Mikael_L
A Abies koreana skrev:
Men...kostnaderna försvinner väl inte genom att göra folk arbetslösa?
Jo, ...för kollektivtrafikbolagen ...
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
I princip inte längre, det där avhandlas i ekonominördforum ner till minsta öre och det får till rätt teoretiska argument för att slå privatleasing, baserat på "normala" bilar, har man bil som intresse så blir det naturligtvis en annan diskussion.

Jag själv sitter också med en äldre bil som jag behåller lite till, mot bättre vetande, mitt argument är att jag inte är direkt sugen på de bilar som finns nu men förväntar mig ett teknikhopp de närmsta åren, så jag väntar lite och kör vidare med min ICE, kör för övrigt inte så mycket längre.
Hum, stämmer inte på de bilar vi har och inte ens bilhandlaren får ihop en kalkyl gjord för ett år sedan om vi skulle bytt ut en fyraåring.
Utgår de kalkyler du sett från listpris på inköp, samt löpande kostnader? Lobbyverksamhet/marknadsföring kan ibland förekomma;)
Men visst finnas det leasing som passar vissa kategorier.
 
P pmd skrev:
Varför vill du inte ha ABS på en motorcykel? Jag slutade köra motorcykel innan ABS blev någotsånär vanligt på motorcyklar, och jag köpte ingen ersättare, så jag har aldrig provat ABS på MC. Det låter som en bra grej, men det kanske finns stora nackdelar?

Köra vettigt på en MC? Ha, ha ha. :rofl:
För jag är riktigt van utan abs på mc =) Låser man så har man gjort fel och bör köra bil. Jag var inte jätteförtjust i den jag provade med abs, den låste ju tidigare än en utan. Möjligt att det ska vara så, men man ska ju kunna bromsa så att man får jobba ordentligt med kroppen för att stanna kvar.

Men att gå från cbr 900RR till en dragstar 1100 är ju som dag och natt på bromsarna även om båda är utan abs. Cbr stannar ju betydligt snabbare =)
 
P
Marike Marike skrev:
Så tänk då om det visar sig att lustgas är den verkliga boven.
Ja, det hade varit lustigt, men så är det inte.
(Det är förstås inte bra att släppa ut lustgas ändå).
 
P
D djac skrev:
Det handlar bara om incitament, så länge det är billigt och enkelt att ta bilen spelar det ingen roll hur städerna ser ut, det kan vara konstant nedförsbacke och solsken, det är ändå mer bekvämt att ta bilen.

I verkligheten ser vi att det blir allt bökigare, nya bostadshus i Malmö får tex inte bygga parkeringsplatser idag, medan de för bara ett kort tag sedan var tvungna att bygga sådana. Generellt sett byggs parkeringsmöjligheter bort i stadskärnorna, mer plats reserveras för kollektivtrafik och cyklister, detta ger mindre plats för bilar och hastigheten sjunker. På detta kan vi nog snart lägga trängselavgifter på nya högre nivåer, miljözoner, dubbdäcksförbud, minst dubblerat bensinpris och förmodligen någon form av kilometerskatt.

Efterhand kommer fler och fler välja annan transport än bilen och en del kommer då välja tvåhjuligt, cykel, elcykel, moped, elscooter, det som passar envar helt enkelt
Bilburna konsumenter kommer att åka till köpcentra utanför städerna istället. Den utvecklingen har pågått ett bra tag redan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Bilburna konsumenter kommer att åka till köpcentra utanför städerna istället. Den utvecklingen har pågått ett bra tag redan.
Jo all stadsplanering senaste decennierna har modellerat amerikansk utveckling med stora köpcenter en bra bit utanför stadskärnorna vilket förutsätter bil. Allt är gjort för detta, enorma parkeringsplatser osv.

Det blir litet utmanande att passa in i denna infrastruktur till fots, via kommunala transportmedel där det finns, lådcykel etc, om man nu gör så att det blir för dyrt att ha tillgång till egen bil via modern innerstadsplanering där parkeringsplatser inte finns i planen i någon rimlig utsträckning.

Det är med andra ord en smula feltänkt. Men det kommer att anpassas på något vis, folk har en tendens att åstadkomma förändringar - av infrastrukturer och även i nyttjandesätt.

Kanske vi får se massiva nedläggningar av perifera köpcentra framöver, vi får se.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tror att det ärliga svaret är att även landsorten kommer att påverkas, man kommer att bli tvungen att se över sina vanor och hur man bor, lever och arbetar. Är medveten om att man från politiskt håll försöker hålla skenet uppe med diverse populistiska uttalanden men jag gissar att verkligheten kommer drabba oss alla.
Stämmer nog. Floskeln "hela Sverige ska leva" har aldrig yttrats speciellt uppriktigt från politiskt håll.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det finns mycket att göra, men tyvärr kräver det både en omstöpning av samhället och våra värderingar, dvs finns ingen quick fix
Exakt. Än så länge måste våra styrande ta hänsyn till vad folk tycker vilket förstås gör en del förändringar tröga att genomföra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Och det är ju bara en tidsfråga innan folk reagerar på att över 400.000 dör i förtid bara inom EU pga luftföroreningar.
Det tror jag inte. Den långsamt smygande döden pga fossileldning är odramatisk.
Ett fåtal (i jämförelse) döda pga ett havererande kärnkraftverk för 35 år sen är fortfarande mer dramatiskt.
 
  • Ledsen
djac
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Oj, nu känns den snordyra tågresan norröver till jul mycket bättre. Trodde faktiskt inte tåg såg så bra ut med tanke på malmstransporter mm.
Malmtransporterna ska ske med vattenkraftsel sedan kanske hundra år så de är nog en begränsad källa till utsläpp.
 
Eller 1,5 miljoner globalt i covid-19.
Så att sätta en nollgräns för allt före åldersrelaterat är en utopi.
 
P
D djac skrev:
Vi får se, folkviljan ändras snabbt och som sagt tycker jag att det pekar på en ökad kvalite hos väljarna, när gamla förnekande surgubbar faller ur gruppen och ersätts av en upplyst ungdom så kommer det hända saker. Sen ska man inte nergligera internationella initiativ och överrenskommelser som påverkar både opinion och regelverk.
A-traktorer har ökat i popularitet en hel del de senaste åren vilket tyder på att det finns en hyfsat många ungdomar som gillar att köra bil.
 
Verkar innehålla en hel del av de omöjliga sakerna som behandlats i tråden...

Märk väl... Det är inte en färdig version.
Han som åker i bilen är "testförare".
 
P
D djac skrev:
Men att blunda tills det är försent är en bra metod?
Det är nog det enda vi i Sverige kan göra. Sverige står för mindre än en procent av de globala växthusgasutsläppen. 0.2 % 2015, och jag gissar (med viss tillförsikt) att det inte har ändrats radikalt de senaste 6 åren.

Givetvis ska vi inte slå oss till ro och se utsläppen öka, men det är ingen mening med att slå knut på oss själva i tron att den sista halva procenten kommer att göra någon skillnad globalt. En överansträngning som sänker välfärden är inte vad vi behöver.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.