Började forska runt på nätet om bänkskivor till frukosten. 50cm är måttet mellan vägg och skåp. Dom flesta skivor ligger mellan 60 - 63 i bredd. Jag var helt inställd på att få såga.
När jag kollade på Marketplace hittade jag några stuvbitar i 30mm Valchromat i närheten.
50 x 244 var måttet på den största! Precis mitt idealmått!
En timme senare var jag hemma med skivorna.

Rundsågade ena hörnet och bröt sedan den synliga kanten med fräsen. Fyra ställbara ben från ”braochha” hörnet skruvades snabbt på plats bordet var klart.

Nybyggd verkstadsbänk med rundsågat hörn samt förvaringsbackar och verktygsväskor under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad bänkskiva i grå Valchromat med rundat hörn och förvaringsbackar under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag brukar säga. ”Dom som söker skola finna”!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 14 till
  • Laddar…
Skulle rekommendera hyllplan under bänken för lättare städning

Alltid kul att se andras snickarboa!
Man får alltid någon idé man kan implementera hemma

Tack för din tråd Stig
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Skulle rekommendera hyllplan under bänken för lättare städning

Alltid kul att se andras snickarboa!
Man får alltid någon idé man kan implementera hemma

Tack för din tråd Stig
Tack Mickebandsåg!

Jag hoppar hyllplan. Bakom backarna har jag skivförvaring och den vill jag inte vara utan. Men osvuret är nog bäst. Jag är inte klar med hörnet ännu och ändringar sker hela tiden.
Dag
 
”Tugg, tugg och mera tugg”

Fortsätter rundvandringen i ”Snickerboa”.
Man blir lite trött när man märker hur mycket som behöver ändras.
Men har man ”tagit Fan i båten får man ro honom i land”.

Det mindre säkerhetsskåpet försvann som en avlöning. Jag och köparen är nöjda men några andra blev besvikna. Sånt är livet.

Det stora skåpet är nu inrett för mina maskiner.

Välordnat verktygsskåp med olika elverktyg och batterimaskiner sorterade på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På dörrarna hänger 8 stycken maskiner.

Öppet säkerhetsskåp inrett med verktygsbatterier ordnade i rader och upphängda elektriska handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet verktygsskåp inrett med olika batteridrivna maskiner ordnade på hyllor och dörrar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten är sorterade efter användningsområde på olika hyllor.

Välorganiserat säkerhetsskåp med olika batteridrivna och sladdmaskiner sorterade på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några gamla trotjänare med sladd hänger fortfarande med men jag väljer numera nästan bara batterimaskiner när jag snickrar. Att slippa ormboet med alla sladdar är en befrielse!

Slip och skivmaterial har sorterats och fått en enhetlig upphängning.

Verkstadsförvaring med upphängda slipmaskinsdelar, slipmaterial och säkerhetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka skall jag försöka få igång sliphörnan igen. Funderar lite på att göra om utsugen från maskinerna. Visst har det fungerat men det går nog att få det lite bättre.

Dag
 
  • Gilla
  • Wow
boschkenta och 15 till
  • Laddar…
Vilken maskinpark :) imponerande med så många maskiner på så liten yta, välsorterat mao.

Vad är det för rör dina slipskivor hänger på? Hur har du fäst upp dem?
 
Njingan Njingan skrev:
Vilken maskinpark :) imponerande med så många maskiner på så liten yta, välsorterat mao.

Vad är det för rör dina slipskivor hänger på? Hur har du fäst upp dem?
Tack Njiingan!

Den där uppsättningen har en historia.
Våra nya grannar saknade spröjs på några fönster. Då fräste jag fram lite ämnen men då visade sig plötsligt att dom hittade dom saknade spröjsen i garaget. Så ämnena hamnade på ”bra och ha hyllan”
Dom pinnarna kom till användning nu. Den som spar han har!
Dom 16mm rostfria pinnarna är en rest från när vårt hus byggdes.
Med ett flatborr 16mm blev hålet väldigt tight men jag fixerade dom med en större hammare. Inget lim, sitter som gjutet!
Dag
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Slutstädat!

Nu är dom större bitarna genomgångna. Inser att orken och lusten att bygga ett nytt sugsystem för dom tre slipmaskinerna får bli ett projekt framöver. Jag kopplade in dom gamla sugarna igen.

Verkstadsutrymme med slipstationer, slipmaskiner och ordnade verktyg på hyllor och i plastlådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllan över slipstationen behöver också en genomkörare men samma sak där. Det kommer senare.

Verkstad med slipmaskiner, sugsystem, förvaringslådor och hyllor fulla med verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan har valsslipen och bandslipen bytt plats. Nu kan jag köra bägge två på en gång.

Verkstad med träbearbetningsmaskiner och spånsugar kopplade, organiserad arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny spånsugsanslutning har också tillkommit. Dammjakten är viktig i ”Snickerboa”!

Ett verkstadsdammsugarssystem med flera flexibla slangar och rördelar kopplade till verktyg för dammhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med slipmaskiner och anslutna dammsugarsystem efter städning och omorganisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I kväll skal jag prova årets Julöl!

Ölburk av märket Arboga står på en hög av träspån som ligger på en perforerad arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas den är lika god som tidigare jular!
Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
Första Advent

Fyra ölburkar med ljus på ett arbetsbord omgivna av träspån och en hyvel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
john.h och 31 till
  • Laddar…
Skärpning!

Så här får det inte se ut!

Slitna hyvelstål från en 18v hyvel på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag kan bara skylla på mig själv.
När jag kollade på min 18v hyvel som verkligen har fått jobba under årets projekt såg det inte bra ut.

Använd 18v hyvel med slitet stål och spån på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte mycket till hyvelstål kvar där. Det var hög tid att göra något.
Plockade ut resterna av tidigare stål och putsade upp delarna.

Sliten 18v elektrisk hyvel med utslitna hyvelstål och dammspår, ligger på en verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitna hyvelstål från en 18v hyvel upplagda på vitt papper för inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet och nästan förbrukat hyvelstål på en 18v elhyvel, med synliga tecken på omfattande användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny stål är beställda och kommer att monteras i helgen.

Nya Bosch Professional hyvelstål i förpackning, redo att bytas i en elhyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får nog kolla stålen lite oftare i fortsättningen när jag använder hyveln.

Dag
 
  • Wow
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Bra idé att använda det kalla halvåret till att gå igenom sina maskiner och se till att de är i perfekt skick när man kan gå ut igen!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ny stål är beställda och kommer att monteras i helgen.

[bild]

Jag får nog kolla stålen lite oftare i fortsättningen när jag använder hyveln.

Dag
Har du någon länk till de där knivarna. Sökte på Amazon.se men där är det rena lotteriet om man skall få träff på det man vill ha. Har en gammal AEG elhyvel (med sladd) som jag har fått som skulle behöva nya knivar. Har dock inte kontrollerat måtten på de som sitter i så de kanske inte passar. Men det ser väldigt lika ut i alla fall.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
R roli skrev:
Har du någon länk till de där knivarna. Sökte på Amazon.se men där är det rena lotteriet om man skall få träff på det man vill ha. Har en gammal AEG elhyvel (med sladd) som jag har fått som skulle behöva nya knivar. Har dock inte kontrollerat måtten på de som sitter i så de kanske inte passar. Men det ser väldigt lika ut i alla fall.
Här kommer en kopia på min beställning.

Dag

Skärmbild av en produktbeställning för Bosch Professional Hand Planer Knife set med 10 stycken på en onlinebutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hjälper tyvärr inte, det som kommer upp om man söker på "Bosch professional hand planer knife" på amazon.se är detta och det är inga knivar...
Skärmdump av Amazon.se-sida med sökresultat för 'Bosch professional hand planer', visar olika elhyvlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nytt försök!

Skriv i sökfältet: Bosch hyvelknivar 82

Skärmbild av Amazon.se med sökresultat för "Bosch hyvelknivar 82" som visar olika Bosch hyvelmodeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du vill lägga en hundring extra så finns dom på Proffsmagasinet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.